Barnet i småbarnspedagogiken
I småbarnspedagogiken läggs grunderna för barnets mångsidiga lärande. Målsättningen är att barnet utvecklar sin förmåga att tänka, lära sig, delta, påverka och agera i växelverkan med andra och att ta hand om sig själv. Småbarnspedagogiken erbjuder barnet positiva lärupplevelser.
Småbarnspedagogiken består av en helhet som omfattar fostran, undervisning och vård. Småbarnspedagogik stöder barns växande, utveckling och lärande genom pedagogiskt samspel i olika miljöer.
I småbarnspedagogiken läggs grunderna för barnets mångsidiga lärande. Målsättningen är att barnet utvecklar sin förmåga att tänka, lära sig, delta, påverka och agera i växelverkan med andra och att ta hand om sig själv. Småbarnspedagogiken erbjuder barnet positiva lärupplevelser.
Avbrott i småbarnspedagogiken
I Vanda tillämpas ett system med garanti för plats i småbarnspedagogiken som ger ett barn som varit i småbarnspedagogik rätt att återvända till det tidigare daghemmet eller, i mån av möjlighet, till den tidigare familjedagvårdsplatsen efter avbrottet i småbarnspedagogiken.
Familje- och faderskapsledighet
Föräldradagpenningarna har förnyats och lagen som gäller dessa trädde i kraft 1.8.2022.
Den nya familjeledigheten gäller familjer där barnets beräknade födelsetid var 4.9.2022 eller senare, eller om dagen då familjens adoptivbarn tagits i vård var 31.7.2022 eller senare. Enligt lagen börjar barnets rätt till småbarnspedagogik den månad då barnet fyller nio månader.
Faderskapsledighet gäller familjer där barnet föddes 3.9.2022 eller tidigare.
Mer information på FPA:s sidor
Praxis i fråga om frånvaro när det gäller den nya familjeledigheten:
-
Rätten till samma vårdplats inom småbarnspedagogiken kvarstår då frånvaron på grund av föräldraledigheten inte överstiger 13 veckor, fram tills barnet fyller två år.
-
Om frånvaron överstiger 13 veckor kan en ny plats anvisas på en annan dagvårdsenhet.
-
Frånvaro som varar mer än fem dagar ska anmälas en månad innan den planerade frånvaron. Ingen klientavgift för småbarnspedagogik tas ut för den tiden.
-
Upprepad frånvaro som varar mellan en och fem dagar ska anmälas en vecka innan den planerade frånvaron. Ingen klientavgift för småbarnspedagogik tas ut för den tiden.
-
För frånvaro av engångsnatur som varar högst fem dagar finns det ingen anmälningsplikt. Klientavgift tas ut för tiden.
Anmälan om frånvaro:
-
Frånvaro på grund av familjeledigheten ska anmälas skriftligt på blanketten ”Avtal om barnets frånvaro under familjeledigheten”. Blanketten fås också på barnets enhet.
-
Vårdnadshavaren fyller i, undertecknar och returnerar blanketten och FPA:s beslut om frånvaro till daghemsföreståndaren enligt de ovan nämnda anmälningstiderna.
-
De frånvarodagar som anmälts i tid och för vilka ingen klientavgift tas ut, anges som ersättningsdagar i VaSa-tjänsten.
Praxis i fråga om frånvaro när det gäller faderskapsledighet
-
Frånvaro under faderskapsledigheten är kostnadsfri för barnet, som faderskapsledigheten avser
-
Frånvaro p.g.a. faderskapsledighet ska meddelas senast fjorton dagar före (2 veckor) före den avsedda ledigheten startdatum.
-
Frånvaro meddelas med blanketten ”Frånvaro under faderskapsledighet” och som bilaga ska man bifoga intyg över beslut om faderskapspenning.
Anmälan om barnets frånvaro under faderskapsledigheten (523116r)(pdf, 80.1 KB)
Samarbete mellan hemmet och småbarnspedagogiken
Målet med samarbetet är att skapa en bra grund för samspellet mellan vårdnadshavarna och personalen inom småbarnspedagogiken. I småbarnspedagogiken ordnas tillfällen där föräldrarna har möjlighet att bilda nätverk med barnets kompisars föräldrar och få aktuell information om verksamheten.
Barnets välbefinnande
Arbete med barnens välbefinnande i småbarnspedagogiken innebär att hela personalen stöder barnets helhets-mässiga välbefinnande. Samarbetet med vårdnadshavarna är en viktig del av arbetet för barnets välbefinnande.
Stöd för barnets utveckling och lärande
Småbarnspedagogiken erbjuder olika former av stöd för barnets utveckling och lärande. Inom småbarnspedagogiken identifierar man barnets behov av stöd och erbjuder det stöd barnet behöver då behovet upptäcks.
Förutom personalen inom småbarnspedagogiken är den konsulterande läraren inom småbarnspedagogik sakkunnig i frågor som gäller stöd för barnets utveckling och lärande inom småbarnspedagogiken. Den konsulterande speciallärarens uppgift är att stöda personalen och familjen i frågor som berör barnets behov av stöd.
Den konsulterande specialläraren inom småbarnspedagogik ger handledning angående stöd för växande och lärande, deltar vid behov i kartläggning av behovet av stöd, handdledning till vidare undersökningar samt i planeringen och utvärderingen av stödet i samarbete med vårdnadshavarna.
Plan för småbarnspedagogik
Planen för småbarnspedagogiken styr verksamheten för barn under skolåldern. Den grundar sig på lagar och förordningar inom småbarnspedagogiken som styr verksamheten. För varje barn som deltar i småbarnspedagogiken i daghem eller familjedagvård utarbetas en plan för småbarnspedagogik tillsammans med vårdnadshavarna.