Uusi nettipalvelu helpottaa hammashoitoon pääsyä Vantaalla

Vantaan suun terveydenhuollossa otetaan käyttöön sähköinen hoidon tarpeen arviointi 30.10. Palvelun avulla kuntalaiset ohjataan entistä nopeammin ja sujuvammin oikeaan hoitoon.

Vantaan suun terveydenhuollon asiakas voi pian klikata oireensa uuteen nettipalveluun, ja lähettää tiedot sähköisesti suun terveydenhuoltoon. Kun ammattilaiset saavat ensitiedot vaivasta ja hoidon kiireellisyydestä, he ohjaavat asiakkaan oikeaan hoitoon. Asiakkaaseen otetaan yhteyttä viimeistään seuraavana arkipäivänä.

– Tavoitteena on helpottaa asiakkaan asiointia. Tämän uuden palvelun avulla asiakkaan ei enää tarvitse jonottaa puhelimessa, vaan hän voi ottaa yhteyttä mihin vuorokauden aikaan tahansa, kertoo suun terveydenhuollon erityisasiantuntija Hanna-Mari Kommonen.

Palvelu myös tulkitsee hoidon kiireellisyyttä. Mikäli oireet viittaavat päivystyshoitoa vaativaan vaivaan, palvelu keskeyttää tietojen täyttämisen ja kertoo, mihin on otettava yhteyttä.

Sähköiseen hoidon tarpeen arviointiin pääsee 30.10. alkaen osoitteessa www.vantaa.fi/hammashoito. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista.

Palvelu on otettu käyttöön aiemmin myös Myyrmäen terveysasemalla. Palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa Klinik Finland Oy. Sen tuottama sähköinen hoidon tarpeen arviointi on otettu käyttöön hyvin tuloksin mm. Peruspalvelukuntayhtymä Saarikassa, Keski-Suomen seututerveyskeskuksissa ja Vesilahdella.

Suun terveydenhuolto loikkaa digiaikaan

Sähköinen hoidon tarpeen arviointi on osa Vantaan suun terveydenhuollon sähköisten palveluiden kehittämishanketta. Aiemmin on otettu käyttöön jo chat-palvelu sekä Oma Vantaa -palvelun suojatun viestinnän työkalu avuksi laskutuksen sähköiseen asiointiin. Seuraavaksi suunnitelmissa on muun muassa hammaslääkärin etäkonsultaatio, jossa hammaskameran ja suoran videoyhteyden avulla suuhygienisti saa konsultaatiota hammaslääkäriltä. Myös sisäisiä prosesseja ja toiminnanohjausta on alettu digitalisoida, sillä se jouhevoittaa esimerkiksi työaikasuunnittelua ja tarjoaa arvokasta tietoa esimiestyön tueksi.

Sähköistä kehitystyötä tehdään suun terveydenhuollossa suunnitelmallisesti niin, että samalla huomioidaan lähestyvä Apotin käyttöönotto. Tärkeää on ollut kartoittaa, ettei synny päällekkäistä kehittämistä.

– Oma digitaalinen tekeminen helpottaa Apotin käyttöönottoa, sillä jo nyt asiakkaille ja henkilökunnalle tulevat digitaaliset toimintamallit tutuiksi. Apotti tuo tullessaan uusia digitaalisia ratkaisuja ja täydentää suun terveydenhuollon palveluja, Hanna-Mari Kommonen sanoo.

Julkaistu: 27.10.2017 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Twitter