Uusi asiakaspalvelumalli
Uuden asiakaspalvelumallin ensisijaisena tavoitteena on auttaa ja tukea työnhakijoita sekä etsiä sopivia yksilöllisiä ratkaisuja erilaisiin urapolkuihin. Kenenkään ei tarvitse jäädä yksin pohtimaan, kuinka päästä alkuun.
Tavoitteena on, että löydät seuraavan askeleen mahdollisimman nopeasti. Työllisyyspalvelut ovat apunasi koko palvelupolun ajan.

Uusi asiakaspalvelumalli astui voimaan toukokuussa 2022 ja se koskee kaikkia työttömiä työnhakijoita.
Uusi asiakaspalvelumalli tarjoaa sinulle yksilöllistä tukea työnhakuun ja apua työllistymiseen. Ensimmäinen kohtaaminen tapahtuu nopeasti. Sinua ei jätetä yksin ainoastaan sähköisten palvelujen varaan. Sinun omatoimista työnhakua tuetaan koko prosessin ajan. Omavalmentajat tarjoavat tukea siihen, että sinulle löytyy juuri itsellesi sopiva urapolku. Tarkoituksena on, että ratkaisuja haetaan yhdessä omavalmentajan kanssa.
Kun ilmoittaudut työnhakijaksi, tarjoaa uuden asiakaspalvelumallin mukainen palvelupolku yksilöllistä tukea työnhakuun heti työttömyyden ensipäivistä lähtien:
Jos olet ollut työnhakijana jo ennen toukokuuta, sinun ei tarvitse ottaa itse yhteyttä työllisyyspalveluihin. Palvelu jatkuu ennallaan ja aiemmat suunnitelmat ovat edelleenkin voimassa. Voit jatkaa itsenäisesti työnhakua ja odottaa omavalmentajan yhteydenottoa, jonka jälkeen omavalmentaja opastaa sinua uuteen palvelumalliin. Omavalmentajasi kertoo lisää seuraavasta tapaamisesta ja suunnitelman päivittämisestä.
Ennen toukokuuta työnhakijoina olleiden asiakkaiden työnhakua tuetaan aiempaa tiiviimmin:
Mikä on uusi asiakaspalvelumalli?
Työttömien työnhakijoiden oikeudet ja velvollisuudet muuttuivat toukokuussa, kun laki pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista astui voimaan. Uuden asiakaspalvelumallin tarkoituksena on tarjota apua ja tukea työnhakuun heti työttömyyden alkupäivistä lähtien.