Hälsostationer

Meddelande 26.2.2021

Hälsocenter behandlas 1.3. - 5.3.2021 endast brådskande ärenden. I brådskande ärenden kan du också lämna en återuppringning.
Dessutom tillhandahåller rehabiliteringstjänster endast brådskande ärenden 8.3. - 30.4.2021.
Personal kommer att fokusera på de uppgifter som krävs av Covid-19-pandemin.

Obs! Du bör ha munskydd när du uträttar ärenden vid social- och hälsovårdsservicen

Vanda stad förutsätter att man bär munskydd när man sköter ärenden vid social- och hälsovårdsservicen, om man inte av hälsoskäl är förhindrad att använda munskydd. Det är också ytterst viktigt att man iakttar god hand- och hosthygien och håller säkerhetsavstånden.

Misstänker du att du smittats av coronaviruset?

Om dina symptom är lindriga, kan du själv boka en tid för coronatest ovan. Läs mer här. Nu har det gjorts ett tillägg i Coronaguiden som även möjliggör tidsbokning för en annan person. En förälder kan boka en tid för sitt barn som är under 16 år som står under vårdnad.

Alla hälsostationstjänster fungerar genom tidsbokning

På grund av coronasituationen kan du uträtta ärenden på hälsostationen endast genom tidsbokning. Det centraliserade servicenumret 09 839 50 000 till hälsostationerna i Vanda tas ur bruk.

De nya telefonnumren är från och med 15.12.2020

  • Håkansböle och Västerkulla hälsostationer 09 839 35928
  • Korso och Björkby hälsostationer 09 839 35923
  • Mårtensdals hälsostation 09 839 35924
  • Myrbacka hälsostation 09 839 35925
  • Dickursby hälsostation 09 839 35926

Icke brådskande ärenden under coronaepidemin

  • Ange dina symptom i webbtjänst. Vi kontaktar dig inom två vardagar.
  • Misstänker du coronavirus och du bara har lindriga symptom, kan du själv boka tid för provtagning via Coronaguiden, eller så kan du ringa coronalinjen som betjänar vardagar kl. 8–18 och under veckoslut kl. 9–16 på numret 09 839 50070.
  • Kontaktsätt för hörselskadadeI
  • I icke brådskande ärenden (till exempel periodiska kontroller, förfrågan om provsvar, läkarutlåtanden eller förnyelse av recept) kan du lämna begäran om återuppringning kl. 8–12 på din egen hälsostations telefonnummer.
  • I icke-brådskande ärenden betjänas du av
    • farmaceuter (i frågor som gäller medicinering eller förnyelse av recept)
    • hälsovårdare (diabetes med tablettbehandling, astma, blodtryckssjukdom, eller om du bokar tid till minnesundersökning, livsstilshandledning eller hälsokontroll för arbetslösa)
    • fysioterapeuter (besvär i stöd- och rörelseorganen såsom rygg-, nack-, knä- eller axelvärk),
    • sjukvårdare och närvårdare i övriga ärenden (som tidsbokning till läkare och skötare, handledning och rådgivning)

Brådskande ärenden under coronaepidemin i andra ärenden som inte har någon anknytning till corona

  • Om du har ett akut besvär och behöver brådskande vård kan du ringa numret till din egen hälsostation kl. 8–16. I brådskande ärenden kan du lämna begäran om återuppringning kl. 8–10.
  • Jour och hälsorådgivning utanför tjänstetid: Jourhjälp 116 117

Ge respons om den nya telefontjänsten

Vandaborna har nu tillgång till en ny responskanal, asiakaspalaute.puhelinpalvelut@vantaa.fi, med vilken du kan ge respons och komma med utvecklingsidéer som gäller hälsostationernas nya telefontjänst.

Via responskanalen kan du till exempel ge respons om hur väl telefonmenyerna fungerar. På detta sätt får vi i realtid respons bland annat om hur menyerna och återuppringning fungerar och utifrån responsen vi fått kan vi göra ändringar i verksamheten.

Vi svarar inte på responsen. Kanalen lämpar sig inte som responskanal i vårdrelaterade frågor.

Mårtensdals hälsostation fungerar som coronahälsostation

  • Mårtensdals hälsostation sköter patienter som lider av luftvägssymptom.
  • Om du misstänker coronasmitta, ring 09 839 50070 (vardagar kl. 8–18 och veckoslut kl. 9–16)
  • Ditt vårdbehov bedöms under telefonsamtalet och vid behov bokas en läkartid.
  • Du kan också berätta vilka symptom du har i nättjänsten och få anvisningar om hur du ska gå tillväga.
  • Mårtensdals hälsostation sköter patienter som lider av luftvägssymptom på 4:e våningen. I andra ärenden betjänar våningarna 5 och 6 vid Mårtensdals hälsostation endast genom tidsbeställning.

Att sköta andra ärenden vid hälsostationen

Via Maisa kan du inte boka tid till sjuk- eller hälsovårdare, vårdare inom familjeplaneringen eller till akutläkare för barn. (Du kan boka tid till en psykiatrisk sjukskötare och apotekare.)

Jour för barn utanför tjänstetid

Barn och unga i Vanda under 16 år som hastigt insjuknat vårdas i första hand under vardagar klo 8–16 på den egna hälsostationen och efter kl. 16 på samjouren vid Nya barnsjukhuset.

Vård av barn och unga vardagar kl. 8–16 på den egna hälsostationen.

HUSLAB betjänar dig från och med 30.3 via tidsbokning

  • Boka tid i nätet: HUSLAB eller tfn 09 471 86800 (mån.–fre. kl. 7.30–15.30).
  • Kom till laboratoriet först strax innan den tid som du bokat
  • Kom gärna ensam, utan följeslagare, om det är möjligt.
  • Jourpatienter och de som lämnar in provburkar betjänas fortfarande med könummer
  • Ändringarna har gjorts för att värna om din säkerhet

Myrbacka hälsostation och röntgen

  • Vardagar må-to kl. 8–13.30, fr kl. 8-12: endast patieter, som har inte luftvägssymtom eller misstanke om coronavirusinfektion eller coronavirusinfektion.
  • Vardagar må-to kl. 13.30-15.30 och fr kl. 12-14: endast patienter, som har luftvägssymtom eller mistanke om coronavirusinfektion eller coronavirusinfektion
  • Toaletter är inte i bruk på eftermiddagen

Du kan välja vilken dagpoliklinik du går till

De patienter som plötsligt insjuknar och som inte har någon egen husläkare kan fritt välja vilken som helst av dagpoliklinikerna vid Vanda hälsostationer.

I ärenden som inte är brådskande, sök dig till din egen hälsostation.

Om du har en egen husläkare, sök dig alltid till din egen hälsostation (också i brådskande ärenden).

Om du inte är bosatt i Vanda, men har valt någon av Vandas hälsostationer som din egen hälsostation, använd även i fortsättningen endast denna hälsostation som du från början skriftligen valt som din egen hälsostation (även i brådskande ärenden).

Tidsbokningsnummer 09 839 50 000 betjänar kommuninvånarna i alla frågor som gäller hälsan. Tjänsten är öppen från kl. 08.00 till 16.00 på vardagar.

Vid hälsostationen får du brådskande vård vardagar under tjänstetid. Ta helst kontakt med hälsostationen genast på morgonen om det gäller något akut.

Vid hälsostationen har du också tillgång till icke brådskande läkar-, sjukskötar- och hälsovårdartjänster. Den egna hälsostationen är förstahandsalternativet då du behöver vård.

Dessutom har hälsostationen tjänster för vilka det krävs remiss, såsom depressions- och missbrukarmottagningar samt diabetesskötarnasmottagning, rehabiliterings- och terapitjänster samtpreventiv- och familjeplaneringsrådgivningar. Hälsostationerna har också hand om hörselundersökningar och synvård, vaccinationer samt vårdartiklar och hjälpmedel.

Brådskande vård ges utanför tjänstetid, och vid allvarliga sjukdomsfall dygnet runt, vid Pejas sjukhus, Sjukhusgatan 1, 01400 Vanda, tfn 116 117. Ring det avgiftsfria Jourhjälpen numret 116 117 innan du kommer till jouren. Vid nödsituationer kan du också söka dig till jouren vid Pejas utan att ringa först. När din hälsostation är stängd kan du vid plötsliga hälsoproblem också be om råd av Jourhjälpen.

Om du råkar i en nödsituation, ring nödcentralen tfn 112.

Tidsbokning för döva och hörselskadade

Döva och hörselskadade bosatta i Vanda kan boka eller avboka en mottagningstid per sms. Hälsovårdaren kan i samband med tidsbokningen skicka mer ingående frågor per sms om hur du mår.

• Skriv ditt fullständiga namn, din personbeteckning samt orsaken till att du behöver en mottagningstid i ditt sms. Skicka meddelandet till numret 040 574 4555.

Nyheter

evenemaX - VandaRSS


Twitter