Vantaan taidemuseon uusi näyttely romuttaa kansallismyyttejä ja valtarakenteita

Pilvi Takala The Committee 2014
Kuva Pilvi Takalan The Comittee -teoksesta (2014).

Suomi Finland 101 -näyttely Vantaan taidemuseo Artsissa 30.8.2018–13.1.2019.

Winston Churchillin on kerrottu sanoneen että “historia tulee olemaan minulle suopea, koska aion kirjoittaa sen.” Juuri siksi Churchillin tarinassa kerrotaan enemmän Hitlerin ja natsien kukistamisesta kuin hänen toteuttamistaan joukkosurmista ja keskitysleiriverkostosta, jonka hän rakennutti Britannian siirtomaihin. Jos Suomea arvioitaisiin Suomi 100 -juhlavuoden perusteella, piirtyisi myös outo kuva maasta, joka kehuu itseään maanisesti, muttei pysty löytämään itsestään mitään vikaa. Tällä metodilla kansallisnarratiivit yleensä kirjoitetaan. Tarinasta editoidaan pois sankarien ikävät luonteenpiirteet ja kauheat teot, ja korvataan ne epäitsekkäällä uhrautuvuudella, jalolla anteliaisuudelle ja suurella viisaudella.

Tätä julkisivultaan kaunista Suomi-tarinaa Vantaan taidemuseon Suomi Finland 101 -näyttely lähtee purkamaan. Se kysyy, mitä Suomi on halunnut jättää ulos virallisesta tarinastaan, ja miksi. Näyttely esittelee taiteilijoita, jotka repivät auki satayksivuotiaan Suomen ja sen taiteen taakse piilotettuja valtarakenteita. Niiden takaa paljastuu hyvin erilainen Suomi.

Suomi Finland 101 näyttelyn taiteilijoita ovat Adel Abidin, Jenni Laiti / Suohpanterror, Niillas Holmberg ja Outi Pieski, Baran Caginli, Signe Hammarsten-Jansson, Minna Henriksson, Tove Jansson, Pilvi Takala, Dzamil Kamanger, Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen, Kalle Hamm, Bita Razavi, Petra Isoniemi, Kalevi Helvetti, Matti Rauhaniemi ja Warda Ahmed. Lisäksi näyttelyssä on esillä teoksia Vantaan kaupungin taidekokoelmasta.

Baran Çağinlin yhteisötaideteos ja installaatio kertovat rakennetun ympäristön utopiasta ja tragediasta

Turkkilainen nykytaiteilija Baran Çağinli rakentaa ”The Cities BeneathOur Feet” -yhteisötaideteoksen näyttelyn aikana työpajoissa yhdessä vantaalaisten nuorten kanssa. Veistostyöpajassa rakennetaan savesta taloja ja rakennuksia, ideana rakentaa yhteinen ja paras mahdollinen kaupunki kaikkien osallistuneiden kesken. Eri maista, kaupungeista ja kulttuureista tulevat nuoret muovaavat talonsa omien kokemuksiensa ja mielikuviensa perusteella. Lopputuloksena syntyy utopistinen savikaupunki, joka edustaa monikulttuurista yhtenäisyyttä ja havainnollistaa eri kansalaisuuksien kokemuksia kodista ja kulttuurista.

Toisella puolella näyttelytilaa on esillä Baran Çağinlin veistosinstallaatio ”No Man’s Land”, joka kuvaa taiteilijan omia kokemuksia kodista ja kulttuurista samaan tapaan kuin ”The Cities Beneath Our Feet”-teos. ”No Man’s Land” esittää kuitenkin utopian sijaan traagisen näkökulman sodan hävittämästä kaupungista; pienoismallin ihmisen aiheuttamasta tuhosta, jonka keskelle katsoja voi kävellä.

Garm: terävää satiiria ja poliittisia pilakuvia 1923–1953

Suomi Finland 101 -näyttelyssä esittelee Garm-lehteä sekä Tove Janssonin ja Signe Hammarsten Janssonin siihen tekemiä kuvituksia. Garm oli vuosina 1923–1953 Helsingissä ilmestynyt ruotsinkielinen poliittinen, kirjallinen ja kulttuurinen pilalehti, jonka perusti toimittaja Henry Rein (1884–1953). Esillä on Garm-lehtiä ja alkuperäisiä karikatyyripiirroksia. Kuvitukset kertovat siitä, miten myös kuva voi ottaa kantaa vallitsevaan poliittiseen tilanteeseen.

Tove Janssonin ja hänen äitinsä Signe Hammarsten-Janssonin Garm-lehden kuvitukset valottavat aikakauden historiaa ja ottavat kantaa vallalla olleeseen poliittiseen tilanteeseen. Teokset on lainattu Vantaan taidemuseo Artsiin yksityisiltä keräilijöiltä.

Lisätietoja: www.artsimuseo.com

Julkaistu: 27.8.2018 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Twitter