Terveysneuvonta

Tietoa terveydestä verkossa

  • Vantaan Itsehoito -sivuilta saat tietoa ja tukea oman terveytesi edistämiseen sekä apua oireiden ja sairauksien omatoimiseen hoitamiseen.
  • Terveyskirjastosta saa luotettavaa ja ajantasaista tietoa terveydestä ja sairauksista.

Terveysneuvonta 09 839 10023 arkisin klo 8–16

Vantaan terveysneuvonta
p. 09 839 10023
ma–pe klo 8–16

Terveysneuvonnasta voit

  • kysyä terveyteen liittyvistä asioista
    • esim. Pitääkö lähteä lääkäriin? Miten hoidan flunssaa?
    • esim. Allergiat, rokotukset, hengitystieinfektiot
  • kysyä Vantaan terveyspalveluista
    • esim. Mikä on oma terveysasemani?
  • perua terveysasemien lääkärin tai hoitajan vastaanottoajan

Terveysneuvontanumerossa vastaavat Vantaan terveydenhuollon ammattilaiset. Ethän kuormita terveysneuvontaa muilla kuin terveyteen liittyvillä asioilla.

Huom. Jos haluat varata ajan, ota yhteyttä omalle terveysasemalle. Sen voi tehdä numeron 09 839 10023 kautta valitsemalla oman terveysaseman numeronäppäimillä tai terveysasemien tiiminumeroista niin kuin tähänkin asti. Aikoja voi varata entiseen tapaan tiimien puhelinaikoina ma–pe klo 8–11 sekä ma–to klo 13–14. Terveysneuvonnan kautta ei saa yhteyttä omalle terveysasemalle nopeammin.

Kuten muissakin kaupungin palveluissa, jonottaminen maksaa paikallispuhelumaksun (pvm) tai matkapuhelumaksun (mpm) verran. Matkapuhelumaksun määrä riippuu soittajan operaattorinsa kanssa tekemästä sopimuksesta.

Terveysneuvonta virka-ajan ulkopuolella

Virka ajan ulkopuolella kiireellisissä asioissa voi ottaa yhteyttä Peijaksen terveyskeskuspäivystykseen numeroon 09 471 67060
– arki-iltaisin ja öisin klo 16–08
– viikonloppuisin ja pyhäpäivinä ympäri vuorokauden.
Terveyskeskuspäivystys tekee hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioinnin. Kiireettömissä asioissa asiakkaita pyydetään ottamaan aina ensisijaisesti yhteys muihin päiväsaikaan palveleviin neuvontanumeroihin.

Muut terveydenhoitoon liittyvät neuvontapalvelut

Neuvolan keskitetty neuvonta- ja ajanvarausnumero 09 839 25900 palvelee neuvolan asiakkaita. Puhelinpalvelu on avoinna ma–to klo 8–15 ja pe klo 8–13. Käytössä on myös takaisinsoittomahdollisuus.

Ikääntynyttä asiakasta neuvoo ja ohjaa eteenpäin asiakasohjausyksikkö, jossa tarvittaessa tehdään palvelutarpeen selvittäminen. Asiakas voi soittaa numeroon 09 8392 4202 (ma–pe klo 8.15–16) tai laittaa sähköpostia osoitteeseen palvelutarpeen.arviointi(at)vantaa.fi.