Kurssien sisältökuvaukset

Liikuntaryhmät ovat pääsääntöisesti sekaryhmiä. Sijaisen ohjatessa tunnin sisältö voi muuttua.

Seniorit

Senioriryhmät on suunnattu ensisijaisesti eläkeläisille ja yli 60-vuotiaille.

  • Aamujumppa, seniorit/työikäiset

Helppoa ja tehokasta perusjumppaa kaiken ikäisille. Tunti sisältää helpon alkulämmittelysarjan, lihaskunto-osuuden eri välineillä ja pitkän venyttelyosuuden. Kesto 55 min.

  • Kahvakuula

Koko vartalon lihaskuntoa ja liikkuvuutta parantava erittäin tehokas liikuntamuoto. Tunti koostuu lämmittelystä, kahvakuulaliikkeistä ja loppuvenyttelystä. Sopii hyvin myös miehille. Kesto 45 min.

  • Keho ja mieli -jumppa

Keho ja mieli on rauhallinen lihaskuntotunti, kehon ja mielen rentoutta edsitävä tunti. Tunnilla on aineksia mm. pilateksesta, joogasta. Tunti sisältää rauhallisen alkulämmittelyosuuden, jonka jälkeen vahvistetaan heikkoja ja venytetään kireitä lihaksia. Kesto 45 min.

  • Kehonhuolto, taso 3

Tunti soveltuu kaikille iästä ja liikuntakokemuksesta riippumatta. Tunnilla vahvistetaan kehon syviä lihaksia ja kehitetään keskivartalon hallintaa sekä avataan liikeratoja ja venytetään kireitä lihaksia. Tunnilla tehdään liikkeet rauhallisesti ja omaa kehoa kuunnellen. Kesto 45/55 min.

  • Lantionpohja/korsetti -jumppa

Lantionpohjan lihakset toimivat yhdessä syvien selkälihasten ja vatsalihasten kanssa, ja ne vaikuttavat pidätyskyvyn lisäksi myös ryhtiin ja vartalonhallintaan. Tunnilla harjoitetaan sekä lantionpohjan -että keskivartalon lihaksia monipuolisesti ja se sopii myös miehille. Kesto 45 min.

  • Lavis

Lavatanssijumppa on uusi hauska ja helppo liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Tunnilla tanssitaan yksin tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla voi myös opia eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella. Kesto 55 min.

  • Ohjattu kuntosali (kiertoharjoittelu)

Tunnilla verrytellään lihakset lämpimiksi, harjoitellaan kiertoharjoitteluna kuntosalilaitteilla ja venytellään yhdessä ohjaajan johdolla. Kesto 60 min.

  • Ohjattu kuntosali (vapaaharjoittelu)

Tunnilla verrytellään lihakset lämpimiksi, harjoitellaan kuntosalilaitteilla itsenäisesti omassa tahdissa ja venytellään yhdessä ohjaajan johdolla. Kesto 60 min.

  • Pilates alkeet

Tunnilla tutustutaan omaan kehoon vahvistamalla vartalon keskialuetta, opettelemalla fysiologisesti oikeaoppisia liikeratoja ja syventämällä hengitystä. Pilates -harjoittelu kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa ja kehotietoisuutta. Tunti soveltuu kaikille iästä ja liikuntakokemuksesta riippumatta. Kesto 55 min.

  • Pilates

Tunti on suunnattu kaikille, jotka ovat käyneet pilates alkeet -tunnilla tai joilla on aiempaa kokemusta pilates-harjoittelusta. Tunnin tavoitteena on lisätä voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta parantamalla kehon keskustan hallintaa. Kesto 55 min.

  • Päiväpuistis

Päiväpuistis on kevyttä jumppaa nurmella ja soveltuu hyvin eläkeläisille, vain vähän liikuntaa harrastaneille ja ylipainoisille. Oma jumppa-alusta mukaan! Kesto 45 min.

  • Puistovenyttely

Puistovenyttely sopii hyvin päiväpuistiksen jatkoksi. Sisältää venyttelyä, kehonhuoltoa ja rentoutumista nurmella. Oma jumppa-alusta mukaan!

  • Seniorijumppa, taso 1

Reipasta jumppaa hyväkuntoisille senioreille. Sisältää lämmittelyn, lihaskunto- ja venyttelyosuudet. Tunneilla saatetaan välillä käyttää välineitä tehostamaan harjoittelua. Ryhmissä on liikkeitä myös lattiatasolla. Kesto 55 min.

  • Seniorijumppa, taso 2

Keskitasoista jumppaa senioreille. Sisältää lämmittelyn, lihaskunto- ja venyttelyosuudet. Ryhmissä on liikkeitä myös lattiatasolla. Kesto 45 min.

  • Seniorijumppa, taso 3

Kevyttä jumppaa senioreille, joilla on toimintakyvyn rajoituksia. Ryhmissä on liikkeitä myös lattiatasolla. Kesto 45 min.

  • Tasapainoryhmä, taso 3

Tasapainoryhmän tavoitteena on kehittää tasapainoa, vartalonhallintaa ja harjoittaa kehon hallinnan kannalta keskeisiä lihaksia tehokkaasti. Ryhmissä on liikkeitä myös lattiatasolla. Henkilöiden tulee kyetä toimimaan ryhmässä omatoimisesti. Kesto 45 min.

  • Teemajumppa, taso 2

Keskitasoista jumppaa senioreille. Tunnilla vaihtuvat teemat 1 kk välein. Teemat syyskaudella; syyskuu senioribaletti, lokakuu kehonhuolto, marraskuu latinobic ja joulukuu gymstick. Kevätkauden 2017 teemat päivitetään myöhemmin www.vantaa.fi -sivuille ja Vantaaliikunta-järjestelmään. Kesto 45 min.

  • Venyttely, taso 3

Tunti koostuu lämmittelystä ja kehoa venyttävistä ja huoltavista liikkeistä. Soveltuu kaikenikäisille ja -kuntoisille. Kesto 45/55 min.

  • Voimajumppa miehille, taso 1 ja 2

Tunti sisältää helpon alkulämmittelyn, tehokasta lihaskuntoharjoittelua ja loppuvenyttelyt. Kesto 45/55 min.

  • Zumba seniorit

Rauhallisempi versio suositusta zumbasta. Tunti on tarkoitettu senioreille, liikuntaa aloitteleville tai sinulle joka etsit hieman rauhallisempaa ja helpotettua zumbaa. Kesto 45/55 min.

Erityisryhmät

Yhdistetyt seniori- / erityisryhmät ja muu erityisliikunta on suunnattu henkilöille, joilla vamma tai sairaus aiheuttaa sellaisen rajoitteen, ettei hän voi osallistua yleisesti tarjolla oleviin liikuntaryhmiin tai asiakas tuntee, että ko. ryhmä soveltuu hänelle parhaiten. Henkilöiden tulee kyetä toimimaan ryhmässä omatoimisesti, liikuntaryhmissä ei ole avustajia.

Tarvittaessa oman avustajan voi ottaa maksutta mukaan. Ryhmät soveltuvat mm. liikuntarajoitteisille, tuki- ja liikuntaelinsairaille, reumaatikoille tai muulla tavalla heikomman toimintakyvyn omaaville henkilöille. Ryhmissämme jokainen osallistuu omien kykyjensä mukaisesti ryhmän toimintaan.

Erityisryhmille sekä erityisryhmille / senioreille tarkoitetut ryhmät löydät • -pallolla merkitystä kohdista.

  • Ohjattu kuntosali (vapaaharjoittelu), erityisryhmät/seniorit, mielenterveyskuntoutujat

Itsenäistä harjoittelua omassa tahdissa kuntosalilaitteilla ja yhteinen loppuvenyttely ohjaajan johdolla. Ohjaaja paikalla (mm. avustaa ja opastaa laitteiden käytössä). Kesto 60 min.

  • Tuolijumppa + kuntosali, erityisryhmät/seniorit, taso 4

Tuolijumppa ja vapaata kuntosaliharjoittelua ohjaajan valvonnassa senioreille ja erityisryhmille, joilla on toimintakyvyn rajoituksia. Kesto 60 min.

  • Tuolijumppa ja mattojumppa/kuntosali, erityisryhmät/seniorit, taso 4

Tuolijumppa, jonka jälkeen ryhmä jakaantuu kahtia asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Osa jää ohjattuun mattojumppaan ja osa siirtyy harjoittelemaan toisen ohjaajan johdolla kuntosalille. Ryhmä soveltuu erityisryhmille ja senioreille, joilla on toimintakyvyn rajoituksia. Kesto 60 min.

  • Tuolijumppa ja tasapaino, erityisryhmät/seniorit, taso 4

Tuolijumppaa erityisryhmille ja senioreille, joilla on toimintakyvyn rajoituksia. Tunnilla on tasapainoharjoituksia ja jumppaliikkeitä mahdollisuuksien mukaan myös lattiatasossa. Kesto 45 min.

  • Tuolijumppa, erityisryhmät/seniorit, taso 5

Tuolijumppaa erityisryhmille ja senioreille, joilla on toimintakyvyn rajoituksia. Kesto 35 min.

  • Kuntosali, kuulovammaiset

Vapaaharjoittelua kuntosalissa viittomakielisen liikunnanohjaajan johdolla. Kesto 45 min.

  • Jumppa, kuulovammaiset

Jumppaa viittomakielisen liikunnanohjaajan johdolla. Kesto 45 min.

  • Jumppa ja kuntosali, näkövammaiset

Ohjattu kuntojumppaosuus ja vapaaharjoittelua kuntosalissa ohjaajan avustamana. Kesto 90 min.

  • Lasten perusliikuntakerho

Kerhossa pelataan ja leikitään sovelletusti. Ryhmät soveltuvat lapsille, joilla on motoriikassa ja oppimisessa lieviä häiriöitä. Osallistujien tulee kyetä toimimaan ryhmässä (max 12 lasta/ryhmä). Kesto 45/ 60 min.

  • Treenis-liikuntakerho, liikunta- ja/tai näkövammaiset koululaiset

Treenis on suunnattu ensisijaisesti yli 12-vuotiaille koululaisille. Treeniksessä treenataan, pelataan ja tutustutaan uusiin lajeihin urheiluseurojen lajiesittelyiden kautta. Kesto 90 min.

  • Sporttis-liikuntakerho, liikunta- ja/tai näkövammaiset koululaiset

Sporttis on suunnattu ensisijaisesti alle 12-vuotiaille koululaisille. Sportiksessa leikitään, pelataan, liikuntaa monipuolisesti, tehdään temppuratoja ja tustustutaan uusiin lajeihin. Kesto 60 min.

Työikäiset

Työikäisten kurssien alaikäraja on 15 v.

  • Aerobic mix (yhteistyökurssi, Vierumäen koulu, Kulomäen opetuspiste)

Helpohkoja aerobic-askelsarjoja osaksi tanssilla höystettynä, lyhyt lihaskunto-osuus ja venyttely lopussa. Kesto 55 min.

  • Cirkuit

Tunti sisältää alkuverryttelyn ja kuntopiirin, jossa on sekä sykettä nostavia että lihaskuntoliikkeitä. Lisäksi loppuvenyttelyt. Kesto 55 min.

  • Kahvakuula

Koko vartalon lihaskuntoa ja liikkuvuutta parantava erittäin tehokas liikuntamuoto. Tunti rakentuu lämmittelystä, kahvakuulaliikkeistä ja loppuvenyttelystä. Kesto 45/55 min.

  • Keho ja mieli -jumppa

Keho ja mieli on rauhallinen tunti, kehon ja mielen rentoutta edistävä tunti. Tunnilla on aineksia pilateksesta, joogasta ja perinteisistä lihaskuntotunneista. Tunnilla tehdään harjoitteita, jotka edistävät selän ja niska-hartiaseudun terveyttä. Kesto 55 min.

  • Keho ja voima -jumppa

Keho ja voima -jumppassa valtaosa liikkeistä tehdään kehonpainoharjoitteluna, jolloin vastuksena käytetään oman kehon painoa. Tunnilla keskitytään toiminnalliseen voimaharjoitteluun ja dynaamiseen liikkuvuuteen, unohtamatta kestävyyttä, tasapainoa ja koordinaatiota. Tunti sisältää helpon alkulämmittelyn, harjoitus- ja venyttelyosuudet. Tunnilla voidaan käyttää eri välineitä harjoitteiden apuna. Tunti soveltuu sinulle, joka haluat vahvistaa kehoa monipuolisesti, unohtamatta liikkuvuuden merkitystä. Kesto 55 min

  • Kehonhuolto

Tunti soveltuu kaikille iästä ja liikuntakokemuksesta riippumatta. Tunnilla vahvistetaan kehon syviä lihaksia ja kehitetään keskivartalon hallintaa, sekä avataan liikeratoja ja venytetään kireitä lihaksia. Tunnilla tehdään liikkeet rauhallisesti ja omaa kehoa kuunnellen. Kesto 55 min.

  • Kiinteytysjumppa

Tehokas ja vauhdikas tunti, joka sisältää reippaan alkulämmittelysarjan, lihaksia kiinteyttävää voimaharjoittelua ja loppuvenyttelyt. Tunti voi sisältää hyppyjä ja tunnilla voidaan käyttää painoja tai muita liikuntavälineitä tehostamaan harjoittelua. Kesto 55 min.

  • Kunnon jumppa (yhteistyökurssi, Vierumäen koulu, Kulomäen opetuspiste)

Yksinkertainen lämmittely, monipuolinen lihaskunto-osuus. Välineinä vaihtelevasti kepit tai kuminauhat. Lopuksi reilu venyttely. Kesto 55 min.

  • Kuntojumppa

Kuntojumppatunti on selkeää ja monipuolista perusjumppaa. Tunti koostuu helposta alkulämmittelyosuudesta, lihaskuntoa vahvistavista liikkeistä ja loppuvenyttelystä. Tunneilla voidaan käyttää mm. kuminauhoja, kahvakuulia ja muita erilaisia painoja vastuksena. Tunti ei sisällä hyppyjä. Kesto 55 min

  • Kuntojumppa (yhteistyökurssi, Hevoshaan koulu)

Selkeää ja monipuolista perusjumppaa. Tunti koostuu helposta alkulämmittelystä 15 min., lihaskuntoa vahvistavista liikkeistä 30 min. ja loppuvenyttelystä 10 min. Tunneilla voidaan käyttää keppejä, kuminauhoja ja erilaisia painoja. Sopii kaikille, intensiteettitaso määräytyy oman kuntotason mukaan (eritasoisia lihaskuntoliikkeitä). Tavoitteet: lihaskunnon, koordinaation ja liikkuvuuden lisääminen ja/tai ylläpito. Kesto 55 min.

  • Kuntonyrkkeily

Tule iskemään hyvää kuntoa ja mieltä. Kuntonyrkkeily on tehokasta harjoitusta keholle, varsinkin niska-hartiaseudun lihaksille. Mukaan tarvitset säkkihanskat. Säkkihanskoja saat mm. urheilu- ja nettikaupoista. Kesto 55 min.

  • Kuntopotkunyrkkeily

Kuntopotkunyrkkeilytunnilla opit turvallisesti lyöntien lisäksi myös erilaiset potkut. Takuuvarma kunnonkohottaja! Mukaan tarvitset säkkihanskat. Kesto 55 min.

  • Miesten liikunta (kuntoilu)

Oma liikuntaryhmä miehille. Monipuolista kunnon kohotusta sählyä pelaten, lihaskuntoharjoittelua ja lihashuoltoa. Kesto 120 min.

  • Niska-selkä-hartia

Helppoa ryhtijumppaa, joka sopii kaikille. Tunti sisältää erityisesti niska-selkä-hartiaseuden avaavia ja vahvistavia liikkeitä. Tunneilla voidaan käyttää mm. keppejä, kuminauhoja ja erilaisia painoja tehostamaan harjoitusta. Kesto 55 min.

  • Niska-selkä-hartia (yhteistyökurssi, Kilterin koulu)

Peruskuntojumppa niska-selkä-seudun hyvinvointiin painottaen. Fysioterapeuttiohjaaja ohjaa keskivartalon vahvistamiseen ja niska-hartiaseuden vetreyttämiseen oikein tekniikoin monipuolisesti ja hypyttömän alkulämmittelyn jälkeen. Kesto 60 min.

  • Pilates alkeet

Tunnilla tutustutaan omaan kehoon vahvistamalla keskikehoa, opettelemalla fysiologisesti oikeaoppisia liikeratoja ja syventämällä hengitystä. Pilates-harjoittelu kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa ja kehotietoisuutta. Tunti soveltuu kaikille iästä ja liikuntakokemuksesta riippumatta. Liikunta on hypytöntä. Kesto 55 min.

  • Pilates

Tunti on suunnattu kaikille, jotka ovat käyneet pilates alkeet -tunnilla tai joilla on aiempaa kokemusta pilates-harjoittelusta. Tunnin tavoitteena on lisätä voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta parantamalla kehon keskustan hallintaa. Liikunta on hypytöntä. Kesto 55 min.

  • Pilates (yhteistyökurssi, Jokiniemen koulu)

Tunnilla harjoitetaan Joseph Pilateksen kehittämää kehonhallintatekniikkaa. Harjoittelussa keskitytään erityisesti keskivartalon vahvistamiseen ja paremman lihastasapainon saavuttamiseen. Tunti on rauhallinen ja sopii pilatesta aikaisemmin harrastaneille. Kesto 55 min

  • Pilates (yhteistyökurssi, Rajatorpan koulu)

Pilates-tunnin tavoitteena on lisätä voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta parantamalla kehon keskustan hallintaa. Monipuolisia kehoa avaavia ja vahvistavia liikkeitä tehdään oman hengityksen tahtiin. Tunti sopii sekä lajin vasta-alkajille, että pidempiaikaisille harrastajille. Kesto 60 min.

  • PUMP

PUMP on klassikkotunti sinulle, joka haluat kehittää lihaskuntoasi. Harjoitteet suoritetaan levytangolla/voimatangolla, käsipainoilla ym. välineillä. Ei askelsarjoja. Kesto 55 min.

  • Reisi-vatsa-pakara-kiinteytys (yhteistyökurssi, Kilterin koulu)

Tehokas ja vauhdikas tunti, joka sisältää reippaan alkulämmittelysarjan, erityisesti reisi-, pakara- ja vatsalihaksia kiinteyttävää voimaharjoittelua ja loppuvenyttelyt. Tunti voi sisältää hyppyjä ja tunnilla voidaan käyttää painoja tai muita liikuntavälineitä tehostamaan harjoittelua. Kesto 60 min.

  • Reisi-vatsa-pakara (yhteistyökurssi, Hevoshaan koulu)

Tehokiinteytystä ja vahvistusta reisien, pakaroiden ja vatsan alueella. Tunti koostuu helposta alkulämmittelystä 15 min, lihaskuntoliikkeistä 30 min ja loppuvenyttelystä 10 min. Sopii kaikille, intensitteettitaso määräytyy oman kuntotason mukaan (eritasoisia lihaskuntoliikkeitä). Kesto 55 min.

  • (syvä) venyttely

Tunti koostuu lämmittelystä ja kehoa venyttävistä ja huoltavista liikkeistä. Soveltuu kaikenikäisille ja -kuntoisille. Tunnilla parannetaan lihastasapainoa venyttäen kiristyviä ja virheasentoja aiheuttavia lihaksia sekä vahvistaen kehon syviä tukilihaksia. Venytysten kesto ja venytystekniikka voivat vaihdella tuntikohtaisen tavoitteen mukaan. Kesto 55 min.

  • Terve Selkä

Helppoa jumppaa joka soveltuu kaikille liikuntakokemuksesta riippumatta. Tunti on matalan kynnyksen liikuntaa, jossa painopiste on erityisesti selkää ja kehon syviä lihaksia vahvistavissa liikkeissä sekä liikeratoja avaavissa harjoitteissa. Tunti koostuu alkulämmittelystä, kehoa vahvistavista liikkeistä ja venytyksistä. Tunnilla voidaan käyttää mm. keppejä, kuminauhoja ja erilaisia painoja tehostamaan harjoitusta. Kesto 55 min.

  • Vanhempi-lapsi -boxing

Tehokas tunti äideille ja isille, jotka haluavat nostaa kuntoa, vahvistaa niska-hartiaseudun lihaksia ja parantaa yläselän liikkuvuutta. Tunti sisältää lyöntejä ja potkuja. Sarjoja voi halutessaan tehdä hanskoilla pareittain tai ilmaan. Omat hanskat mukaan (muutama pari hanskoja lainattavissa ohjaajalta). Lasta käytetään lihaskuntoliikkeissä painona. Tunnille voi ottaa mukaan kaikenikäisiä lapsia. Kesto 55 min.

  • Zumba

Zumba on helppo ja hauska tunti, jossa yhdistyvät suosituimmat latinalaisrytmit ja tämän hetken kuumimmat tanssihitit. Helppojen tanssiaskeleiden ja mukaansatempaavan musiikin siivittämänä jokainen pääsee nauttimaan tehokkaasta tunnista ja iloisesta tunnelmasta heti ensimmäisellä kerralla. Kesto 55 min.

  • Äiti-lapsi -jumppa

Tehokas jumppatunti ja yhteinen liikuntahetki äidille ja lapselle. Lasta voidaan käyttää aktiivisesti mukana tunnilla mm. painona tai äiti voi keskittyä omaan harjoitteluunsa vauvan maatessa matolla. Tunti antaa äidille tilaisuuden oman kunnon hoitamiseen. Tunnille voi ottaa mukaan kaikenikäisiä lapsia. Kesto 55 min.

Vesiliikuntaryhmät

  • Syvänvedenjumppa

Syvänvedenharjoittelu tapahtuu uima-altaassa ilman pohjakosketusta. Harjoittelussa käytetään vesijuoksuvyötä. Vesijuoksuvyön saa hallilta lainaksi tarvittaessa. Uimataito on välttämätön. Kesto 30 min.

  • Tehotreeni (syvä)

Tehotreeni vesijumppa tapahtuu uima-altaassa ilman pohjakosketusta. Ryhmä on suunnattu haasteellisempaa, kovempaa tempoa ja sykettä kaipaaville. Tunti saattaa sisältää myös vesijuoksuharjoitteita. Harjoittelussa käytetään vesijuoksuvyötä. Vesijuoksuvyön saa hallilta lainaksi tarvittaessa. Uimataito on välttämätön. Kesto 30 min.

  • Vesijumppa

Vesijumppa on tehokasta liikuntaa veden vastusta hyväksi käyttäen. Tunti koostuu alkulämmittelystä, lihaskunto-osuudesta ja lyhyestä venyttelystä. Kesto 30 min.

  • Vesijumppa, erityisryhmät

Kuten ed. mutta soveltuu henkilöille, joilla on toimintakyvyn rajoituksia. Kesto 30 min.

  • Vesijumppa lämminvesialtaassa, seniorit / erityisryhmät

Kuten ed. mutta voimistelu tapahtuu terapia-altaassa. Soveltuu henkilöille, joilla on toimintakyvyn rajoituksia. Kesto 30 min.

  • Vesijumppa, kuulovammaiset

Vesijumppaa viittomakielisen liikunnanohjaajan ohjaamana. Kesto 30 min.

Ajankohtaista

Instagram

Twitter