Elävät kaupunkikeskustat -yhdistys on tutkinut kaupunkikeskusten elinvoimaa liiketilojen käytön perusteella. Mukana ovat arkisin ja lauantaisin auki olevat liikkeet sekä ravintolat. Vantaan Tammiston Jumbo on myynnin perusteella Suomen suurin kauppakeskus.

Tikkurilan rooli kaupallisena keskuksena on palautunut, liiketilojen määrän perusteella se on Vantaan suurin keskus. Viikonloppuisin kauppaa tehdään eniten Jumbossa ja Tammiston alueella.

Vantaan tavoitteena on vahvistaa keskustojen elinvoimaa muun muassa siten, että liiketiloja sijoitetaan rakennusten kivijalkoihin ja keskeisten kulkureittien varrelle. Näin varmistetaan riittävät palvelut ja tasapaino työpaikkojen ja asuntojen välillä. Samalla tiivistyvä kaupunkirakenne ja lisääntyvä asukasmäärä tuovat entistä parempia edellytyksiä kivijalkakauppojen syntymiselle Vantaan kaikissa kaupunginosakeskuksissa.

Vantaa menestyy tutkimuksen yleisen elinvoimaindeksin vertailussa erinomaisesti. Indeksi kertoo liiketilojen määrän ja asukasluvun suhteesta. Tällä mittarilla Vantaa on naapureitaan elinvoimaisempi, ohi kiilaa suurista kaupungeista vain Tampere.

Vantaalla lauantaisin auki olevien liikkeiden määrä on suuri, mikä johtuu kaupungin monikeskuksisuudesta ja suurista kauppakeskuksista. Näiden liikkeiden määrä on 67,4 prosenttia, kun koko maankeskiarvo on 53. Ravintoloiden ja kahviloiden määrä jää Vantaalla hieman maan keskiarvon alle.

Vahvuutena Vantaalla on myös tyhjänä olevien liiketilojen pieni osuus. Vain 5,3 prosenttia tutkituista liiketiloista oli tyhjänä, kun koko maassa luku on 10,1.

Elävät kaupunkikeskustat – yhdistyksen elinvoimalaskennassa on mukana 34 suomalaista kaupunkikeskusta. Tulokset löytyvät linkistä: http://allincityapp.com/

”Mitä korkeampi lauantaiyritysten osuus kokonaisuudesta on, sitä elinvoimaisempi keskusta.”

Vantaan osalta elinvoimalaskenta tehtiin suuralueittain sekä koko kaupungin kattavasti. Laskennan alueet Vantaalla ovat Tikkurila, Aviapolis, Hakunila, Kivistö, Koivukylä, Korso, Martinlaakso, Myyrmäki, Tammisto ja Vantaanportti sekä myöhemmässä vaiheessa mukaan otetut Petikko-Varisto ja Porttipuisto.

Pop-up liiketilojen suosio on kasvussa. Nämä sopivat yrittäjille, jotka haluavat kokeilla liikeideaansa keskustoissa. Luovan talouden toimijat sijoittuvat mielellään eläviin keskustoihin. Uusi trendi on myös ”shop-in-shop” – konseptin suosion kasvu, jossa suuria liiketiloja jaetaan pienempiin osiin.

Julkaistu: 25.5.2018 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Instagram @vantaankaupunki

Twitter