Vantaan kaupunkipyöräkausi käynnistyy kesäkuussa - asemat nähtävillä kartalla

Vantaa käynnistää oman kaupunkipyöräpalvelunsa kesäkuussa. Pyöriä tulee tuhat kappaletta sadalle kaupunkipyöräasemalle. Asemia tulee keskusta- ja työpaikka-alueille Tikkurilan, Koivukylän ja Aviapoliksen sekä Myyrmäen, Martinlaakson ja Kivistön alueille (ks. asemakartta).

Kyseessä on eri järjestelmä kuin Espoossa ja Helsingissä, eikä pyöriä voi käyttää ristiin näiden järjestelmien välillä.

- Olemme Vantaan kaupungilla laatineet kaupunkipyöräasemien verkostosuunnitelman, jossa asemat sijoittuvat varsin laajalle alueelle Kehäradan ympäristöön. Vantaa tuo asemille pyörätelineet ja palveluntoimittaja CityBike Vantaa infotaulut ja pyörät. Tavoitteena on, että pyörät palvelevat asukkaita niin joukkoliikennematkan osana kuin itsenäisenä kulkumuotona, Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Heikki Alkila kertoo.

Koko kausi maksaa ensimmäisenä vuonna 25 euroa

Palvelun käynnistysvaiheessa ensimmäinen kausi päästään aloittamaan kesäkuussa, ausi päättyy lokakuun lopussa. Koko kauden hinta on lyhyemmästä kaudesta johtuen 25 euroa. Jatkossa kausi alkaa huhtikuussa, jolloin koko kauden hinnaksi on suunniteltu 30 euroa. Päivän käyttöoikeus maksaa 5 euroa ja viikon 10 euroa. Kuhunkin tuotteeseen sisältyy valitun käyttöoikeuden ajan rajaton määrä korkeintaan 30 minuutin mittaisia matkoja. Yli puolen tunnin yhtäjaksoisesta pyörän käytöstä veloitetaan lisämaksua 1 euro seuraavilta puolituntisilta. Enimmäiskäyttöaika on 5 tuntia.

Koko kauden tuote tulee saataville vain HSL:n kaupunkipyöräsivustolle, päivä- ja viikkotuotteen voi ostaa sekä HSL:n verkkopalvelusta että CityBike Vantaan mobiilisovelluksella. Sovelluksella voi maksaa myös yksittäisestä matkasta minuuttiveloituksella. Matkan hinta muodostuu 1 euron aloitusmaksusta, jonka lisäksi veloitetaan 10 senttiä minuutilta. Pyörän saa asemalta käyttöönsä joko HSL-kortilla tai CityBike Vantaan mobiilisovelluksella.

- Vantaan palvelu ei valitettavasti ole yhteensopiva Helsingin ja Espoon palvelun kanssa. Toisaalta on hyvä saada kokemusta vähän erityyppisestä palvelusta tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävää seudullista kaupunkipyörähankintaa varten, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen pohtii.

- Kaupunkipyöräpalvelun kilpailutus haluttiin järjestää kaikille osapuolille tasaveroisena. Tavoitteenamme oli hankkia toimiva ja kustannustehokas järjestelmä, Heikki Alkila toteaa.

Rekisteröitymisen aukeamisesta ja palvelun käynnistymisestä tiedotetaan myöhemmin erikseen.

Lue lisää kaupunkipyöristä ja pyörien käyttöohjeista HSL:n sivuilta.

Julkaistu: 20.5.2019 
(muokattu: )

Ajankohtaista

Instagram @vantaankaupunki

Twitter