Ravitsemus ja painonhallinta

Säännöllinen ja monipuolinen ravitsemus on yksi hyvinvoinnin keskeisistä osa-alueista.

Terveellisen ravitsemuksen periaatteet

Terveellisen ruokavalion perusta on monipuoliset säännölliset ateriat. Terveyden kannalta tärkeää on, että saat ruoastasi tarvitsemasi energian ja siinä on kaikki tarvitsemasi ainesosat:

  • riittävästi kasviksia, marjoja, hedelmiä (kuusi kourallista päivässä)
  • tarpeeksi kuituja
  • pehmeää rasvaa (kasviöljyä, margariinia)
  • mutta vain vähän sokeria ja vain vähän suolaa.

Ateriarytmiin kuuluvat välipalat

Säännölliset kasvispainotteiset ateriat 3-4 tunnin välein ovat avain terveelliseen ruokavalioon. Myös välipalat ovat aterioita.

Säännöllinen ateriarytmi auttaa vähentämään napostelua, turhaa syömistä, makean himoa ja iltasyömistä. Kokeile, sopiiko sinulle seuraava ateriarytmi:

  • aamuateria (aamulla)
  • lounas (keskipäivällä)
  • iltapäiväkahvi tai hedelmä
  • päivällinen (illansuun ateria)
  • iltapala (haluttaessa ennen nukkumaanmenoa).

Ravitsemus sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa

Ravitsemuksella ja terveydellä on selvä yhteys. Terveellisellä ravinnolla voidaan ennaltaehkäistä sairauksien syntyä sekä edistää sairauden hyvää hoitoa.

  • Sydän- ja verisuonisairaudet – Tietoa sydäntautien riskitekijöistä sekä sydäntauteja ehkäisevästä ravinnosta. (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos)

Ravitsemusneuvonta

Kaupungin ravitsemusterapeutit auttavat ravitsemukseen liittyvissä pulmatilanteissa.Ravitsemusterapeutin vastaanotolle voi hakeutua lääkärin, terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan lähetteellä.


Ravintoterapeutti tukee erityisruokavaliota vaativien sairauksien hoidossa, mm.

  • syömiseen liittyvissä ongelmissa
  • ravitsemuksen avulla ehkäistävissä olevien sairauksien riskien ehkäisyssä ja
  • tilanteissa, joissa syöminen muuten askarruttaa (esim. lasten ruokailu, kasvisruokavaliot)

Ajankohtaista

Instagram

Twitter