Etikett: Barnets utveckling
Vet du vilken betydelse läskunnigheten har? Välkommen på föräldramöte för hela staden!
Under hela stadens föräldramöte den 21 mars får vi höra om hur kan man stöda läskunnigheten bland barn och unga, och vilken betydelse läskunnigheten har. Mötet är avsett för vårdnadshavare till barn i alla åldrar.
Trollebo - ett litet, mysigt och tryggt daghem
I Vanda finns det fem privata- och fyra kommunala daghem vars verksamhetspråk är svenska. Daghemmet Trollebo, som befinner sig i Björkby, är ett av de kommunala daghemmen i Vanda. Att börja på daghem kan vara spännande för både barn och vårdnadshavare, men hur går det till egentligen?
Vuxen, hjälper du? Vanda stad lanserade en kampanj mot mobbning och sexuellt ofredande – videorna baseras på verkliga händelser
Kampanjen Vuxen, hjälper du? (Aikuinen, autatko sinä?) är riktad till vuxna, och den har som syfte att få vuxna att ingripa i mobbning, ofredande och annat olämpligt beteende som barn och unga möter i vardagen. Kampanjen är en del av Vanda stads arbete med modellen Barnvänlig kommun som samordnas av
Vad behövs föräldrar till? Välkommen på föräldramöte för hela staden!
Under föräldramötet 18.1 diskuterar vi vuxnas betydelse för utvecklingen av barns och ungas hjärnor samt regleringen av stress.
Småbarnspedagogik i Vanda
Målsättningen med småbarnspedagogiken är att stöda barnets växande, utveckling och lärande och främja välbefinnandet.
Barnet i småbarnspedagogiken
Småbarnspedagogiken består av en helhet som omfattar fostran, undervisning och vård. Småbarnspedagogik stöder barns växande, utveckling och lärande genom pedagogiskt samspel i olika miljöer.
Stöd för växande och lärande i småbarnspedagogiken
Småbarnspedagogiken erbjuder olika former av stöd för barnets utveckling, lärande och välbefinnande. Inom småbarnspedagogiken identifierar man barnets behov av stöd och erbjuder det stöd barnet behöver då behovet upptäcks. Utgångspunkten för att ordna stöd är barnets styrkor och behov relaterade
Stöd för växande och lärande i förskoleundervisningen
Det är en god idé att känna till barnets behov av stöd i början av förskoleundervisningen så att det fortsatta stödet kan planeras. Daghemsföreståndaren, specialpedagogen inom småbarnspedagogiken och utbildningspersonalen bedömer och förhandlar med barnets vårdnadshavare om behovet av stödåtgärder.