Tukea tupakoinnin ja muiden nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen

Asiasanat

TerveysAsukkaat

Oletko huolissasi omasta tupakoinnistasi tai nuuskaamisestasi? Oletko yrittänyt lopettaa, mutta tuntuu että yksin se on hankalaa? Tupakoinnin lopettamisen tueksi on saatavissa apua. Tältä sivulta löydät vinkkejä ja yhteystietoja, josta apua voi saada.

Mies luonnossa

Lopettamiseen kannattaa valmistautua huolellisesti. Jokainen lopettaja on erilainen ja on tärkeää löytää itselleen toimiva tapa. Aluksi voit miettiä, minkä tyyppinen lopettaja olet ja mitkä toimintatavat sinulle sopivia. 

  • Mikä sinua motivoi lopettamaan? 

  • Lopetatko kerralla vai haluatko ensin vähentää? 

  • Kerrotko lopettamisesta kaikille vai lopetatko mieluummin itseksesi? 

  • Hävitätkö kaikki tupakat lopettaessasi vai haluatko pitää niitä mukana ja tehdä aina uudestaan valinnan olla polttamatta? 

  • Onko nikotiini korvaustuotteille tarvetta? Nikotiiniriippuvuustesti auttaa arvion tekemisessä ja apteekeista saat apua oikean tuotteen valinnassa.  

Päiväkirjan pitäminen tupakoinnista hyödyttää monia lopettajia.  Samalla, kun kirjaat tupakointikertoja ylös, on hyvä miettiä, poltatko tupakan nikotiinin tarpeeseen, onko kyseessä ns. tapatupakka vai onko kyseessä ehkä jokin sosiaalinen tilanne.  Olisitko voinut mahdollisesti jättää tupakoimatta kokonaan?  Mitä muuta olisit voinut tehdä tilanteessa tupakoinnin sijaan?  

Lopettaessa on hyvä pohtia myös, mitä hyötyä ja haittaa tupakoinnista on juuri sinulle. Tämä auttaa hahmottamaan, mikä sinut saa jatkamaan tupakointia tai nuuskaamista ja mitä saavutat lopettaessasi.  

Tupakoinnin lopettaminen ei välttämättä onnistu ensimmäisellä kerralla. Jos näin käy, älä kuitenkaan luovuta, vaan mieti mitä opit jatkoa ajatellen. Jos tarvitset tukea lopettamiseen, ota yhteyttä.  

Lisätietoja

Tiina Laiho

Ehkäisevän päihdetyön yksikkö 0503024850 tiina.laiho@vantaa.fi

Tukea saat myös omalta terveysasemaltasi tai päihdepoliklinikoilta

Avainsanat

Ehkäisevä päihdetyö