Liikunta

Säännöllinen liikunta auttaa jaksamaan paremmin ja pysymään terveenä. Jokaiselle löytyy varmasti sopiva liikuntamuoto.

Liikunta

  • vähentää ennenaikaista kuolleisuutta
  • ylläpitää ja kehittää fyysistä kuntoa ja toimintakykyä ikääntyessä
  • ehkäisee ja hoitaa samalla useita sydäntautien riskitekijöitä, kuten kohonnutta verenpainetta, kolesterolia tai verensokeriarvoja
  • parantaa yleistä elämänlaatua psyykkisen hyvinvoinnin ja paremman terveyden myötä
  • ehkäisee, hoitaa ja kuntouttaa monia pitkäaikaissairauksia
  • pienentää todennäköisyyttä sairastua muun muassa masennukseen, osteoporoosiin ja kaatumisesta johtuviin luunmurtumiin, metaboliseen oireyhtymään ja kakkostyypin diabetekseen, veritulppaan, verenpainetautiin, sepelvaltimotautiin tai aivohalvaukseen sekä paksusuolisyöpään

Valtakunnallisen liikuntasuosituksen (Käypä hoito-suositus) mukaan terveille 18-65 -vuotiaille suositellaan kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa, kuten reipasta kävelyä, vähintään 30 minuuttia päivässä vähintään viitenä päivänä viikossa tai raskasta liikuntaa vähintään 20 minuuttia päivässä kolmena päivänä viikossa.

Terveille yli 65-vuotiaille sekä pitkäaikaista sairautta sairastaville 50-64 -vuotiaille suositellaan kestävyysliikunnan lisäksi nivelten liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävää ja kehittävää liikuntaa, kuten kotivoimistelua.

Kaikille aikuisille liikuntasuositukseen kuuluu myös luustolihasten voimaa ja kestävyyttä ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa vähintään kahtena päivänä viikossa.

Liikuntatarjontaa

Järjestöt tarjoavat monipuolisesti liikuntamahdollisuuksia:

Yksityisten yritysten palvelutarjonnasta löytyy runsaasti kuntosaleja ja liikuntatunteja ympäri kaupunkia. Näistä löytyy hyvin tietoa mm. internetistä.

Vantaan kaupungin liikuntapalveluista saa tietoa ja ohjatusta liikunnasta ja liikuntamahdollisuuksista sekä liikunta- ja ulkoilupaikoista: