Vantaalle kävelyn ja pyöräilyn sujuvuutta lisääviä liikennevaloristeyksiä

Liikennevalot

Vantaalla uusitaan liikennevaloja 45 risteyksessä tämän ja ensi vuoden aikana. Uudet liikennevalolaitteet parantavat liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Osa laitteista on jopa kymmeniä vuosia vanhoja, ja niissä on ajoittain toimintaongelmia.

Uusimisen yhteydessä joihinkin risteyksiin asennetaan pyöräilijät ja jalankulkijat havaitsevia ilmaisimia, jotka kulkijan havaitessaan ikään kuin painavat liikennevalonappia kävelijän tai pyöräilijän puolesta. Tämä sujuvoittaa ja usein myös nopeuttaa kevyen liikenteen pääsyä tien yli. Lisäksi kevyen liikenteen asemaa parannetaan lisäämällä suojatienylityksiä, joissa vihreä vaihtuu kävelijöille ja pyöräilijöille tietyin väliajoin automaattisesti. Osalla suojatienylityksistä on kuitenkin jatkossakin painonappipyyntö käytössä. Mikäli painonappikotelossa palaa ns. odota-valo, on vihreä valo jo automaattisesti vuorollaan tulossa. Jos odota-valo ei pala, voi vihreitä valoja pyytää painamalla painonappia.

Liikennevalojen uusiminen mahdollistaa joukkoliikenteen etuuksien laajentamisen helpommin kaikille joukkoliikenteen reiteille. Sillä mahdollistetaan myös myöhemmin toteutettava hälytysajoneuvojen etuusjärjestelmän käyttöönotto.

Risteyksissä, joihin ei ole vielä aikaisemmin vaihdettu, vaihdetaan led-opastimet, jotka ovat vanhojen opastimien valoja kirkkaampia. Kirkkaammat valot on aiempaa helpompi erottaa aurinkoisellakin säällä. Ledien etuna on myös aiempaa pidempi käyttöikä, ja näin selvästi entistä harvempi huoltoväli.

Vuonna 2020 uusitaan liikennevaloja pääosin Tikkurilan, Koivukylän ja Aviapoliksen suuralueilla ja vuonna 2021 Myyrmäen, Korson ja Tikkurilan suuralueilla.

Uusiminen näkyy katkoina liikennevalojen toiminnassa. Kukin risteys on vuorollaan pois toiminnasta kaksi päivää. Tilapäiset liikennejärjestelyt aiheuttavat muutoksia kaistajärjestelyihin ja nopeusrajoitusta lasketaan työkohteen kohdalla. Uusiminen tehdään yhteistyössä valtion liikenteenohjausyhtiö ITM Finlandin kanssa. Osa risteyksistä sijaitsee kaupungin katuverkolla, osa osittain tai kokonaan valtion väylällä.

Vantaa on asettanut tavoitteeksi olla hiilineutraali vuonna 2030. Yhtenä keinona tavoitteeseen pääsemisessä on kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteiden parantaminen.

Julkaistu: 15.6.2020 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Twitter