Fokusklassen

Etiketter

Utbildning Elever

​​​​​​​Fokusklassen är en specialklass för elever i årskurs 7–9 som är i behov av krävande särskilt stöd. I klassen jobbar en liten grupp elever tillsammans med en speciallärare och en specialungdomsledare.

I högstadiet erbjuds eleverna fler valfria ämnen och de förväntas ta ett större ansvar för den egna skolvardagen. Valfriheten och ansvaret ställer höga krav på de exekutiva färdigheterna och självreglering. Istället för att ha en eller några lärare har eleverna i högstadiet många olika ämneslärare, vilket i sin tur ställer nya krav på förmågan att kunna planera sin tid, samarbeta och organisera sin vardag. Under högstadietiden förväntas eleverna också allt mer självständigt ställa upp mål och planera, utföra och utvärdera sitt arbete. Elever med neuropsykiatriska svårigheter, med utmaningar inom självreglering och med nedsatta exekutiva funktioner behöver ofta extra stöd för att klara av de sista åren i den grundläggande utbildningen.

För att stöda dessa elevers skolgång betonar man i Fokusklassen förmågan till självreglering, samt exekutiva och sociala färdigheter. Det betyder att man jobbar med planering och målformulering, organisation av det egna arbetet, flexibilitet och uppmärksamhet.

Det övergripande målet är att utveckla elevernas färdigheter att jobba med uppgifter i skolan. Det i sin tur stöder en positiv självbild och elevens skolmotivation och därmed också viljan att lösa uppgifter och att jobba med skolarbete. Men lika viktiga mål är också att stöda elevens förmåga till socialt samspel, elevens självbild och känsla av tillhörighet.

Eleverna i Fokusklassen läser konst- och färdighetsämnen samt tillvalsämnen integrerat, beroende på elevens individuella förutsättningar, då med stöd av specialungdomsledaren.

Det har i forskning (se tex Jensen 2017; Klenberg & al 2019) visat sig att svårigheterna med exekutiva färdigheter minskar i en strukturerad miljö. Fasta rutiner, arbetsuppgifter som är uppdelade och instruktioner för ett steg i taget, kan därför förbättra elevernas möjligheter att klara av skolan och allt vad det innebär. Samtidigt minskar vi grogrunden för oönskat beteende i klassrummet.

Andra gemensamma nämnare för ett lyckat stöd i skolan är tydliga beteendeförväntningar och instruktioner samt att förväntningarna och instruktionerna lärs ut på praktisk nivå genom att skolans personal fungerar som förebilder. Omedelbar återkoppling som främst fokuserar på lyckade situationer är i betydande roll för ett lyckat skolstöd. De mest undersökta stödformerna har en sak gemensam: målet är att anpassa elevens omgivning.

Arbetssätt i Fokusklassen 

  • dagsstrukturer (schematekniska lösningar, tidsanvändning, planering och förutsägbarhet), personal (fler vuxna per elev, litet ombyte av vuxna kring eleven, rätt mängd stöd)
  • utrymmen (egen klar plats, eget klassutrymme, möjlighet till lugn, tydliga strukturer)
  • samarbete (gemensamma mål, tillhörighet, tid för diskussioner, positiv kontakt, mångprofessionellt samarbete)
  • inkludering är något vi gör varje dag, eftersom alla är en viktig del av helheten i Helsinge skola

Beslut om antagning görs av skolans rektor i samråd med skolans pedagogiska stödgrupp.

Speciallärare i Fokusklassen är Helena Rönnholm och specialungdomsledare är Robert Gädda.

Tillbaka till Helsinge skolas huvudsida