Ett ekologiskt hållbart Vanda

Genomförandet av temat Ett ekologiskt hållbart Vanda styrs av färdplanen för resursklokhet, med vilken Vanda strävar efter att vara koldioxidneutralt före 2030 och främja biologisk mångfald, resursklokhet och en hållbar användning av naturresurser samt invånarnas och sammanslutningarnas ansvarsfulla verksamhet. Det är viktigt att inte bara hela stadsorganisationen, utan också stadsområdet i en vidare bemärkelse involveras i detta arbete. Temat Ett ekologiskt hållbart Vanda kan inte betraktas separat från andra teman, utan miljöhållbarhet bör beaktas i all verksamhet.

Pikkulintu istuu puun oksalla.

Inledning

Vanda bidrar till det internationella målet att begränsa den globala uppvärmningen till högst 1,5 grader. Staden har satt som mål att vara koldioxidneutral före 2030, vilket innebär att staden kommer att minska sina utsläpp med 80 procent jämfört med 1990 års nivå före 2030. För att uppnå koldioxidneutralitet har man utarbetat färdplanen för resursklokhet som stöd för strategitemat Ett ekologiskt hållbart Vanda.

År 2021 var växthusgasutsläppen i Vanda cirka 872 kt koldioxidekvivalenter (CO2-ekv.), vilket innebär att växthusgasutsläppen var nästan oförändrade jämfört med föregående år, då motsvarande siffra var 871 kt CO2-ekv. För att staden ska vara koldioxidneutral måste utsläppen vara 215 kt CO2-ekv. år 2030.

Vandas färdplan för resursklokhet antogs 2018 och uppdateringen inför den nya fullmäktigeperioden i februari 2022. Målet med den uppdaterade färdplanen för resursklokhet är ett koldioxidneutralt Vanda före 2030, där stadens planering och genomförande är resursklokt, naturen är mångformig, naturresurserna används på ett hållbart sätt och invånarnas, företagens och sammanslutningarnas verksamhetssätt är hållbara.

Resan mot målet görs längs de sex vägarna i färdplanen för resursklokhet: Samhällsstruktur och mobilitet, Koldioxidneutral energi, Materialens livscykel och cirkulär ekonomi, Mångformig natur, Ett hållbart Vanda samt Kolsänkor och kompensation.

En sammanfattning av genomförandet av åtgärderna i Vandas färdplan för resursklokhet antecknas årligen i miljöansvarsrapporten. Rapporten beskriver också goda exempel som gjorts i staden under året för att främja klimatfrågor och resursklokhet. Våren 2023 kan man utöver miljöansvarsrapporten även följa framskridandet av åtgärderna i färdplanen för resursklokhet på åtgärdsnivå med applikationen Miljövakten som finns tillgänglig på stadens webbplats.

Samhällsstruktur och mobilitet

En resursklok samhällsstruktur möjliggör en hållbar och utsläppssnål livsstil, hållbara färdsätt och värnande om naturens värden för Vandaborna. Vad gäller genomförandet av miljöansvaret är det viktigt att minska belastningen på miljön och investera i gröna, hållbara och tillgängliga lösningar och offentliga rum samt att öka möjligheterna till deltagande, integrerad och hållbar planering av boendesamhällena. Växthusgasutsläppen i Vanda kan avsevärt minskas genom markanvändningslösningar, till exempel genom att påverka byggnaders energiförbrukning, användningen av förnybar energi och trafiklösningar. Effekterna uppstår med flera års fördröjning och är långvariga. Samtidigt planeras, byggs och underhålls Vanda med hänsyn till kraven av ett förändrat klimat.

Vanda ligger i knutpunkten mellan nationella huvudvägar, en internationell flygplats samt lång- och kortdistanståg. De mångsidiga och omfattande trafikförbindelserna möjliggör smidiga resekedjor inom staden och metropolområdet samt till övriga Finland och utlandet. Vad gäller trafiksystemet i Vanda satsar man under de kommande åren särskilt på effektiv kollektivtrafik, utveckling av gång- och cykeltrafiken, effektivisering av trafikinfrastrukturen och främjande av utsläppssnåla fordon. Den planerade spårvägen är ett av Vandas spetsprojekt för de närmaste åren.

Koldioxidneutral energi

I Vanda står energiproduktionen och -förbrukningen för merparten av klimatutsläppen. Andelen kvadratmeter våningsyta i byggnader som värms upp med fjärrvärme utgör cirka 70 procent av byggnaderna i hela stadsområdet. Målet är att Vandaregionen ska avskaffa fossila bränslen i uppvärmningen före 2030. Energieffektiviteten förbättras systematiskt både i stadens egna byggnader och i fastigheterna i hela stadsområdet. Stadsborna uppmuntras att bli aktiva aktörer inom energiproduktion. Nyckeln är att säkerställa förmånlig, tillförlitlig, hållbar och modern energi för alla hållbart och med låga utsläpp.

Vanda Energi arbetar målmedvetet för att minska koldioxidutsläppen med sin projekthelhet Koldioxidnegativ 2030. Arbetet innebär att bolaget genom sin verksamhet binder mer koldioxid än det släpper ut i luften. På så sätt går bolaget mot koldioxidnegativitet 2030. Vanda stad äger 60 procent av Vanda Energi.

Materialens livscykel och cirkulär ekonomi

Vanda är en av de snabbast växande städerna i Finland. Den byggda miljön spelar en avgörande roll för att dämpa klimatförändringen, eftersom byggnaderna står för en tredjedel av Finlands klimatutsläpp. Byggmaterialens andel av växthusgasutsläppen under byggnadernas livscykel är betydande och också grundberedningen orsakar utsläpp. Byggmaterialen får allt större betydelse i och med att byggnadernas energieffektivitet förbättras och växthusgasutsläppen under användningen minskar.

I Vanda har användningen av återvunna material ökat i byggobjekt för infrastruktur. Inom infrastrukturbyggandet har även en kalkylator för koldioxidavtrycket pilottestats med goda resultat. Inom byggnadstillsynen har ett elektroniskt förfarande för redovisning av byggnads- och rivningsavfall tagits i bruk.

Mångsidig natur

Klimatförändringen och förlusten av den biologiska mångfalden är hållbarhetskriser som stärker varandra. Vanda har genom många internationella avtal samt genom EU-lagstiftningen och den nationella lagstiftningen förbundit sig att skydda och främja den biologiska mångfalden. Också alla fullmäktigegrupper förband sig i fullmäktigeavtalet för 2021–2023 att utarbeta en långsiktig strategi med mätare för att trygga den lokala naturen och den biologiska mångfalden. I sin strategi har Vanda stad förbundit sig att säkerställa bevarandet av den biologiska mångfalden och uppföljningen av tillståndet för den biologiska mångfalden.
År 2022 fogades en ny väg, Mångformig natur, till den uppdaterade färdplanen för resursklokhet. Målen för denna väg och åtgärderna i genomförandeplanerna fungerar i Vanda som ett program för biologisk mångfald. År 2023 utarbetas en övergripande plan för biologisk mångfald för att stödja åtgärderna på vägen.

Ett hållbart Vanda

Med vägen Ett hållbart Vanda i färdplanen för resursklokhet avses stadsbornas och andra intressegruppers deltagande i miljöansvarig verksamhet. Staden är ett exempel, möjliggörare och budbärare för andra samt utvecklar olika samarbetsformer för att främja miljöansvaret. Exempel på dessa åtgärder finns också i andra avsnitt i denna rapport, till exempel under temat Ett Vanda med livskraft och kompetens. I detta avsnitt lyfter vi fram åtgärder med vilka man uppmuntrar i synnerhet skolor, barn och ungdomar att agera för miljöns väl och göra hållbara val, vilket har långsiktiga effekter.

Kolsänkor och kompensation

Koldioxidneutralitet innebär att Vandaregionens utsläpp av växthusgaser är nettonoll. Enligt Vandas koldioxidneutralitetsmål ska utsläppen ha minskats med minst 80 procent 2030 jämfört med 1990. Resterande 20 procent kan bindas i växtligheten, marken och träbyggandet eller kompenseras genom utsläppsminskande åtgärder på annat håll. Också beaktandet av kolhandavtrycket har lyfts fram. Om utsläppsminskningarna överskrider 80 procent minskar behovet av kompensationer.

Målet är att kompensera för utsläppen i stadsområdet, stärka kolsänkorna och kollagren, öka kolhandavtrycket och främja koldioxidnegativitet samt kompensera för stadens egna direkta utsläpp. Vilka kompensationsmekanismer som är ekonomiskt och vetenskapligt hållbara och fördelaktiga för Vanda utreds i samarbete med andra städer, staten, Syke och HRM. Kompensationsmetoder tas i bruk genom försök och erfarenheter av kompensation söks hos andra städer. Målet är att skapa en kompensationsmodell och att göra kompensationsberäkningen till en del av utsläppsberäkningen.

More information

Lotta Alajoki

Strategia ja tutkimus
Vastuullisuusasiantuntija
lotta.alajoki@vantaa.fi