Chatbot neuvoo asumisterveyteen liittyvissä ongelmissa

Chatbot aukeaa asumisterveydeydestä kertovalla verkkosivulla

Vantaa on julkaissut kuntalaisten käyttöön asumisterveyteen liittyvän chatbotin eli ympärivuorokautisen virtuaalisen neuvojan. Asumisterveyden Apuri -chatbot neuvoo miten toimia, jos epäilee asunnossaan olevan terveyttä haittaavia tekijöitä, kuten home- tai kosteusvaurio, radonia tai puutteellinen ilmanvaihto.

Asumisterveyttä haittaavissa asioissa kiinteistön omistaja on velvollinen selvittämään ongelman syyt ja korjaamaan epäkohdat. Jos omistaja kuitenkin kieltää ongelmat tai laiminlyö korjaukset, asukas voi olla yhteydessä kaupungin terveysinsinööreihin, joiden tehtäviin kuuluu asuntojen ja muiden oleskelutilojen terveydellisten olojen valvonta.

Chatbot kysyy käyttäjältä kysymyksiä ja kertoo vastausten perusteella seikkoja, jotka on syytä ottaa huomioon ennen mahdollisen asunnontutkimuspyynnön esittämistä kaupungille. Ilmoitetun haitan perusteella chatbot ehdottaa myös verkkosivujen linkkejä, joiden kautta asiasta voi saada lisätietoa.

”Chatbotin käyttö on helppo tapa selvittää, miten asumisterveyteen liittyvän haittaepäilyn kanssa kannattaa toimia ja keneen kaupungilla ottaa tarvittaessa yhteyttä”, kertoo terveysinsinööri Virve Hyyryläinen.

Chatbotia voi käyttää Vantaan kaupungin asumisterveydestä kertovalla verkkosivulla vantaa.fi/asumisterveys.

Julkaistu: 1.12.2020 
(muokattu: )