Kestävyyskierroksen kehällä: Alkuräpiköinnistä innostukseen

Ensimmäinen hiihtolenkki oli onnistunut: kaaduin vain kolmesti.

Tästä alkaa kaupungin tiedottajan matka Vantaan kestävyyskierroksella 2018. Hyppää mukaan!

Hiihtoa, juoksua, uintia ja pyöräilyä. Näitä kaikkia pitäisi tänä vuonna ehtiä ja jaksaa treenata, jotta selviää toista kertaa järjestettävästä Vantaan kestävyyskierroksesta.

Tämän hengästyttävän ajatuksen siivittämänä raahauduin tammikuussa kahden työkaverini kanssa Tikkurilan uimahalliin. Edellisestä uintitreenistä oli kulunut pitkä aika; se taisi olla vuonna 2016 valmistautuessani ensimmäiselle ja toistaiseksi ainoalle triathlonin perusmatkalleni…

Kuten odottaa saattoi, kroolaaminen oli melkoista räpiköintiä. Kauhoin vettä, mutta en päässyt altaassa eteenpäin, ja 100 metrin jälkeen olin jo puhki. Vuoden ensimmäisellä uinnilla taisi kertyä yhteensä kilometrin verran matkaa ja aimo annos epätoivoa.

Olin kuitenkin asettanut selkeäksi tavoitteekseni koko kestävyyskierroksen, enkä tietenkään luopunut siitä yhden surkean uintitreenin vuoksi. On sitä ennenkin menty sinnikkäästi kohti ylitsepääsemättömiltä tuntuvia haasteita ja onnistuttu vaikka missä, esimerkiksi siellä triathlonin perusmatkalla ja kolmella täysmaratonilla.

Niinpä pakotin itseni toisen kerran uimahalliin. Ja kolmannen. Neljännellä kerralla ei tarvinnut enää pakottaa.

Uinti on alkanut sujua joka kerta paremmin. Vieläkään en pääse altaassa kovaa, mutta ei se haittaa, ainakaan en enää pelkää uppoavani. Viimeksi sain kanssauimarilta arvokkaan tekniikkavinkin, jonka aion pitää mielessä seuraavalla uintikerralla. Josko sitä vauhtiakin alkaisi pikkuhiljaa löytyä.

Ennen kaikkea treenaaminen on ollut kivaa. Tekstin alun hengästyttävä ajatus on muuttunut muotoon ”näitä kaikkia lajeja saan tänä vuonna kokeilla ja harrastaa, koska olen rohkeasti lähtenyt mukaan Vantaan kestävyyskierrokselle!”

Iso merkitys on ollut treenikavereilla. Vaikka kestävyyskierroksen lajit ovat niin sanottua yksilöurheilua, se ei tarkoita, että niitä pitäisi harrastaa yksin. On paljon helpompaa ja mukavampaa lähteä hikoilemaan, kun motivaattorina on kaverin kanssa sovittu yhteistreeniaika.

Kestävyyskierrosta on järjestelty syksystä lähtien hyvällä porukalla. Kuvassa kisajärjestäjät ja viime vuoden miesten sarjan voittaja Teemu Törmälä tiedotustilaisuudessa SM-hiihdoissa.

Kannustan myös Sinua lähtemään mukaan kestävyyskierrokselle. Kerää hyvä kaveriporukka, jossa voitte haastaa itsenne ja toisenne. Seuraavaksi vedätte monot ja sukset jalkaan ja lähdette ladulle. Vielä on melkein kuukausi aikaa avauskilpailuna toimivaan Vantaa Hiihtoon, hyvin ehtii!

Kestävyyskierrokselle pääsee maaliskuun loppuun asti mukaan edullisella 150 euron pakettihinnalla. Ilmoittaudu mukaan täällä! Lisätietoja kierroksesta löydät täältä.

PEKKO-JOONAS RANTAMÄKI

Lue myös muut Kestävyyskierroksen kehällä -blogin kirjoitukset:
Järjen ääni vei sakkokierrokselle
"Et varmasti paina 92 kiloa" ja muita Extreme Run -sutkautuksia
Yhteisön voima kantaa läpi vaikka kolmen kovan lajin
Kun maali on kaukana, on aikaa nauttia matkasta
Pitkä lenkki on minun viikonlopun flow-festarini
Se on siinä!

Tarinoita Vantaalta - kiinnostavia urapolkuja, rohkeita oman tiensä kulkijoita sekä monenlaisia kutkuttavia kertomuksia Suomen neljänneksi suurimmasta kaupungista.

Julkaistu: 6.2.2018 
(muokattu: )

Kaupungin kasvot

Ihmiset ja tarinat

Ajankohtaista

Twitter