Koululaisten ja nuorten suun terveys

Huolehdi hampaistasi

Maitohampaat vaihtuvat pysyviin hampaisiin keskimäärin murrosikään mennessä. Hampaat puhkeavat suuhun täysin ehjinä ja terveinä. Huolehtimalla suun terveydestä ne myös säilyvät terveinä.

  • Harjaa hampaat fluoritahnalla kaksi kertaa päivässä, aamulla heti herättyäsi ja illalla viimeisenä iltapalan jälkeen.
  • Myös hammasvälit on syytä puhdistaa kerran päivässä hammaslangalla, -lankaimella, -tikulla tai -väliharjalla.
  • Säännöllinen ateriarytmi pitää nälän kurissa. Hampaat eivät kestä jatkuvaa napostelua. Kun syöt 5 ateriaa päivässä (aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan), ruokailujen välillä ei tarvitse napostella mitään.
  • Janojuomana vesi on paras vaihtoehto. Energiajuomat, limut ja mehut aiheuttavat reikiä hampaisiin. Myös sokerittomat light-juomat kuluttavat hampaan pintaa ja ovat siksi haitaksi hampaille.
  • Säännöllinen ksylitolin käyttö 3–5 kertaa päivässä aina syömisen jälkeen ehkäisee hampaiden reikiintymistä.

Tiesitkö, että päihteet vaikuttavat suusi terveyteen?

  • Tupakointi ja nuuskan käyttö lisäävät riskiä suusyöpään ja muihin suun sairauksiin.
  • Tupakointi aiheuttaa pahanhajuista hengitystä ja värjäytymiä hampaisiin. Se myös heikentää maku- ja hajuaistia sekä lisää ientulehdusta.
  • Nuuskan käyttö aiheuttaa suun limakalvoille muutoksia ja nuuskan sisältämä sokeri lisää hampaiden reikiintymistä.
  • Myös sähkötupakassa on lukuisia ainesosia, joiden kuumenemisen ja höyrystymisen seurauksena voi syntyä terveydelle haitallisia aineita.
  • Alkoholi vaikuttaa monin tavoin suun terveyteen. Se kuivattaa suuta sekä lisää suusyövän riskiä. Sokeripitoiset alkoholijuomat lisäävät hampaiden reikiintymisen riskiä.
  • Huumeiden käyttö heikentää suun terveyttä.

Tervetuloa kouluruokailuun

Kouluruokailu on tuoreelle ekaluokkalaiselle uusi juttu. Miten kouluruokailu tapahtuu? Miten ruokailussa kuuluu toimia? Länsimäen koulun Aava näyttää mallia.

Hammashoitolat Vantaalla

Ajankohtaista

Twitter