Tikkurilassa seurataan pyöräilykypärien käyttöä videoanalytiikalla

Kypärätutkan tuloksista kertova ruutu Tikkurilan alikulkutunnelissa

Vantaan kaupunki, LähiTapiola ja IT-palveluyritys CGI ovat yhteistyössä asentaneet Tikkurilan aseman pohjoiseen alikulkutunneliin kypärätutkan. Syyskuun alkupuolelta marraskuun loppuun kestävässä projektissa tutkitaan videoanalytiikan avulla kypärien käyttöä pyöräilijöillä ja kannustetaan ihmisiä pyöräilykypärän käyttämiseen.

”Haluamme yhdessä kannustaa ihmisiä liikkumaan pyörällä, mutta samalla kiinnittämään huomiota turvalliseen pyöräilyyn. Varsinkin vakavien tapaturmien ehkäisyssä pyöräilykypärällä on suuri merkitys”, taustoittaa LähiTapiola Vahinkovakuutuksen kehityspäällikkö Kalle Kuusisto.

Maassamme tehdään päivittäin yli 2 miljoonaa edestakaista työmatkaa. Vaikka työmatkapyöräilyn osuus liikkumismuotona onkin yhä suhteellisen vähäistä verrattuna autoiluun, niin työmatkapyöräilyn osuus on ollut kasvussa. Näin ollen polkupyörällä tapahtuneet työmatkatapaturmat ovat myös lisääntyneet. Vuonna 2018 kaikista palkansaajille korvatuista työmatkatapaturmista 23 prosenttia sattui polkupyöräilijöille. Suurin osa kaikista sattuneista työmatkatapaturmista on kaatumisia, liukastumisia ja kompastumisia. Näitä sattuu jalankulkijoiden lisäksi pyöräilijöille. Vammat ovat pääasiassa jäsenten sijoiltaan menemisiä, luunmurtumia ja ruhjevammoja, jotka kohdistuvat useimmiten käsiin ja jalkoihin.

”Alikulkutunneliin on asennettu kamera, joka analysoi reaaliaikaisesti ohi pyöräilevien kypärän käyttöä. Tunnelissa olevasta näyttötaulusta näkyy pyöräilijöiden määrä vuorokauden aikana sekä kypärää käyttävien prosenttiosuus. Tietosuojan suhteen videoanalytiikkaratkaisussa on selkeä linja: henkilötietoja ei kerätä ja kaikki videodata poistetaan heti kypäräanalysoinnin jälkeen”, tiivistää CGI:n asiantuntija Elina Pohjonen videoanalytiikkaratkaisun pääkohdat.

”Vantaalla kuljetaan tällä hetkellä noin 7 prosenttia kaikista matkoista pyörällä. Pyöräilyä lisäämällä voidaan vähentää muun liikenteen päästöjä ja ruuhkia, ja Vantaan tavoitteena onkin nostaa pyöräliikenteen osuutta mm. olosuhteita parantamalla. Pyöräilyn lisääntyessä halutaan kannustaa kaikkia turvalliseen pyöräilyyn ja kypärän käyttöön”, kertoo Vantaan kaupungin liikennetutkija Timo Väistö.

Julkaistu: 16.9.2020 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Twitter