Vanliga frågor
På den här sidan har vi samlat svar på de vanligaste frågorna. I slutet av sidan kan du lämna din fråga till oss.
På denna sida

Jobbsökningen börjar med att du anmäler dig som arbetssökande i AN-tjänsternas tjänst Mina e-tjänster, där du loggar in med dina nätbankskoder. Om du inte har giltiga nätbankskoder kan du anmäla dig på plats på arbets- och näringsbyrån. Du kan också anmäla dig per telefon om du tidigare har varit kund hos oss. AN-tjänsterna hänvisar kunderna hos kommunförsöken till sysselsättningstjänsterna i de arbetssökandes hemkommuner.
Om du inte kommer ihåg att anmäla dig som arbetslös före arbetslöshetens första dag, kan du anmäla dig även efter arbetslöshetens eller permitteringens början. Observera dock att du tidigast kan få arbetslöshetsförmån från och med anmälningsdagen.
Om du är kund hos kommunförsöket med sysselsättning i Vanda och Kervo, får du information om det personligen antingen per brev eller i tjänsten Mina e-tjänster. Om du anmäler dig som arbetslös under försöket eller gör en ändringsanmälan om början av din arbetslöshet, får du informationen via Mina e-tjänster.
Arbets- och näringsbyrån överför din kundrelation till Vanda och Kervo sysselsättningstjänster om du tillhör målgruppen för kommunförsöket. Du tillhör Vanda och Kervo sysselsättningstjänsters kundkrets i följande fall:
- Du är arbetslös arbetssökande och har inte rätt till inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning
- Du är under 30 år gammal.
- Du är en arbetssökande med ett främmande modersmål.
Mer information om kommunförsöket med sysselsättning i Vanda och Kervo finns här.
Du kan anmäla dig som arbetslös arbetssökande personligen på arbets- och näringsbyrån. Du behöver ett pass och ett uppehållstillstånd. Om du är EU-medborgare måste du ta med dig registreringsbeviset för EU-medborgare. Om du har nätbankskoder kan du anmäla dig som arbetssökande på arbets- och näringsbyråns webbplats i tjänsten Mina e-tjänster.
En egen coach är en anställd som har utsetts för dig. Som kund hos kommunförsöket får du en egen coach som du kommer överens om kontakt med. Din egen coach hjälper dig att kartlägga din situation och hänvisar dig vidare mot jobbsökning och sysselsättning. Du kan kontakta din egen coach genom att skicka en begäran om kontakt via tjänsten Mina e-tjänster som upprätthålls av AN-tjänsterna.
Vantaan Osaamiskeskus ger råd och vägledning till invandrare i Vanda. Målet är att hjälpa kunden att hitta ett jobb eller en studieplats.
Vantaan Osaamiskeskus ger också stöd till invandrare för att identifiera sina egen kompetens, sysselsätta sig och utveckla sina yrkeskunskaper.
Du kan läsa mer om Vantaan Osaamiskeskus här.
Du kan komma åt tjänsterna genom din egen coach eller genom att kontakta sysselsättningstjänsternas rådgivning.
TYP är en sektorsövergripande samservice. Tidigare talade man om työllisyyden palvelukeskus (servicecentret för sysselsättning), från vilken akronymen TYP har förblivit i allmänt bruk.
I TYP upprättas en personlig sektorsövergripande plan tillsammans med den egna coachen. Vid behov deltar även social- och hälsohandledare och FPA i utarbetandet av planen.
Du kan bli kund hos TYP-verksamheten under handledning av arbets- och näringsbyrån, kommunens socialtjänster, din egen coach eller FPA. Du kan bli kund hos TYP om du har behov av en sektorsövergripande samservice och du har fått arbetsmarknadsstöd på grund av arbetslöshet under minst 300 dagar, har fyllt 25 år och har varit arbetslös längre än tolv månader i följd eller är under 25 år och har varit arbetslös i sex månader i följd.
Kundrelationen hos TYP varar vanligtvis två år men kan sluta tidigare om en lösning hittas. TYP grundar sig inte på frivillighet, utan tjänsten kan nås genom handledning.
Om du blir kund hos TYP, kontaktar en anställd vid TYP dig så snart som möjligt. Vi skickar dig ett brev med en inbjudan till ett sektorsövergripande möte. Vi kan också ringa i vissa situationer, men tiderna för obligatoriska inbjudningar skickas per brev.
Om du har några frågor kan du kontakta Vanda och Kervo sysselsättningstjänster telefonledes eller via e-post. Du kan också alltid komma till servicepunkten i Dickursby eller Kervo. AN-byråns riksomfattande telefontjänst betjänar dig också.
Navigatorns rådgivning kan konsulteras av alla under 30 år, oavsett om de är arbetssökande eller inte. Hos Navigatorer kan du även få hjälp med till exempel frågor kring boende och ekonomi.
Eftersom kommunförsöket i Vanda och Kervo är ett gemensamt projekt, kan kunder i Kervo också besöka verksamhetsställen i Vanda och kunder i Vanda verksamhetsställen i Kervo. Observera att det inte är möjligt att besöka verksamhetsställen i andra kommunförsöksområden.
Se våra kontaktuppgifter här.