Taxa för Vandas miljö- och hälsoskydd
Taxan gäller för prestationer som den kommunala myndighet som föreskrivs i livsmedelslagen (297/2021), hälsoskyddslagen (763/1994), tobakslagen (549/2016) och läkemedelslagen (395/1987) utför.
Miljö- och hälsoskyddets avgifter från och med 1.4.2022
Den här taxan gäller
den kommunala myndighetens prestationer som föreskrivs i livsmedelslagen (297/2021) och som berör
1) handläggning av anmälningar om registrering enligt 10 och 13 § samt handläggning av ansökningar och anmälningar som gäller godkännande enligt 9 och 11 §
2) inspektioner och undersökning av prov som ingår i kommunens tillsynsplan
3) inspektioner som görs för att kontrollera att en uppmaning enligt 40 § 1 mom. iakttas
4) inspektioner för att kontrollera att de administrativa tvångsmedel och sanktioner enligt 9 kap. följs som baserar sig på underlåtelse att iaktta livsmedelsbestämmelserna
5) tillsyn enligt 51 § 1 mom. över företagare som exporterar livsmedel till stater utanför Europeiska unionen och exportintyg enligt 2 mom. i den paragrafen
Avgifter tas inte ut för inspektioner inom den planmässiga tillsynen av registrerad primärproduktion. Prestationsbaserade avgifter tas ut av godkända primärproduktionsställen för groddar i enlighet med 73 § 1 och 2 mom. Om det godkända primärproduktionsstället är föremål för en omkontroll efter underlåtenhet att följa bestämmelserna tas en avgift för inspektionen ut. Lanthandlar och allmännyttiga samfund som är undantagna från grundavgiften för tillsyn utför normalt registrerade livsmedelsaktiviteter och är föremål för planerade, riskbaserade kontroller. Trots att den årliga grundavgiften för tillsyn inte tas ut av dessa aktörer tas prestationsbaserade avgifter som föreskrivs i 73 § ut av dem.
Dessutom tar kommunen avgifter för annan tillsyn och för inspektioner och undersökningar så som föreskrivs i artikel 79-85 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG nr 2017/625).
Kommunala myndigheters prestationer enligt hälsoskyddslagen (763/1994). Dessa prestationer gäller
6) handläggning av anmälningar enligt 13 och 18 a §, handläggning av ansökningar om godkännande enligt 18 § samt de inspektioner och dokumentkontroller som gäller verksamheter som avses i de paragraferna och som ingår i den kommunala tillsynsplanen enligt 6 §
7) tillsyn över efterlevnaden av förelägganden som meddelats med anledning av anmälningar enligt 13 § och ansökningar enligt 18 §
8) mätningar, provtagningar, undersökningar och utredningar som hör samman med utredning av sanitära olägenheter i verksamheter som avses i 6 punkten eller med säkerställande av att en olägenhet avhjälps
9) godkännande av en riskbedömning enligt 20 § samt övervakning och kontroll av hushållsvattnets kvalitet
10) övervakning av kvaliteten hos badvatten enligt 29 §
11) inspektioner av solarieanordningar enligt 173 § i strålsäkerhetslagen
12) utgifter för meddelande om anhängiggörande, hörande och beslut i samband med anmälan som avses i 13 § och 18 a § samt ansökan som avses i 18 § i hälsoskyddslagen
13) hos fastighetens ägare eller innehavare eller hos någon annan som med stöd av 27 § är ansvarig för en sanitär olägenhet för en inspektion,dokumentkontroll, mätning, provtagning, undersökning eller utredning som har utförts i en bostad eller ett annat vistelseutrymme och som hör samman med en utredning av sanitära olägenheter som avses i 26 § eller med säkerställande av att en olägenhet avhjälps; myndighetens första inspektion för att utreda en misstanke om sanitär olägenhet i en bostad och bestämmande av behovet av fortsatta undersökningar i samband med inspektionen är dock avgiftsfri,
14) hos en brunnsägare för undersökningar av hushållsvattnet, om det inte är fråga om en anläggning som levererar hushållsvatten
15) inspektioner i samband med tillsynen över efterlevnaden av de bestämmelser som utfärdats med stöd av 17 kap. i miljöskyddslagen
16) andra inspektioner och annan dokumentkontroll, mätning, provtagning,undersökning och utredning som hör samman med utredning av sanitära olägenheter eller med säkerställande av att en olägenhet avhjälps än vadsom avses i 6–9 punkten. Om mätningarna, provtagningarna, undersökningarna och utredningarna kan utföras av en utomstående part handlar det om en momsbelagd avgift.
Kommunernas prestationer enligt tobakslagen (549/2016). Dessa prestationer gäller
17) behandling av ansökan om detaljhandelstillstånd enligt 44 § i tobakslagen
18) behandling av anmälan om detaljhandelstillstånd för nikotinvätskor enligt 48 § i tobakslagen
19) behandling av anmälning om partihandel enligt 50 § i tobakslagen
20) behandling av ansökan om rökförbud enligt 79 § i tobakslagen
21) i taxan bestäms övervakningsavgiften för varje försäljningsdisk enligt 91 § i tobakslagen (debiteras enligt de detaljhandelstillstånd för tobaksprodukter och den övervakning av detalj- eller partihandel med nikotinvätskor som är i kraft den 1 januari)
Kommunala myndigheters prestationer enligt läkemedelslagen (395/1987).Dessa prestationer gäller
22) beviljande av detaljhandelstillstånd för nikotinpreparat enligt 54 a – d §
23) årliga avgifter för övervakning av detaljhandelstillstånd för nikotinpreparat enligt 54 a – d §
2.1) Avgifterna grundar sig på myndighetens totala kostnader för tillsyn, resor, inspektioner, provtagning och provundersökning samt på tobakslagen.
2.2) I de totala kostnaderna ingår omkostnaderna för skötseln av uppgiften, räntor och avskrivningar samt en andel av förvaltningskostnaderna. Priset för kontrollpersonalens arbete är 60 euro per arbetstimme.
2.3) Avgifterna för utomstående tjänster och laboratorieundersökningar bestäms enligt kostnaderna för dem.
2.4) Separat provtagning av myndigheterna är avgiftsbelagd. Ingen separat avgift tas ut för provtagning i samband med inspektionerna. Planmässig provtagning inom livsmedelstillsynen är inte separat avgiftsbelagd, utan den ingår i den årliga grundavgiften för tillsynen.
2.5) Avgifter tas ut i enlighet med de bifogade betalningstabellerna.
3.1) Som en allmän grund för avgiften för handläggning eller godkännande används handläggningens eller godkännandets omfattning. Avgiften bestäms enligt den arbetstid som handläggningen av en ansökan eller anmälan tagit i anspråk. Avgiften för handläggning eller godkännande kan också inkludera inspektion om myndigheten anser att det är befogat. I avgiften för handläggning eller godkännande inkluderas också eventuella kostnader för anmälan om anhängiggörande, hörande och beslut.
3.2) Avgiften för handläggning eller godkännande tillämpas också på anmälningar och ansökningar som gäller en betydande ändring av verksamheten samt på anmälan om byte av verksamhetsutövare.
3.3) I fråga om verksamhet enligt livsmedelslagen tas avgift dessutom ut för behandlingen av anmälan om avslutande av verksamheten.
3.4) Handläggning av anmälningar om avbrytande och avslutande av verksamheten enligt hälsoskyddslagen är avgiftsfri.
4.1) För inspektioner och provtagningar som grundar sig på en godkänd tillsynsplan tas en tillsynsavgift ut som grundar sig på den tid som inspektionen tar i anspråk. Inspektionen kan också vara en inspektion eller intervju som utförts per telefon eller via distansförbindelse. Till inspektionen hör förberedelserna, själva inspektionen och den tid som använts för skriftliga arbeten. Inspektionens innehåll och arbetstiden som i genomsnitt används för inspektion av typen av tillsynsobjekt bestäms i Vanda stads tillsynsplan för miljö- och hälsoskydd.
Inspektionsintervallen bestäms utgående från riskbedömningen. Om flera funktioner pågår i livsmedelslokalen bestäms inspektionsintervallen och avgiften enligt den mest riskutsatta verksamheten, utom då verksamheten i en lägre riskklass är omfattande.
4.2) Om flera åtgärder som ingår i offentliga kontroller utförs samtidigt för ett enda tillsynsobjekt, ska en kombinerad avgift tas ut. Om det under samma inspektion genomförs flera inspektioner enligt lagen om miljö- och hälsoskydd, tas avgiften ut enligt den huvudsakliga inspektionen och på den läggs som tilläggsavgift 50 procent av avgifterna för inspektioner som utförs samtidigt.
4.3) För tillsyn av anläggningar som hanterar animaliska livsmedel tas en avgift ut i enlighet med kontrollförordningen om offentlig kontroll (625/2017). Om avgiften inte föreskrivs i kontrollförordningen eller om minimiavgiften i kontrollförordningen inte täcker kostnaderna till följd av tillsynen tas en tidsbaserad avgift ut i enlighet med den bifogade avgiftstabellen.
4.4) Av anläggningar som producerar hushållsvatten tas en kontrollavgift ut som förutom tiden som använts för inspektioner också omfattar en avgift för åtgärderna i anslutning till övervakning och observation av hushållsvattnets kvalitet.
5.1) För övervakning av livsmedelslokaler som exporterar livsmedel till länder utanför Europeiska unionen tas ut en särskild avgift till den del exporten, enligt de krav som köparlandet ställer, förutsätter en mera omfattande övervakning än normalt. Avgiften bestäms enligt den tid som inspektionerna tar i anspråk.
För inspektioner som kan grunda sig på kontroll av åtgärder som avses i 55–61 samt 66 § i livsmedelslagen tas det ut en avgift enligt de kostnader som uppstått.
5.3) Dessutom tas en avgift ut också för annan övervakning och undersökningar i samband därmed, enligt bestämmelserna i artiklarna 79–85 i förordningen om offentlig kontroll. Till denna grupp hör också de kontroller som sker på företagarens egen begäran.
5.4) För exportintyg för livsmedel tas det ut en avgift som motsvarar kostnaderna.
6.1) Det första inspektionsbesöket för konstaterande av sanitär olägenhet i enlighet med 27 § i hälsoskyddslagen liksom anknytande mätningar, undersökningar, utredningar och provtagningar är avgiftsfria. Kontroller i efterhand för att bedöma avlägsnandet av en konstaterad sanitär olägenhet är avgiftsbelagda. Avgiften tas ut utgående från den arbetstid som användes.
(7.1)För behandling av anmälan om detaljhandel med tobaksprodukter, nikotinvätska och nikotinpreparat liksom behandlingen av anmälan om detaljhandel och partihandel samt den årliga övervakningen av dessa tas en avgift ut i enlighet med avgiftstabellen.
7.2) För verksamhet som grundar sig på detaljhandelstillstånd och anmälning om partihandel som gäller den 1 januari tar kommunen ut en övervakningsavgift för året i fråga.
Tillsynsavgiften är 500 euro per försäljningsdisk. Om aktören dock i enlighet med 46 § 1 mom. 2 punkten eller 50 § 1 mom. har gjort en anmälan om detalj- eller partihandel med både tobaksprodukter och nikotinvätskor eller har gjort en anmälan enligt 48 § om detaljhandel med nikotinvätskor, tas övervaknings ut dubbelt.
För detaljförsäljning av tobaksvaror och nikotinvätskor som varar under en begränsad period på mindre än 6 månader är den årliga tillsynsavgiften 50 procent av den nromala avgiften.
7.3) För behandling av ansökan om rökförbud enligt 79 § i tobakslagen tas en avgift ut i enlighet med den bifogade taxan.
8.1) För en inspektion som ingår i tillsynsplanen och som kräver en exceptionellt stor eller liten arbetsinsats och där tidsåtgången vid inspektion avsevärt avviker från planerat eller uttag av en avgift i övrigt är oskäligt, kan det fastställas en avgift som är högst 50 procent högre eller lägre än vad som föreskrivs i 4 §.
8.2)Om tillämpningen av denna taxa, med beaktande av ärendets karaktär och betydelse, leder till uppenbar oskälighet, kan det av exceptionellt särskilda skäl tas ut en avgift som är lägre än avgiften enligt taxan eller avgiften kan efterskänkas. Handläggningsavgiften för anmälan eller ansökan bör då i huvudsak utgöra minst 50 procent av den avgift som annars skulle tas ut.
9.1) Om den sökande återtar sin ansökan eller om handläggningen av ärendet hos den kommunala myndigheten avbryts av andra orsaker innan beslutet har meddelats och myndigheten redan har vidtagit betydande åtgärder för handläggning av ansökan, tas en avgift ut för den tid som använts för handläggningen.
10.1) För en ansökan som har avslagits tas en avgift ut enligt denna taxa. Om grunderna för att avslå ansökan är så uppenbara att en mer utförlig handläggning av ärendet inte är motiverad, tas en avgift ut enligt den tid som använts för handläggningen.
(10.2) Om kommunen beslutat avvisa en ansökan tas ingen avgift ut.
11.1) Om domstolen på grund av sökande av ändring återförvisar ärendet för ny behandling, avdras det belopp som tagits ut för tillsynsmyndighetens beslut från avgiften enligt denna taxa.
11.2) Om domstolen på grund av sökande av ändring upphäver beslutet av den anledningen att den sökande inte behövt det beslut om godkännande som han eller hon sökt, återbetalas i sin helhet den avgift som eventuellt tagits ut.
12.1) En avgift i enlighet med tillsynsplanen ska betalas efter utförd inspektion, när anmälan eller ansökan har behandlats eller när en annan myndighetsåtgärd som är grunden för avgiften har genomförts med undantag av tillsynsavgifter för detaljförsäljning och partihandel av tobaksprodukter, nikotinvätskor och nikotinpreparat och grundavgifter i enlighet med hälsoskyddslagen och livsmedelslagen.
Den årliga tillsynsavgiften för detaljförsäljning och partihandel av tobaksprodukter, nikotinvätskor och nikotinpreparat faktureras per kalenderår. Det första året bestäms avgiften på dagen för beviljande av försäljningstillståndet och för därpå följande år den 1 januari. Om i ansökan har uppgetts att verksamheten inleds efter den 30.9 tas tillsynsavgiften inte ut för året då försäljningstillståndet beviljades. Den årliga tillsynsavgiften för detaljhandel och partihandel av tobaksprodukter, nikotinvätskor och nikotinpreparat upphör när tillståndet förfaller. Betalningar återbetalas inte.
12.2) Avgiften ska betalas senast på den förfallodag som anges i fakturan. Förfallodagen kan infalla tidigast två veckor efter att den tjänst som avgiften baserar sig på har erhållits.
12.3) Om den avgift som fastställts för en åtgärd inte har betalats på förfallodagen tas en årlig dröjsmålsränta ut på det belopp som inte betalats i tid enligt den räntefot som avses i 4 § i räntelagen (633/1982). Om dröjsmålsräntan understiger detta belopp tas en dröjsmålsavgift på fem euro ut i stället för dröjsmålsränta.
12.4) Om en avgift enligt denna taxa trots påminnelse inte har betalats kan den drivas in genom utsökning utan dom eller utslag så som föreskrivs i lagen om verkställighet av skatter och avgifter 706/2007 (74 § i livsmedelslagen 297/2021, 74 § i hälsoskyddslagen 763/1994, 50 b § i tobakslagen 549/2016 och 25 b § och i läkemedelslagen 395/1987) 54 d §.
12.5) Den årliga tillsynsavgiften i samband med tillstånd för tobaksförsäljning faktureras per kalenderår för alla försäljningstillstånd som är giltiga den 1.1. Uttag av den årliga tillsynsavgiften i samband med tillståndet för tobaksförsäljning upphör när tillståndet löper ut. De avgifter som tas ut återbetalas inte.
13.1) Utöver de ovan nämnda avgifterna tar kommunen årligen ut en grundavgift för tillsyn på 150 euro av tillsynsobjekt som bestäms i livsmedelslagen (297/2021, 72 §) och som omfattas av den planmässiga livsmedelstillsynen och som bedriver:
-
primärproduktion av groddar på ett sådant godkänt primärproduktionsställe för groddar som avses i 9 §
- registrerad livsmedelsverksamhet som avses i 10 §
- livsmedelsverksamhet i en godkänd livsmedelslägenhet enligt 11 §
- livsmedelsverksamhet i en godkänd livsmedelslokal som avses i 13 §
Grundavgiften för tillsyn tas inte ut hos allmännyttiga samfund eller av lanthandlar. Grundavgiften för tillsyn tas inte heller ut hos företagare som bedriver sådan verksamhet som avses i artikel 1.3 e och artikel 10 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 853/2004 om fastställande av särskilda hygienregler för livsmedel av animaliskt ursprung samt i artikel 12.1 a i kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/624 om särskilda bestämmelser för utförandet av offentlig kontroll av produktion av kött och för produktions- och återutläggningsområden för levande musslor i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/625.
Om den verksamhet företagaren bedriver på ett enskilt verksamhetsställe omfattar flera sådana verksamheter som avses i 72 § 1 mom. tas grundavgiften för tillsyn ut bara en gång.
Grundavgiften för tillsyn tas ut i början av kalenderåret. Av ett tillsynsobjekt som under kalenderåret börjar omfattas av den planmässiga tillsynen ska ingen grundavgift för tillsyn tas ut för kalenderåret i fråga. Om en företagare under kalenderåret anmäler att verksamheten avslutats upphör uttaget av grundavgift för tillsyn vid ingången av det följande kalenderåret.
13.2) Utöver de ovan nämnda avgifterna tar kommunen enligt hälsoskyddslagen (763/1994, 50 §) årligen ut en grundavgift för tillsyn på 150 euro av verksamhetsutövarna för verksamhetsställen eller verksamheter som avses i bilagan.
Om den verksamhet verksamhetsutövaren bedriver på ett verksamhetsställe omfattar flera sådana verksamheter som avses i 50 § 1 mom. tas grundavgiften för tillsyn ut bara en gång.
Grundavgiften för tillsyn tas ut i början av kalenderåret. Av ett tillsynsobjekt som under kalenderåret gör en anmälan om inledande av verksamhet ska ingen grundavgift för tillsyn tas ut för kalenderåret i fråga. Om en verksamhetsutövare anmäler till den kommunala hälsoskyddsmyndigheten att verksamheten avslutats, upphör uttaget av grundavgift för tillsyn vid ingången av det följande kalenderåret.
14.1) Den som är missnöjd med en godkänd tillsynsplan eller avgift som baserar sig på taxan kan anföra ett grundbesvär så som avses i lagen om lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007). Fakturan ska betalas senast på det förfallodatum som anges på fakturan trots att grundbesvär anförs.
Grundbesvär kan anföras på den grund att en offentlig fordran har påförts eller betalats på fel. Grundbesvär lämnas in till Helsingfors förvaltningsdomstol. Grundbesvär ska anföras inom fem år beräknat från början av det år då fordran påfördes eller betalats.
15.1) Avgifterna fastställs enligt den taxa som är i kraft det datum då beslutet fattas eller handläggningen sker.
15.2) Storleken på den årliga övervakningsavgiften i samband med tillståndet för tobaksförsäljning bestäms enligt den taxa som gäller då avgiften justeras.
15.3) Denna taxa träder i kraft den 1 april 2022
Vandas stadsfullmäktige har godkänt denna taxa genom sitt beslut den 28 mars 2022, 13 §
Miljö- och hälsoskyddets taxa från och med 1.4.2022
Kostnaden för en arbetstimme för hälso- och miljöskyddets tillsynspersonal är 60 €/h.
Grundläggande inspektion är en inspektion eller en inspektion i enlighet med tillsynsplanen som ska genomföras på grund av anmälan eller ansökan.
Restaurang- och caféverksamhet:
VERKSAMHET | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
Restaurang | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Grill och snabbmat | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Café | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Pub | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 125 | 125 |
Storhushållsverksamhet:
VERKSAMHET | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
Storkök (skolor, daghem, sjukhus, personalrestauranger) | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Centralkök och catering; < 2000 portioner / dygn | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Centralt kök och catering; > 2000 portioner / dygn | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 210 | 180 |
Serveringskök | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Detaljhandel; butiker:
Butikers storlek | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
200 - 1000 m2 | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 180 | 155 |
> 1000 m2 | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 245 | 180 |
Partihandel:
AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|
125, anmälan om avslutande 62,50 | 210 | 155 |
Hyväksytyt elintarvikehuoneistot (laitokset):
RISKKLASS | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
3 - 5 | start 600, ändring 300, anmälan om avslutande 80 | 245 | 180 |
6 - 10 | start 1000, ändring 500, anmälan om avslutande 80 | 300 | 180 |
Förvaring av icke-animaliska livsmedel:
AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|
125, anmälan om avslutande 62,50 | 210 | 155 |
Framställning, nedfrysning, förpackning och transport av produkter:
VERKSAMHET | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
Tillverkning av bageriprodukter, lättfördärvliga varor | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 245 | 180 |
Tillverkning av mat- och kaffebröd | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 210 | 155 |
Tillverkning av andra spannmålsprodukter | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 210 | 155 |
Tillverkning av grönsaks-, bär- och fruktprodukter | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 245 | 180 |
Packeriverksamhet, småskaligt iordningställande för försäljning | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 180 | 155 |
Tillverkning av kombinerade produkter | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 245 | 180 |
Tillverkning av sötsaker | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 210 | 155 |
Tillverkning av drycker | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 210 | 155 |
Övrig tillverkning av livsmedel | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 210 | 155 |
Nedfrysning av livsmedel | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 180 | 155 |
Förpackning av livsmedel | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 180 | 155 |
Transport av livsmedel | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Transport av frysta livsmedel | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Kyltransport av livsmedel | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Varm transport av mat | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
Import och export:
AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|
125, anmälan om avslutande 62,50 | 210 | 155 |
Kontaktmaterialföretagare:
riskklass | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
1 | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 155 | 125 |
2 - 3 | 125, anmälan om avslutande 62,50 | 245 | 180 |
Import för inre marknaden:
VERKSAMHET | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
Tillsyn som utövas i samband med andra inspektioner | - | 60 | - |
Exporttillsyn:
VERKSAMHET | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
Exporttillsyn av livsmedel som utövas i samband med en annan inspektion (t.ex. Övervakning av exportgodkännande för Kina och Ryssland) | - | 60 | - |
Exporttillsyn av livsmedel utövad som egenkontroll (mer omfattande kontroll av livsmedelsproducerande lokaler utanför Europeiska unionen enligt köparlandets krav) | - | 420 | - |
Inspektion av exportparti eller av exportlastningen vid destinationen | - | 125 mindre än 2 timmar, därefter 60 €/påbörjad timme | - |
Exportcertifikat:
På säkerhetspapper * | 70 € / todistus |
Certifikatbilaga till säkerhetspapper * | 25 € / todistus |
Annat exportcertifikat | 50 € / todistus |
Annullering av exportcertifikat för säkerhetspapper * |
25 € / todistus |
*) Prissättningen av tryckta säkerhetsexportcertifikat och bilagor tar hänsyn till eventuella prishöjningar från Livsmedelsverket.
Hushållsvatten:
AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION |
---|---|---|
Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid |
Offentlig nöjes- eller samlingslokal: :
LOKALENS STORLEK | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 270 |
Offentlig inkvarteringsrörelse, härbärgen, natthärbärgen eller mottagningscentraler för flyktingar:
Storlek | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
rum < 10 | 125 | 180 | 125 |
rum 10 - 49 | 125 | 240 | 155 |
rum 50 - 200 | 125 | 300 | 155 |
rum < 200 | 125 | 420 | 155 |
lägercenter eller liknande inkvartering | 125 | 420 | 155 |
Offentlig konditionssal eller idrottsrum, idrottshall, etc.
Storlek | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 270 |
Allmän simhall, bassäng, spa, friluftsbad, badstrand eller vinterbadplats
VERKSAMHET OCH OMFATTNING | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
simhall, friluftsbad ≤ 2 bassänger | 125 | 245 | 155 |
simhall, friluftsbad 3 - 5 bassänger | 125 | 300 | 180 |
simhall, friluftsbad >5 bassänger | 125 | 365 | 245 |
annat gemensamt bassängutrymmen | 125 | 210 | 155 |
allmän badstrand | 125 | 245 | 155 |
liten allmän badstrand | 125 | 155 | 125 |
vinterbadsplats | 125 | 155 | 125 |
Allmän bastu:
VERKSAMHET OCH OMFATTNING | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
bastur 1 - 2 | 125 | 155 | 125 |
bastur 3 - 6 | 125 | 210 | 155 |
bastur över 6 | 125 | 300 | 180 |
Publikevenemang:
AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION |
---|---|---|
- | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid |
Platser för barn och ungdomar; klubblokaler, ungdomslokaler, lägercentrum, eftermiddagsklubb, lekplats inomhus och lekpark:
Storlek | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 145 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 145 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 170 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 230 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 255 |
Dagvård, gruppfamiljedagvård, öppet daghem och liknande, lokal för förskoleundervisning, skola, läroinrättning:
Storlek | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 255 |
Barnskyddsenheter: barnhem, ungdomshem, skolhem, yrkesinriktat familjehem, skyddshem, familjerehabiliIteringsenhet:
Storlek | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 255 |
Seniorhem, intensifierat serviceboende, andra motsvarande enheter inom socialsektorn:
Storlek | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 255 |
Arbets- och dagverksamhet, vuxendagvård:
AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|
125 | 155 | 125 |
Skönhetssalong eller annan plats för hudbehandling eller hudvård, solarium, tatueringsstudio eller piercinglokal:
Kundplatser | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
≤ 3 | 125 | 155 | 125 |
> 3 | 125 | 210 | 155 |
Herr- och damfrisörer:
Kundplatser | AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION (€) |
---|---|---|---|
≤ 3 | - | 155 | 125 |
> 3 | - | 180 | 155 |
Begravningsplats, gravplats:
AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION |
---|---|---|
- | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid |
Annan lägenhet eller anläggning som kan orsakat hälsoskador med beaktande av antalet användare eller verksamhetens art:
AVGIFTER FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR (€) | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION |
---|---|---|
125 | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid |
Avgift för behandling av ansökan om försäljningstillstånd för detaljhandeln för tobaksvaror och nikotinvätskor samt för handläggning av försäljningsanmälan för detaljhandeln och partiförsäljningsanmälan:
ANSÖKAN/ANMÄLAN | EXPEDITIONSAVGIFT (€) |
---|---|
Ansökan om försäljningstillstånd för tobaksvaror eller nikotinvätskor | 245 |
Ansökan om försäljningstillstånd för tobaksvaror och nikotinvätskor | 305 |
Anmälan om detaljförsäljning av nikotinvätskor | 65 |
Anmälan av partihandel | 125 |
Årlig tillsynsavgift för detaljhandel och partihandel med tobaksprodukter, nikotinvätskor:
VARJE FÖRSÄLJNINGSSTÄLLE | ÅRLIG TILLSYNSAVGIFT (€) |
---|---|
Försäljningsställe för tobaksprodukter eller nikotinvätskor | 500 |
Försäljningsställe för tobaksprodukter eller nikotinvätskor där produkter i båda produktgrupperna säljs | 1000 |
Påförande rökförbud i bostadsgemenskaper:
BOENDEGEMENSKAPENS OMFATTNING | HANDLÄGGNINGSAVGIFT (€) |
---|---|
Små, under30 lägenheter | 500 |
Mellanstora, 30 till 100 lägenheter | 650 |
Stora, över 100 lägenheter | 800 |
Nikotinpreparat:
AVGIFT FÖR DETALHHANDELSTILLSTÅND | AVGIFT (€) |
---|---|
Avgift för behandling av ansökan | 125 |
Årlig tillsynsavgift | 60 |
Övriga funktioner som inte anges särskilt i föregående tabeller:
AVGIFT FÖR BEHANDLING AV ANMÄLNINGAR OCH ANSÖKNINGAR | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; GRUNDLÄGGANDE INSPEKTION | PLANMÄSSIG TILLSYN OCH TILLSYN AV BESTÄMMELSER; UPPFÖLJNINGSINSPEKTION |
---|---|---|
Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid | Beroende på den arbetstid som används (60 €/h) + 0,5 h restid |