Kaivokselan koulun oppilaalle

Asiasanat

Myyrmäen suuralueKoulutus

Tietoa Kaivokselan koulun oppilaalle

Palaa takaisin Kaivokselan koulun etusivulle.

 

Tätä sivua siivotaan ja järjestellään myöhemmin...

 

Suomi toisena kielenä

Jos oppilaan äidinkieli on muu kuin suomi, hän voi opiskella suomea toisena kielenä. Tätä kutsutaan nimellä S2. S2-oppimäärä on suomi äidinkielenä -oppimäärää suppeampi ja painottuu käytännön kielitaidon kehittymiseen. S2-opetus järjestetään muun opetuksen yhteydessä tai erillisinä S2-tunteina opettajan kanssa.

 

Valmistava opetus

Valmistavaa opetusta järjestetään, kun oppilas muuttaa Suomeen. Valmistavan opetuksen aikana harjoitellaan suomen kielen alkeita ja suomalaisen koulun arkea. Valmistava opetus järjestetään joko omassa ryhmässä tai tavallisessa luokassa, mikäli oppilaan kielitaito riittää. Valmistava opetus kestää vuoden, jonka jälkeen oppilas siirtyy perusopetuksen oppilaaksi.

1.8.2017 alkaen kaikki ekaluokkalaiset opiskelevat inklusiivisesti yleisopetuksen ryhmissä. Poikkeustilanteessa opetus voidaan myös järjestää ekaluokkalaisen osalta valmistavan opetuksen ryhmässä.

 

Oma äidinkieli

Oman äidinkielen opetuksella tuetaan oppilaan ajattelua, kielitaitoa ja viestintää. Oman äidinkielen opetus luo osaltaan pohjaa toiminnalliselle kaksikielisyydelle ja vahvistaa oppilaan monikulttuurista identiteettiä. Opetus tukee myös muiden oppiaineiden opiskelua.

Vantaalla järjestetään oman äidinkielen tai ylläpitokielen opetusta noin 30 kielessä. Oman äidinkielen opetus on perusopetusta täydentävää opetusta oppilaan perustuntimäärän lisäksi, ja sitä pyritään antamaan kaksi tuntia viikossa. 

Pienryhmäiset uskonnot

Vantaalla opetetaan valtiokirkkojen eli evankelisluterilaisen ja ortodoksisen uskonnon lisäksi neljää eri pienryhmäistä uskontoa:

  • katolinen
  • islam
  • buddhalainen
  • Krishna-liikkeen uskonto

Jos koulu ei järjestä oppilaan omaa uskonnon opetusta, voi se uskonnollinen yhdyskunta, johon oppilas kuuluu, antaa opetuksen koulun ulkopuolisena opetuksena.

Oppilas, joka kuuluu sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, jonka oman uskonnon opetusta ei järjestetä, voi huoltajan pyynnöstä osallistua myös elämänkatsomustiedon opetukseen tai evankelisluterilaisen uskonnon opetukseen.

 

Oppilasarviointi

Arviointi on kokonaisuus, joka on muutakin kuin todistusten ja arvosanojen antamista. Oppilas saa opiskelustaan ohjaavaa palautetta pitkin lukuvuotta ja osallistuu itse oman oppimisensa arviointiin.

Arvioinnin tehtävänä on

  • ohjata ja kannustaa oppilasta opiskelussa
  • tukea myönteisen minäkuvan rakentumista
  • kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin.

Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnissa oppilaita ei rinnasteta toisiinsa vaan oppilaan osaamista, työskentelyä ja käyttäytymistä verrataan opetussuunnitelmassa tai oppilaan omassa opinto-ohjelmassa asetettuihin tavoitteisiin.

Oppilaan saaman jatkuvan ohjaavan palautteen lisäksi Vantaalla oppilas saa lukuvuoden aikana kaksi väliarviointia. Toinen väliarvioinneista toteutetaan arviointikeskusteluna opettajan, oppilaan ja hänen huoltajansa kesken ja toinen kirjallisesti. Väliarvioinnin ajankohta löytyy koulun lukuvuosisuunnitelmasta ja kirjallinen väliarviointi näkyy oppilaan Wilmassa.

  • kaupungin arviointiohjeistus

 

Oppilaan- ja opintojen ohjaus alakoulussa

 

Opettajat, oppilaanohjaaja sekä koulun muu henkilöstö ohjaavat oppilasta koulunkäynnissä, oppiaineiden opiskelussa ja opintoja koskevien valintojen sekä tulevaisuuden suunnittelussa. Ohjauksella tuetaan oppilaan opiskelu- ja yhteistyötaitojen sekä omatoimisuuden kehittymistä.

Alakoulussa oppilaan luokanopettaja on oppilaan tärkein ohjaaja. Luokanopettajalla on hyvä oppilaantuntemus ja hän osaa tunnistaa oppilaan vahvuudet ja kehittämisalueet. Alakoulussa ohjauksen yhtenä alueena on työelämään tutustuminen. Työelämään tutustutaan esimerkiksi asiantuntija- ja yritysvierailujen kautta. Kaikki Vantaan 6.-luokkalaiset osallistuvat Yrityskylä-toimintaan.

 

Tukea ja apua

Oppilashuollon henkilökunta ja opettajat ovat apunasi. Voit kysyä kaikilta opettajilta, jos mieleesi tulee kysymyksiä tai huolia.

Kiusataanko kaveriasi tai sinua? Oletko yksinäinen tai jääkö joku aina yksin?

Muistathan aina kertoa asiasta opettajallesi, joka voi viedä asian selviteltäväksi. Voit käydä tapaamassa myös koulukuraattoria, joka osaa erityisen hyvin auttaa kaveriasioissa.

Onko vanhempien kanssa riitoja tai hankalaa?

Voit käydä itsenäisesti koulukuraattorin luona tai kysyä opettajaltasi, milloin kuraattori on tavattavissa.

Onko sinulla huoli terveydestäsi?

Kouluterveydenhoitajan kanssa voit keskustella mieltäsi vaivaavista terveysasioista, hän osaa ohjata sinut eteenpäin ja on tarvittaessa yhteydessä vanhempiisi.

Tarvitsetko apua oppimiseen?

Kerro asiasta omalle opettajallesi tai erityisopettajalle. Heidän kauttaan saat oppimiseesi tukea ja hyviä vinkkejä, miten opit helpommin juuri sinulle sopivalla tavalla.

Huolilaatikko

Huolilaatikkoon voit jättää kirjeviestin, jos sinulla on huolia ja tarvitset apua itsellesi tai kaverillesi.

  • meidän koulumme huolilaatikko‍

 

Oppimisen tuki

 

Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea oppimiseensa. Oppimisen tuen antaminen on pedagogista toimintaa, jonka opettaja suunnittelee yhdessä erityisopettajan kanssa. Oppimisen tuki on jaettu kolmeen tasoon:

  • yleinen tuki (tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus)
  • tehostettu tuki (tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, painoalueittain opiskelu, henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
  • erityinen tuki (kaikki em. tukimuodot sekä luokkamuotoinen erityisopetus ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS)

Kaikissa kouluissa työskentelee oppimisen tukena myös koulunkäyntiavustajia.

Tarkempaa tietoa oppimisen ja kasvun tuesta:
https://sites.google.com/oppivantaa.fi/oppimisentuki/etusivu

 

Erityisopetus

Koulujen oman eritysopetuksen lisäksi Vantaalla on alueellisia- ja kaupunkitasoisia palveluja. Nämä palvelut tarjoavat oppilaalle vahvaa erityistä tukea joko määräaikaisena tai pysyvänä ratkaisuna. Ohjaus näihin palveluihin tapahtuu aina aluekoordinaattoreiden kautta.

Tarkempaa tietoa oppimisen ja kasvuen tuesta: https://sites.google.com/oppivantaa.fi/oppimisentuki/etusivu

 

Oppimisen tukeminen kotona

Tasainen arki ja hyvät elämäntavat tukevat kaikkea oppimista. Liikunta, säännöllinen ruokailu ja riittävä lepo ovat perusasioita koulutyön tueksi erityisesti murrosiässä. Koululaisen elämässä mukana eläminen myönteisesti ja vanhempien kannustava asenne koulutöiden tekemiseen tukevat myös koululaisen henkistä hyvinvointia, joka on tärkeässä roolissa oppimisessa.