Kävely ja pyöräily

Kehitysehdotuksina parempia pyöräparkkeja ja vähemmän reunakiviä

Vantaa osallistui Pyöräliiton ja Pyöräilykuntien verkoston Suomi 100 -hankkeeseen 100 pyöräilytekoa. Vantaan hankkeessa pyydettiin asukkailta pyöräilyä sujuvoittavia ehdotuksia 17.3.-31.10.2017. Kehitysehdotuksia saatiin noin 60, jotka koskivat muun muassa liian korkeita reunakiviä, talvikunnossapitoa ja pyöräpysäköinnin kehittämistä.

Pieniä tekoja, kuten lisäyksiä liikennemerkkeihin on jo osittain toteutettu. Vantaan kaupunki uusi tyyppipiirustuksiaan kaksi vuotta sitten, joten pyörätien jatkeella ei enää käytetä reunakiviä uusien katujen rakentamisessa. Suuri palautemääräkin kertoo asian tärkeydestä käyttäjille, ja parantamistoimenpiteitä toteutetaan ensi vaiheessa pyöräilyn pääreiteillä. Vantaalle suunniteltujen pyöräilyn laatukäytävien toteutus aloitettiin tänä vuonna, mutta pääosin ensimmäisen reitin toimenpiteet siirtyivät ensi vuodelle.

Myös kartoitus ja kehittämissuunnitelma asemien pyöräpysäköinnin parantamiseksi on valmistunut. Ainakin Hiekkaharjun aseman pyöräpysäköintiin kiinnitetään ensimmäisten joukossa huomiota. Tikkurilan asemalle on jo rakenteilla pyöräpysäköintihalli eteläisen alikulun yhteyteen.

Hankkeen avulla saatiin tärkeää palautetta Vantaan pyöräilyolosuhteista ja palautetta voi edelleen antaa sähköpostitse osoitteeseen maankaytto.asiakaspalvelu@vantaa.fi tai palautelomakkeen kautta.

Kävely ja pyöräily Vantaalla

Kävelyllä ja pyöräilyllä on suuri merkitys kaupungin kehittymiseen ja siellä viihtymiseen. Vantaan kaupunki suunnittelee uusia kävely- ja pyöräteitä asemakaavoituksen ja esimerkiksi katujen, puistojen ja virkistysalueiden suunnittelun yhteydessä. Pitkäaikaisena tavoitteena on rakentaa Vantaalle pyöräilyn laatukäytäviä, joista ensimmäinen osuus valmistui Kivistöön. Vantaan viitoitetut reitit löytyvät HSL:n kävelyn ja pyöräilyn reittioppaasta. Palvelussa voi myös antaa palautetta yläreunan Palaute-linkin kautta esimerkiksi viitoituksesta ja jalankulku- ja pyöräteiden kunnosta.

Pyöräilyn määrää tutkitaan Vantaalla vuosittaisilla pyörälaskennoilla. Kesällä 2017 hankittujen uusien laskimien tietoja voi katsoa sivulta http://www.eco-public.com/ParcPublic/?id=5589# .

Vantaan kaupunki on sitoutunut pyöräilyn edistämiseen mm. allekirjoittamalla Charter of Brussels -julkilausuman, jossa tavoitteena on 15 prosentin pyöräilyn kulkumuoto-osuus vuonna 2020. Vuonna 2012 osuus oli Vantaalla 9 prosenttia. Lisääntynyt pyöräily merkitsisi vuodessa noin kahdeksan miljoonan euron terveyshyötyä työikäisille vantaalaisille

Vantaan kaupunki uusi tyyppipiirustuksiaan (tekninen lautakunta 8.12.2015) ja niiden mukaan pyörätien jatkeella ei enää käytetä reunakiviä. Tyyppipiirustukset, joissa on otettu huomioon erityisesti pyöräilyn tarpeet, koskevat suojatietä, korotettua suojatietä, suojatien ja pyörätien jatketta yhdistetyltä, suojatien ja pyörätien jatketta erotetulta, sekä linja-autopysäkkejä.

Kartat ja oppaat

Pyöräilijöille ja jalankulkijoille on tarjolla useita maksuttomia karttoja ja oppaita:

Liikennesäännöt

Ohjeita ja sääntöjä jalankulkijoille ja pyöräilijöille on runsaasti Liikenneturvan sivuilla. Jalkakäytävillä pyöräily on kielletty. Kadun vieressä kulkevia jalkakäytäviä ei useimmiten ole merkitty Jalkakäytävä-merkillä. Vain alle 12-vuotiaat saavat pyöräillä myös jalkakäytävällä, ja hekin vain varovaisuutta noudattaen. Kevyen liikenteen väylät on merkitty yleensä Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -liikennemerkillä. Vantaalla on melko vähän rinnakkaisiksi merkittyjä eli eroteltuja jalkakäytäviä ja pyöräteitä.

Mopoilu

Mopoilu on ohjattu taajama-alueiden kaduilla useimmiten ajoradalle, koska nopeusrajoitus on siellä alhainen ja kävelijöitä ja pyöräilijöitä on paljon. Vantaan katuverkolla on toteutettu Liikenneviraston ohjeen mukaan tehtyjä muutoksia, joilla mopoilulle sallittujen pyöräteiden määrä vähenee (tekninen lautakunta 15.3.2016).

Mopoilu on sallittu pyörätiellä vain, jos liikennemerkin lisäkilvessä on sallittu mopoille -teksti. Tällaisia pyöräteitä on lähinnä maanteiden varsilla. Sovita mopoiluvauhtisi sellaiseksi, että ehdit reagoida yllättäviinkin tilanteisiin. Maastoliikennelain mukaan muualla kuin moottoriajoneuvoille tarkoitetuilla alueilla ajaminen on luvanvaraista.

Ajankohtaista

Twitter