Svenskspråkiga sektionen behandlade arbets- och lovtider samt Helsinge gymnasiums läsårsplan
Vid sitt möte 21.10.2025 fastställde den svenskspråkiga sektionen arbets- och lovtiderna för läsåret 2026–2027 samt behandlade Helsinge gymnasiums läsårsplan för läsåret 2025–2026.
Vid sitt möte 21.10.2025 fastställde den svenskspråkiga sektionen arbets- och lovtiderna för läsåret 2026–2027 samt behandlade Helsinge gymnasiums läsårsplan för läsåret 2025–2026.
Sektionen beslutade att höstlovets längd för åren 2025–2028 är tre dagar. Läsåret 2026–2027 inleds torsdag 13.8.2026 och avslutas lördag 5.6.2027. Höstlovet infaller 14–16.10.2026 (vecka 42), jullovet 19.12.2026–6.1.2027 och sportlovet 22–26.2.2027 (vecka 8).
Skolarbetet i gymnasiets högsta årskurs avslutas torsdag 11.2.2027.
Beslutanderätten gällande eventuella arbetslördagar och motsvarande lovdagar överförs till direktören för svenskspråkiga servicen respektive gymnasiets rektor.
Arbets- och lovtiderna har planerats för att möjliggöra så enhetliga lovperioder som möjligt mellan de olika språkgrupperna i Vanda. Gemensamma tidsramar underlättar familjernas vardag och skolornas samordning.
Vid beredningen av beslutet har en barnkonsekvensanalys (LAVA) genomförts. Analysen har bedömt hur olika alternativ för höstlovets längd och placering påverkar barn och unga samt deras familjer.
Läsårsplanen för Helsinge gymnasium
Sektionen antecknade Helsinge gymnasiums läsårsplan för läsåret 2025–2026 för kännedom. Läsårsplanen grundar sig på läroplanen som trädde i kraft 1.8.2021 samt på de ändringar av läroplanen som trädde i kraft 1.8.2025 och som den svenskspråkiga sektionen tidigare godkänt.
Läsårsplanen har behandlats med lärarkåren och studeranderådet. Den preciserar hur läroplanen genomförs under läsåret och innehåller gemensamma mål för alla svenskspråkiga skolor i Vanda: mångsidigt och målinriktat stöd, välmående för alla samt stärkande av barns och ungas språkliga färdigheter.
Planen beskriver dessutom gymnasiets grunduppgifter, ledarskap, pedagogisk utveckling, stöd för lärande och välmående, delaktighet, samarbete samt relevanta planer och strategier.
Hela föredragningslistan och protokollet, när det publicerats, hittas här.