Vantaan kaupunki sai kunniamaininnan #ollaanihmisiksi -kampanjallaan Kuntekossa

Vantaan kaupunki on saanut kunniamaininnan kuntatyön kehittämiskilpailu Kuntekossa Vuoden viestintäteko -sarjassa. Kunniamaininta tuli Vantaan viime syksyllä esillä olleelle uhka- ja väkivallanvastaiselle kampanjalle #ollaanihmisiksi.

Uhka- ja väkivaltatilanteet ovat kasvaneet Vantaalla huolestuttavasti muiden kuntien trendiä mukaillen. Kunta10-tutkimuksen mukaan 49% kaikista kaupungin työntekijöistä koki uhka- tai väkivaltatilanteen vuonna 2018.

Uhka- ja väkivallan vastaisen kampanjan #ollaanihmisiksi aikana Vantaalla tehtiin sisäisiä toimenpiteitä työturvallisuusriskien tunnistamiseksi ja työturvallisuuden kehittämiseksi. Lisäksi kampanjaa tuettiin vahvalla ja herättelevällä viestinnällä.

”Johdon sitoutuminen kampanjaan sekä työturvallisuuteen liittyvä asenne on ollut ratkaisevaa kampanjan onnistumiselle”, toteaa työsuojelukonsultti Anne Vuorio.

"Päämäärämme on kirkas: tehdä Vantaasta Suomen turvallisin kunta tehdä töitä. Vantaalla on nollatoleranssi kaiken muotoista uhkailua ja väkivaltaa vastaan”, konserni- ja henkilöstöjohtaja Kirsi-Marja Lievonen lisää.

Työolojen haittojen ja vaarojen arvioinnissa työyksiköt arvioivat myös uhka- ja väkivaltatilanteiden riskiä sekä toteuttavat tarvittavat toimenpiteet riskin poistamiseksi tai oleelliseksi vähentämiseksi.

Myös uuden työntekijän perehdytyksessä käsitellään työyksikön mahdollisia uhka- ja väkivaltariskejä sekä yhdessä sovittuja toimintatapoja. Työturvallisuusilmoitusten tekemisen kynnystä on pyritty Vantaalla madaltamaan yhteisen työturvallisuusymmärryksen lisäämisen lisäksi helpottamalla ilmoitusten tekoa muun muassa mobiilin avulla.

”On hienoa, että Kunteko antoi kunniamaininnan herättelevälle ja sisällöltään erittäin tärkeälle kampanjalle. Nostimme kampanjassa esiin henkilöstön kokemuksia uhka- ja vaaratilanteista. Nousi selkeästi esiin, kuinka tavanomaista on, että nykyihmiset käyttäytyvät valitettavan usein ajattelemattomasti ja vailla itsesensuuria. Somen sokka irti -huutelu on siirtynyt myös asiakaspalvelutilanteisiin”, kampanjan viestintäsuunnittelija Kaisu Lehtomaa-Digha toteaa. Kampanjan graafisesta ilmeestä vastasi graafikko Alina Tirkkonen.

#ollaanihmisiksi -kampanja oli näkyvästi esillä koko viime syksyn. Kampanjaan teetettiin herätteleviä kampanjajulisteita uhka- ja väkivaltatilanteita kokeneista ammattialoista kunta10-tulosten pohjalta. Julisteet olivat esillä myös bussipysäkkimainoksina. Kampanjassa hyödynnettiin vahvasti somea, videota ja artikkeleiden avulla lisättiin tietoisuutta niin ulkoisissa kuin sisäisissä kohderyhmissä.

Vantaan #ollaanihmisiksi-kampanja oli jatkoa Kaupan liiton, työ- ja elinkeinoministeriön, Työelämä 2020 -hankkeen, Palvelualojen ammattiliitto PAMin ja Päivittäistavarakauppa ry:n samannimiselle kampanjalle.

Tutustu #ollaanihmisiksi -kampanjaan: https://www.vantaa.fi/ollaanihmisiksi tai somessa #ollaanihmisiksi

Julkaistu: 16.1.2020 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Twitter