Hammashoidossa virhe potilastietojen kirjaamisessa

Vantaalla tapahtui suun terveydenhoidossa virhe potilastietojen kirjaamisessa Kanta-järjestelmään keskiviikkona 14.11.2018.

Potilas huomasi virheen tarkastellessaan tietojaan Omakanta-palvelussa perjantaina 16.11.018 ja otti yhteyttä suun terveydenhoitoon. Muut tiedot olivat oikein, mutta esitietoihin oli kirjattu väärän henkilön potilastietoja. Toisen potilaan henkilötietoja ei kuitenkaan oltu kirjattu, joten näiden tietojen perusteella ei voi päätellä kenen tiedoista oli kyse.

Vantaan kaupungin suun terveydenhuollon liikelaitoksen toimitusjohtaja Joona Iso-Lotila pahoittelee tapahtunutta virhettä.

− Pyydämme tapahtunutta anteeksi. Kyseessä on erittäin valitettava inhimillinen erehdys, johon suhtaudumme vakavasti. Asiasta on keskustelu hoitohenkilökunnan kanssa ja kaikki ovat erittäin pahoillaan tapahtuneesta, Iso-Lotila kertoo.

Iso-Lotila on tehnyt asiasta ilmoituksen Vantaan kaupungin suun terveydenhuollon tietosuojavastavaalle, kuten tällaisissa tilanteissa tulee toimia. Virheelliset tiedot korjataan Kanta-järjestelmään. Potilasta on ohjeistettu tekemään korjauspyyntö Omakanta-palvelun kautta, sillä ilman tätä henkilökohtaista pyyntöä hoitohenkilökunta ei saa korjata potilastietoja.

Julkaistu: 17.11.2018 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Instagram

Twitter