Tikkurilan kirjaston häiriökäyttäytyminen kuriin

Tikkurilan juna-aseman ja Dixin läheisyys heijastuivat osaksi myös Tikkurilan kirjastoon ja sen käyttäjäkuntaan. Kuvan lemmikeillä ei osuutta asiaan.

Tikkurilan kirjastopuiston suuret käyttäjämäärät ja juna-aseman sekä Dixin läheisyys lisäsivät uhka- ja vaaratilanteita Tikkurilan kirjastossa. Eniten vaaratilanteita aiheutui tiettyjen aikuisasiakkaiden päihteidenkäytön suhteen. Lisäksi joidenkin nuorten asiakkaiden kanssa ilmeni ongelmia kirjaston tilojen käytössä.

-Kirjaston tiloissa tavattiin päihteidenkäyttäjiä lähes päivittäin. Henkilökunnan ilmoituksia uhka- ja vaaratilanteista alkoi tulla runsaasti. Henkilökunta koki tilanteissa turvattomuutta, kehittämispäällikkö Ritva Nyberg kuvailee. Tilanteeseen puututtiin nopeasti yhteistyön voimin.

-Meillä oli yhteinen tahtotila saada asiat hoidettua. Johto ja esimiehet olivat alusta saakka tilanteen tasalla ja pitivät asiaa esillä esimerkiksi sivistystoimen johtoryhmässä. Myös alueen toimijoihin kuten lähipoliisiin, musiikkiopiston, aikuisopiston sekä lähialueen koulun rehtoriin oltiin aktiivisesti yhteydessä, Nyberg kertoo.

-Lisäksi teimme yhteistyötä sivistystoimen turvallisuus- ja työhyvinvointiasiantuntijoiden kanssa, Tikkurilan kirjaston palveluesimies Tiina Vallo lisää. Aktiivinen yhteistyö tuotti tulosta.

-Tilanne rauhoittui, kun kirjastolle hankittiin pysyvä vartijapalvelu. Palveluun ollaan oltu tyytyväisiä, Vallo toteaa.

-Tärkeää uhka- ja väkivaltatilanteiden käsittelyssä on varhainen puuttuminen, etteivät ne pääse eskaloitumaan. Tällä on suuri vaikutus henkilökunnan työhyvinvointiin, Tiina Vallo summaa. Myös työhyvinvoinninnäkökulmasta hyvä työyhteisö ja hyvä esimiestyö suojaavat kuormitustekijöiltä.

Uhka- ja väkivaltatilanteet ovat kasvaneet Vantaalla huolestuttavasti muiden kuntien trendiä mukaillen. Kunta10-tutkimuksen mukaan 49% kaikista kaupungin työntekijöistä koki uhka- tai väkivaltatilanteen vuonna 2018. Vuoden loppuun kestävän #ollaanihmisiksi-kampanjan aikana Vantaalla tehdään sisäisiä toimenpiteitä työturvallisuusriskien tunnistamiseksi ja työturvallisuuden kehittämiseksi.

Kampanjalla Vantaa haluaa osaltaan herätellä myös asiakkaita miettimään omaa rooliaan asiakaspalvelutyötä tekevien ihmisten työhyvinvoinnin edistämisessä.

Artikkeli on julkaistu alun perin henkilöstölehti Vautsissa. Lue tiedote #ollaanihmisiksi-kampanjasta ja tutustu kampanjasivuun.

Julkaistu: 19.9.2019 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Twitter