Työllisyyspalvelut palvelevat asiakkaita etänä

Työllisyyden Palvelutori, Kuva: Marika Viherlaiho

Koronaepidemiasta huolimatta Työllisyyspalvelut auttavat asiakkaitaan edelleen etäyhteyksien avulla. Palvelut hoituvat sähköisesti esimerkiksi Ohjaamossa, TYPissä ja Match-hankkeessa.

Ohjaamo avaa työnhakuklubin Discord-kanavalla

Ohjaamo palvelee nuoria chatissa ja neuvontapuhelimessa maanantaista perjantaihin kello 9-16. Chatissa voi kuka tahansa kirjoitella nimettömästi Ohjaamon työntekijän kanssa. Myös terveysohjaaja on tavoitettavissa tiistaisin ja torstaisin kello 12-16 Terkka-chatissä.

- 22.4. ryhdymme pitämään keskiviikkoisin kello 13-16 Vantaan nuorten aikuisten Discord-kanavalla Työnhakuklubia. Työnhakuklubin aluksi on lyhyt esitys työnhausta ja sen jälkeen on mahdollista saada yksiköllistä ohjausta CV:n ja työhakemuksen tekemiseen sekä vinkkejä avoimista työpaikoista, kertoo Ohjaamon neuvonnan koordinaattori Lauri Vartiala.

- Olemme myös muuten mukana Vantaan nuorten aikuisten Discord-kanavalla, tosin vielä hieman epäsäännöllisesti. Tarkoituksena olisi olla paikalla ”nuorten aikuisten olohuoneessa” tiistaisin ainakin kello 15-16, mutta mahdollisesti myös useammin. Sieltäkin meidät tavoittaa yksityisviesteillä ja kommenteilla, Vartiala lisää.

Ohjaamo on aktiivinen sosiaalisessa mediassa: niin Facebookissa, Whatsappissa, Instagramissa, Twitterissä kuin LinkedInissäkin. Työntekijät pyrkivät tarjoamaan tietoa ajankohtaisista asiakkaita mahdollisesti koskettavista aiheista.

TYP on siirtynyt sähköiseen asiointiin

TYP ja Palvelutori palvelevat toistaiseksi sähköisesti ja puhelimitse. Palveluohjaaja Sanna Koskisen mukaan palveluohjaajat pystyvät päivittämään monialaisia työllistymissuunnitelmia ja varaamaan soittoaikoja terveysohjaajille, uraohjaajille sekä TE-palveluiden kuntoutuspsykologille. Myös uusia asiakkaita on otettu vastaan epidemia-aikana ja tehty heidän kanssaan alkukartoituksia.

- Vantaa on onnistunut pitämään palvelun upeasti Valmiuslain aikana käynnissä. Helsinkiin ja Espooseen ei tule uusia asiakkaita, mutta meille uusia on tullut ja tulee viikoittain. Tiimi tekee valtavasti töitä, jotta toiminta pysyy vajauksesta huolimatta käynnissä, sanoo palveluesimies Heidi Böckerman ja jatkaa:

- Vernissakadun vahtimestarit palvelevat neljännessä kerroksessa. Heille voi viedä postia, joka välitetään typpiläisille. Postia voi jättää myös etupihan postilaatikkoon. Asiakkaat saavat TYPiin ja Palvelutoriin yhteyden sähköisen asioinnin lisäksi myös, jos he jättävät vahtimestareiden kautta soittopyynnön.

Palvelutorilla olevat asiakaskoneet ovat asiakkaiden käytettävissä edelleen. Koskinen kertoo, että tietokoneita saa epidemia-aikana käyttää Vernissakadulla vain kolme asiakasta kerrallaan riittävien turvavälien turvaamiseksi. Tietokoneita käytetään tällä hetkellä itsenäisesti eikä apua tietokoneen käytössä ole toistaiseksi tarjolla. Pintojen desinfioinnista pidetään huolta, ja tietokoneet pyyhitään jokaisen käytön jälkeen kertakäyttöisellä liinalla.

- Myös kokoontumisrajoituksista pidetään huolta eikä sisälle päästetä liikaa asiakkaita kerralla. Toistaiseksi virta on ollut tasaista, ja toimistolle tulee yksittäisiä asiakkaita kerrallaan, noin 2-10 päivässä. Vartijan työhön epidemiatilanne ei ole toistaiseksi vaikuttanut eikä poikkeukselliset käytänteet ole aiheuttaneet uhkatilanteita, Koskinen toteaa.

Match-hanke tukee maahanmuuttajia koulutuspolulle

Match-hanke auttaa maahanmuuttajanaisten ja -nuorten ammatillisten koulutussuunnitelmien edistämisessä ja rakentaa näin tietä työelämään. Hanke pyrkii erityisesti auttamaan oppisopimuspolkujen syntymisessä.

Tiimin mukaan palvelun kuuluu asiakkaiden yksilöllinen ja intensiivinen tuki säännöllisten ohjaustapaamisten ja esimerkiksi suomen kielen opetuksen muodossa. Suurin muutos on koronan takia ollut se, ettei asiakastapaamisia ole voinut järjestää 16.3. jälkeen kasvotusten. Toisaalta Match-hanke on keskittynyt etäohjaukseen ja opetukseen puhelimella, sähköpostilla ja kehittänyt mahdollisuuksia ohjaukseen videopuheluilla.

- Uudenlaisten tukimuotojen räätälöinti on oleellinen osa koko hankkeen toimintaa. Olemme ottaneet käyttöön ostopalveluna hankitun S2-opettajan. Opettaja ehti juuri ennen koronaa aloittaa työnsä asiakkaiden kanssa. Hänen työtapojaan on kehitetty nopealla aikataululla vastaamaan koronan aiheuttamia muutoksia. Opettaja ohjaa yksilöllisesti ja muutaman asiakkaan ryhmää puhelimitse ja sähköpostitse. Myös videoyhteyspuhelut ovat opetuksessa mahdollisia, projektipäällikkö Maijastina Setälä sanoo.

Match-hanke on korona-aikana tavoitettavissa aivan normaalisti toimistotyöaikana. Sähköposti, puhelut, viestit, WhatsApp, Skype ja Teams sekä Zoom ovat tämän hetken työvälineitä. Uusia mahdollisia asiakasohjauksia hanke ottaa vastaan sähköpostilaatikkoon match@vantaa.fi

- Olemme joutuneet kiinnittämään uudella tavalla huomiota viestinnän selkeyteen ja perille menoon, kun käytettävissä ei ole mahdollisuutta kasvokkaiseen tapaamiseen. Esimerkiksi koulutukseen ja tutkintoihin sekä etuuksiin liittyvät hankalat virkamieskieliset termit ja niiden avaaminen vajavaisen kielitaidon omaaville asiakkaille vievät puhelimessa paljon aikaa, kertovat suunnittelijat Virva Arffman ja Maj Paanala.

Teksti ja kuva: Marika Viherlaiho

Julkaistu: 9.5.2020 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Twitter