Utbetalning av startpeng

På denna webbplats hittar du anvisningar för ansökan om utbetalning av startpeng. Du kan ansöka om utbetalning när du har fått ett positivt beslut om startpeng och inlett företagsverksamhet.

Ansökan om utbetalning av startpeng och vilka bilagor du behöver

Ansök om utbetalning av startpeng retroaktivt en månad åt gången. Utbetalningsansökan ska lämnas in inom två månader från utgången av utbetalningsperioden. Om du inte ansöker om stöd inom utsatt tid, har utbetalningsansökan preskriberats och stöd betalas inte för utbetalningsperioden i fråga.

Som bilaga till den första ansökan om utbetalning av startpeng ska du lämna in ett ändringsskattekort för förmånen, startpeng. Om du inte lämnar in ändringsskattekortet för förmånen, uppbärs 25 % i skatt på startpengen.

Lämna också in de andra bilagorna som behövs för den första utbetalningsansökan. De bilagor som behövs är:

  • En kopia av anmälan till handelsregistret om du är förpliktigad att göra en anmälan.
  • En kopia av bolagsavtalet för ett öppet bolag eller kommanditbolag eller avtalet om bildande av ett aktiebolag och bolagsordningen.
  • Intyg över införande i förskottsuppbördsregistret, om du inte har skyldighet att göra en anmälan till handelsregistret.

Arbetskraftsmyndigheten kan utnyttja uppgifterna i inkomstregistret vid behandlingen av ansökan om utbetalning och kvittera de stöd som betalats utan grund från följande utbetalningar.

På utbetalningen av startpeng tillämpas 9 kap. 20 § i statsrådets förordning om offentlig arbetskraftsservice 385/2024.

 

Anmälan av ändrade uppgifter genom ansökan om utbetalning av startpeng

Som mottagare av startpeng är du skyldig att underrätta arbetskraftsmyndigheten om förändringar som skett efter beslutet, såsom avlönat arbete som tagits emot när du är företagare eller sjukledighet.

Tidtabell för utbetalning av startpeng

Vanda stad betalar startpeng två gånger i månaden. Om din ansökan om utbetalning inte hinner till den första betalningsdagen i månaden, överförs den automatiskt till nästa.

Datum för utbetalning av startpeng

  • 24.1.2025
  • 10.2.2025
  • 25.2.2025
  • 10.3.2025
  • 25.3.2025
  • 10.4.2025
  • 25.4.2025
  • 9.5.2025
  • 23.5.2025
  • 10.6.2025
  • 25.6.2025
  • 10.7.2025
  • 25.7.2025
  • 8.8.2025
  • 25.8.2025
  • 10.9.2025
  • 25.9.2025
  • 10.10.2025
  • 24.10.2025
  • 10.11.2025
  • 25.11.2025
  • 10.12.2025
  • 23.12.2025

Ansökan om utbetalning av startpeng med en pappersblankett

Om du inte har möjlighet att använda regionförvaltningens e-tjänst eller om du inte har de verktyg som behövs för stark autentisering, kan du ansöka om utbetalning på en utskrivbar blankett som du lämnar in till din arbetskraftsmyndighet.

Om du har ansökt om startpeng på en blankett som skrivs ut i stället för e-tjänsten, använd en blankett som skrivs ut också för ansökan om utbetalning. Om din hemkommun ändras efter beslutet om beviljande av startpeng, ansök om utbetalning hos den arbetskraftsmyndighet som du har fått ett positivt beslut av.

Postadress för den undertecknade blanketten om utbetalning av startpeng

Vanda stad
Serviceområdet för sysselsättning och integration/ Utbetalningar 
PB 8201
01030 VANDA STAD

Om du vill skicka blanketten till oss per e-post, kontakta oss på adressen maksatus.starttiraha@vantaa.fi, så öppnar vi en skyddad e-postförbindelse för dig.

Närmare information om utbetalning av startpeng

Du kan följa behandlingen av din ansökan via regionförvaltningens e-tjänst. Närmare information om utbetalningen av startpeng får du på adressen maksatus.starttiraha@vantaa.fi.

Skicka inte personuppgifter eller uppgifter som kräver särskilt skydd, som hälsouppgifter, per e-post till oss. Om du vill skicka sådana uppgifter till Vanda stads sysselsättningsservice per e-post, kontakta oss på adressen maksatus.starttiraha@vantaa.fi, så öppnar vi en skyddad e-postförbindelse för dig.