ASIAKAS/KOHDERYHMÄ
Käenkukka on Vantaan kaupungin vammaispalveluiden yksikkö, joka tarjoaa kädentaitoihin painottuvaa työtoimintaa 16-64-vuotiaille Vantaalaisille vammaisille henkilöille sosiaalihuolto- tai kehitysvammalain nojalla.
PALVELUN TAVOITTEET
Työtoiminnan tavoitteena on tukea, ylläpitää ja edistää asiakkaan toiminta- ja työkykyä sekä hänen elämänhallintataitojaan, työllistymistään ja osallisuuttaan yhteiskuntaan. Tavoitteena on edistää kokonaisvaltaisesti asiakkaan hyvinvointia ja tuk…ea yhteisöllisyyttä sekä sosiaalisia taitoja. Työtoiminnassa opetellaan työelämän taitoja asiakkaan yksilölliset tarpeet, toiveet ja valmiudet huomioiden.
PALVELUKUVAUS
Käenkukka on Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalveluiden työtoiminnan yksikkö, joka tarjoaa tavoitteellista työtoimintaa 16-64-vuotiaille vammaispalveluiden asiakkaille palveluntarpeiden mukaisesti. Käenkukassa käy viikon aikana toiminnassa on n. 16 asiakasta.
Käenkukan yksikössä työskentelee kaksi toimintaohjaajaa sekä kahden muun yksikön kanssa yhteinen esimies.
Yksilökeskeisellä ja kuntouttavalla työotteella tuemme asiakkaidemme osallisuutta, itsenäisyyttä ja vaikuttamista oman elämän sisältöön. Vastaamme asiakkaiden yksilöllisiin erityistoiveisiin ja tarpeisiin, jokaisen voimavaroja tukien. Edistämme asiakkaidemme hyvinvointia monipuolisilla toiminnan sisällöillä ja muodoilla. Valmistamme ja myymme käsityötuotteita, joissa tekijöidensä tarinat ovat esillä. Tuotteet ovat asiakkaiden itse suunnittelemia ja toteuttamia. Tuemme asiakkaidemme yhteiskunnallista osallistumista ja näkyvyyttä mm. osallistumalla erilaisiin tapahtumiin ja olemalla aktiivisia sosiaalisessa mediassa mm. Facebookissa, YouTubessa ja Instagramissa.
Kaikkien asiakkaiden kanssa tehdään yhdessä työtoiminnan toteuttamissuunnitelma, johon kirjataan asiakkaan yksilölliset tavoitteet ja toiveet. Suunnitelma päivitetään puolen vuoden välein ja aina tarvittaessa. Työtoiminnassa asiakkaille mahdollistetaan sopivan haastavien työtehtävien tekeminen, hänen yksilöllisten tavoitteidensa mukaisesti.
Yksikössämme tehdään yhteistyötä työllistymistä tukevien toimintojen kanssa, jonne ryhmä- tai yksilömuotoisesta työvalmennuksesta kiinnostuneiden asiakkaiden on mahdollista hakea.
Yhteistyötä tehdään muiden työ- ja päivätoimintayksiköiden ja työvalmennuksen, asumisen sekä asiakasohjausyksikön kanssa.
Käytössämme on asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti. Asiakkaiden palvelun tavoitteista laaditaan työ- ja päivätoiminnan toteuttamissuunnitelma. Suunnitelma tehdään yhdessä asiakkaan kanssa asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja tavoitteiden pohjalta. Lisäksi asiakkaan kanssa laaditaan Itsemääräämisoikeutta tukeva suunnitelma ja asiakkaan osallisuutta edistetään myös tekemällä päivittäiskirjaukset mahdollisuuksien mukaan yhdessä.
Palvelu on asiakkaille maksutonta. Kehitysvammalain perusteella työtoimintaan järjestetään välttämättömät matkat maksutta (matkakortti tai taksikuljetus.) Aterioista laskutetaan ateriamaksu. Työtoiminnasta ei makseta palkkaa, mutta asiakkaille maksetaan työtoiminnasta työosuusrahaa.
Toiminta-aika on ma-pe klo 8.00-16.00 välillä.
PALVELUIDEN SAANTI
Uusi asiakas hakee työtoimintaa toimittamalla hakemuksen asiakasohjausyksikköön postitse, sähköpostitse tai ottamalla puhelimitse yhteyttä vammaisneuvontaan. Palvelun saannin perusteiden täyttyessä ja asiakasohjausyksikön tekemän palveluntarpeenarvioinnin perusteella asiakas saa päätöksen sosiaalihuoltolain tai kehitysvammalain mukaisesta työtoiminnasta.
- Sosiaalihuoltolaki (2014/1301) sekä sosiaalihuoltolaki (1982/710) 27 d § ja 27 e § pykälien osalta (vammaisten henkilöiden työllistymistä tukeva toiminta, vammaisten henkilöiden työtoiminta)
- Laki kehitysvammaisten erityishuollosta (1977/519)