Principer för placering av barn inom småbarnspedagogiken i Vanda
Då antalet sökande till ett visst daghem/gruppfamiljedaghem är fler än antalet lediga platser beaktas följande faktorer vid valet av barn (inte i viktighetsordning):
-
syskon
-
barnvisa behov (språkstöd, stöd för utveckling och lärande, barnskyddets stödinsats)
-
vårdtid per dag
-
ensamförsörjare
-
möjlighet till transport
-
barngruppens struktur (barnens åldersfördelning, språkstöd samt stöd för utveckling och lärande)
Utöver ovan nämnda faktorer beaktas vid placeringen av barn inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken även följande:
-
barnets modersmål är svenska
-
endera av föräldrarna eller vårdnadshavarna i familjen talar svenska
-
barnet har erfarenhet av en svenskspråkig miljö
Dessutom beaktas orsaker som hänger samman med verksamhetens natur:
-
Placering av barn med behov av stöd för utveckling och lärande i småbarnspedagogik
-
Barnets placering i småbarnspedagogik samt de behövliga stödåtgärderna förbereds i samarbete med föräldrarna eller andra vårdnadshavare, konsulterande specialbarnträdgårdsläraren samt eventuella övriga sakkunniga.