Havainnekuva Vantaan ratikasta

Asukkaat toivovat Vantaan ratikasta nopeaa ja tiheällä vuorovälillä kulkevaa

Vantaalle suunnitellaan ratikkaa, ja suunnittelun tueksi on kuntalaisilta kerätty palautetta ja ehdotuksia. Lokakuussa järjestettiin neljä asukastilaisuutta, joissa kerrottiin ratikan suunnittelusta ja keskusteltiin asukkaiden toiveista. Lisäksi mm. mielipiteitä hyviksi pysäkkien ja pyörien liityntäpysäköintitelineiden paikoiksi kartoitettiin verkkokyselyllä.

Verkkokyselyyn vastasi 629 henkilöä, jotka tekivät yhteensä 1703 ehdotusta pysäkkien ja pyöräparkkien sijainneiksi kartalla. Nimiehdotuksia pysäkeille saatiin verkkokyselyn ja asukastilaisuuksien kautta yhteensä lähes 500 kappaletta. Niissä ehdotettiin pysäkkien nimeämistä kaupunginosien tai reitin varrelle osuvien keskeisten maamerkkien (esim. Heureka, kaupungintalo, Vernissa), katujen, urheilupuistojen, koulujen ja ostospaikkojen mukaan. Avoimissa kommenteissa toivottiin, että ratikka olisi nopea, kulkisi tiheällä vuorovälillä ja liikennöisi myös öisin. Ratikkaan toivottiin myös tarpeeksi tilaa matkalaukuille ja lastenvaunuille.

Suunnitelmien mukaan moni mainituista toiveista on toteutumassa. Matka-ajat voivat hiukan muuttua suunnitelmien edetessä, mutta alustavien suunnitelmien mukaan esimerkiksi matka Hakunilasta Tikkurilaan olisi vain 12 minuuttia ja Tikkurilasta Jumboon 14 minuuttia. Vuoroväliksi on suunniteltu ruuhka-aikoina 7,5 minuuttia ja muina aikoina 10-60 minuuttia vuorokaudenajasta riippuen. Öisin liikennöinnistä tulee todennäköisesti pitää huoltotauko, jonka pituudesta ei ole vielä tietoa. Tilaakin riittää. Ratikkavaunut ovat busseja tilavampia, jolloin kyytiin mahtuu helposti useammatkin lastenvaunut ja matkalaukut.

Pohdintaa bussilinjoista

Ratikka tulee vaikuttamaan bussilinjoihin, mikä mietityttää monia. Yksi jo tiedossa olevista muutoksista on se, että ratikka korvaa nykyisen bussilinjan numero 562. Se ei kuitenkaan kulje joka paikassa samalla reitillä kuin bussi. Ratikan suunnittelusta vastaava liikenneinsinööri Tiina Hulkko kertoo, että erityisen paljon palautetta on tullut siitä, ettei ratikka kulje Rajakylässä sijaitsevan Maratontien läpi. Syy on se, ettei ratikka yksinkertaisesti mahdu Maratontielle.
- Maratontie on liian kapea. Ratikka tarvitsee autoliikenteestä erilliset kaistat, jotta liikenteestä saadaan nopeaa, sujuvaa ja aikataulussa pysyvää. Ratikkakaistojen rakentaminen Maratontielle vaatisi useiden talojen purkamista. Tästä syystä reitti kulkee Fazerintien kautta, Hulkko kertoo.

Palautetta on saatu myös siitä, että raitiotien sijaan tulisi toteuttaa superbussijärjestelmä sähköbusseilla. Tällöin ratkaisu olisi yhtä päästötön kuin ratikoillakin. Tiina Hulkon mukaan ratikalla on kuitenkin useita etuja sähköbusseihin nähden. Yksi eduista on se, mikä aiheuttaa myös suuremmat kustannukset: pysyvyys.
- Pysyvyyden ansiosta kaupunki kehittyy ratikkapysäkkien ympärille aivan eri tavalla kuin bussipysäkkien, ja esimerkiksi Hakunilan ja Länsimäen alueita saadaan kehitettyä. Toinen suurimmista eduista on ratikkaan mahtuva suuri matkustajamäärä. Matkustajamäärät etenkin Hakunilan ja Tikkurilan välillä ovat ennusteen mukaan tulevaisuudessa niin suuret, että matkustajat eivät enää mahtuisi busseihin, vaikka ne olisivat pitkiä nivelbusseja ja vuoroväli olisi vain kolme minuuttia. Lisäksi ratikan etuna on matkustamisen helppous esteettömyyden ja selkeän reitin ansiosta, Hulkko listaa.

Miten tästä eteenpäin?

Tiina Hulkko kiittelee palautteen antia suunnittelulle. Kommentit ovat jo vaikuttaneet muun muassa pysäkkien sijainteihin, ja etenkin Länsimäentien ja Kyytitien pysäkkien paikkoja tutkitaan vielä saatujen kommenttien pohjalta.
- Asukkaat ovat hyviä asiantuntijoita omien alueidensa kulkureiteistä, ja niistä saatiin paljon tietoa suunnittelun tueksi, hän sanoo.

Palaute pidetään mielessä myös ratikan yleissuunnittelun jatkuessa. Yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2019 syksyllä, minkä jälkeen todennäköisesti haetaan poliittista päätöstä suunnittelun jatkamisesta. Tämän jälkeen tehdään tarkemmat katusuunnitelmat, asetellaan ratikkalinja asemakaavaan ja laaditaan rakennussuunnitelmat. Ratikan reitti tulee myös Vantaan uuteen yleiskaavaan, jonka luonnos on nähtävillä ja kommentoitavana ensi keväänä.

Lue lisää Vantaan ratikasta ja verkkokyselyllä ja asukastilaisuuksissa saadusta palautteesta.

Julkaistu: 30.11.2018 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Instagram

Twitter