Postilakon vaikutukset Vantaan kaupungin palvelutoimintaan

Postilakko alkaa maanantaina 11. marraskuuta kello 6 ja jatkuu sunnuntaihin 24. marraskuuta. Lakko vaikuttaa kirje- ja pakettilähetysten jakeluun ja aiheuttaa poikkeuksia kaupungin terveys- ja sosiaalipalveluissa.

Terveysasemat

Ajanvarauskirjeet ja muu posti

Postilakko viivästyttää terveysasemien ajanvarauskirjeiden ja muun postin toimittamista asiakkaillemme.

Suosittelemme, että otat käyttöösi sähköisen Maisa-asiointipalvelun, jolloin saat tiedon ajanvarauksista ja muusta asioinnistasi valitsemallasi tavalla tekstiviestitse tai herätteenä Maisa-palvelussa. Maisaa voi käyttää verkossa www.maisa.fi tai lataamalla maksuttoman Maisa-mobiilisovelluksen kännykkään tai tablettiin.

Huom. Muista päivittää Maisassa yhteystietosi ja puhelinnumerosi sekä muista antaa lupa tekstiviestien lähettämiseen.

Lisätietoja saat terveysasemien henkilökunnalta lähettämällä asiointiasi koskevan viestin Maisan kautta tai terveysasemien puhelinpalvelusta p. 09 839 50 000 ma-pe kello 8-16.

Diabeteshoitoväline- ja hoitotarvikejakelu

Suoraan maahantuojalta asiakkaalle kotiin toimitettavat hoitotarvikkeet (kuten vaipat) toimitetaan kotiin normaalisti.

Vantaan hoitotarvikejakelun SmartPostin kautta toimitettavia hoitotarvikkeita ei pystytä lakon aikana lähettämään Postin SmartPost-noutopisteisiin. Tilaamasi hoitotarvikkeet tulee noutaa Koivukylän hoitotarvikejalusta tai Myyrmäen terveysaseman infosta:

  • Koivukylän terveysaseman infopiste: Karsikkokuja 15, 1. kerros ma, ke, pe klo 7.30–16 ja ti ja to klo 7.30–18
  • Myyrmäen terveysaseman infopiste: Jönsaksentie 4, 1. kerros, ma–pe klo 7–17

Lisätietoja saat hoitotarvikejakelun henkilökunnalta lähettämällä asiointiasi koskevan viestin Maisan kautta tai puhelinneuvonnasta p. 09 839 50020 ma–pe klo 10–13. Katso myös: www.vantaa.fi/hoitotarvikkeet

Marevan-potilaiden Forsante-kirjeet

Postilakko saattaa viivästyttää Marevan-potilaiden paperikirjeiden vastaanottamista. Kirjeet sisältävät tiedot verenohennushoidon laboratorioarvosta ja ohjeet verenohennuslääkkeen annostukseen.

Jos et saa kirjettä kahden arkipäivän sisällä, soita terveysasemien keskitettyyn puhelinpalveluun p. 09 839 50 000 ma-pe kello 8-16, josta saat tiedot annosteluohjeestasi.

Suosittelemme, että otat käyttöösi tekstiviestipalvelun tai sähköisen Forsante-asioinnin, jolloin saat tiedot tekstiviestinä tai voit käydä katsomassa tietosi Forsante-palvelussa. Myös omainen voi ottaa vastaan Marevania käyttävän henkilön lääkeohjeen.

Lisätietoja tekstiviestipalvelusta, sähköisestä asioinnista ja puolesta-asioinnista sekä ohjeet: www.vantaa.fi/marevan.

Lastensuojelu

Emme pysty postilakon aikana toimittamaan asiakkaillemme kutsukirjeitä asianomaisten kuulemiseen. Lastensuojelun kuulemiskutsut tulee noutaa lastensuojelun toimintayksiköistä. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi.

  • Itä-Vantaa: Tikkurilan toimipiste, os. Talvikkitie 37 ja Koivukylän toimipiste os. Karsikkokuja 17
  • Länsi-Vantaan toimipiste: os. Jönsaksentie 4
  • Sijaishuolto: Kielotie 7 A

Suosittelemme, että otat käyttöösi sähköisen Maisa-asiointipalvelun, jonka kautta voit lähettää asiointiasi koskevia viestejä lastensuojelun henkilökunnalle.

Huom. Muista päivittää Maisassa omat yhteystietosi ja puhelinnumerosi sekä muista antaa lupa tekstiviestien lähettämiseen.

Lisätietoja:

  • Itä-Vantaan toimistosihteeri p. 050 574 6509
  • Länsi-Vantaan toimistosihteeri 0 50 303 5105

Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakeminen ja päätökset

Postilakko viivästyttää asiakkaillemme kirjeitse toimitettavien täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätösten vastaanottamista ja asiakkaidemme meille kirjeitse toimittamien toimeentulotuen hakemusten saapumista.

Suosittelemme, että otat käyttöösi sähköisen Maisa-asiointipalvelun, jolloin voit tehdä täydentävän tai ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksen Maisan kautta ja voimme ilmoittaa sinulle päätöksestä Maisassa.

Huom. Muista päivittää Maisassa omat yhteystietosi ja puhelinnumerosi sekä muista antaa lupa tekstiviestien lähettämiseen.

Paperiset hakemuslomakkeet voi toimittaa täydentävän toimeentulotuen palvelupisteeseen Karsikkokujalle: Karsikkokuja 17, 2. kerros, avoinna klo 9–14.

Voit jättää hakemuksesi myös aikuissosiaalityön palvelupisteisiin:

  • Verso – Vernissakadun sosiaalipalvelut, Vernissakatu 8 C, 01300 Vantaa
  • Koivukylän palvelupiste, Karsikkokuja 15, 01360 Vantaa
  • Myyrmäen palvelupiste, Jönsaksentie 4, 01600 Vantaa

Huom. Jos jätät kirjallisen hakemuksesi muualle kuin osoitteeseen Karsikkokuja 17, huomioithan, että hakemuksesi tulee käsiteltäväksi viiveellä (vasta kun se on tullut perille sisäisessä postissa ja viety asiakastietojärjestelmään).

Lisätietoja täydentävän toimeentulon neuvonnasta 09 8392 1119 ma–pe klo 8.15–16. Ehkäisevän toimeentulotuen osalta voit olla yhteydessä suoraan omatyöntekijääsi.

Varhaiskasvatuspaikkapäätökset

Päiväkodinjohtajat huolehtivat, että perheet, joille on kiireellisesti myönnetty lakon aikana alkava varhaiskasvatus, saavat asiasta tiedon puhelimitse tai sähköpostitse. Kirjallinen päätös tavoittaa perheet postitse myöhemmin. Palvelusihteeri on yhteydessä asiakkaaseen akuuteista marraskuun laskuun liittyvistä päätöksistä.

Kiireettömät varhaiskasvatuspäätökset ja maksupäätökset saapuvat asiakkaalle postissa lakon jälkeen. Päätösten oikaisuvaatimusaika alkaa poikkeuksellisesti siitä, kun asiakas on saanut päätöksen.

Laskutus

Postilakon aikana asiakaslaskutuksen osalta perintäajoja siirretään lakon keston verran. Tämä tarkoittaa käytännössä, että laskuilla on normaali 14 vuorokauden maksuaika riippumatta siitä, mikä eräpäivä laskussa on painettuna.

Lisätietoja: www.vantaa.fi/laskutus.

Kirjaamo

Postilakon aikana kaupungin kirjaamoon kannattaa ensisijaisesti olla yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@vantaa.fi. Hakemukset, aloitteet ja muut kuntalaisten asiakirjat voi toimittaa sähköpostin lisäksi myös Vantaa-infoihin. Lisätietoja Vantaa-infoista ja niiden aikatauluista.

Seuraamme tilannetta ja päivitämme tiedotettamme tarpeen mukaan.

Julkaistu: 8.11.2019 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Twitter