Vantaan ratikka lisää koko pääkaupunkiseudun elinvoimaa – raideliikenneverkko vahvistuu ja alueen houkuttelevuus kasvaa

Article

Vantaan ratikka tuo valmistuessaan kaupungin itäiset osat raideliikenteen piiriin. Tikkurilan kautta kulkeva idän ja lännen välinen poikittaisliikenne luo edellytyksiä kaupungin kasvulle ja helpottaa liikkumista koko pääkaupunkiseudun alueella.

Vantaan ratikan havainnekuva Rälssitieltä.

Kaupunkiympäristöä kehitetään laajasti ratikan rakennustyön yhteydessä. Muun muassa katuja, pyöräteitä, jalkakäytäviä ja viheralueita perusparannetaan. Havainnekuva Rälssitiestä.

Vantaan ratikka yhdistää reitin varrella olevat kaupunkikeskukset. Uudet poikittaiset yhteydet hyödyttävät koko pääkaupunkiseutua ja lisäävät koko seudun liikenneverkon vaikuttavuutta.

Pikaraitiolinja palvelee myös Aviapoliksen kansainvälistä lentoasemakaupunkia, joka on koko Suomen toiseksi suurin työpaikkakeskittymä. Tulevaisuudessa sinne rakennetaan myös yhä enemmän asuntoja. 

Vantaan kaupunginvaltuusto päätti Vantaan ensimmäisen pikaraitiolinjan toteuttamisesta toukokuussa 2023. Tarkennettu hankesuunnitelma hyväksyttiin kaupunginvaltuuston kokouksessa marraskuussa 2025.

Ratikka uudistaa rakennettua ympäristöä

Vantaan ratikka on yksi kaupungin kärkihankkeista. Kärkihankkeiden avulla Vantaan kaupunki toteuttaa innovatiivista strategiaansa ja vahvistaa alueen elinvoimaa.

Ratikkaliikenne parantaa merkittävästi Vantaan houkuttelevuutta asuin- ja työpaikkana. Rakennustyön yhteydessä kaupunkikeskustoja, katuympäristöä ja palveluja kehitetään. Katuja, pyöräteitä, jalkakäytäviä ja viheralueita perusparannetaan laajasti.

Kasvua syntyy, kun yritysten ja oppilaitosten toimintaedellytykset paranevat ja asukkaiden hyvinvointi lisääntyy. Reitin varrelle odotetaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä.

Suomen vilkkaimpiin kuuluva Tikkurilan asema on uuden pikaraitiotien keskellä reitin jatkosta lentoasemalle päätetään 2027

Ratikan reitti kulkee ensi vaiheessa Aviapoliksen kautta Tikkurilaan. Raiteet jatkuvat sieltä Hakunilaan, Länsimäkeen ja Helsingin puolelle Mellunmäkeen.

Reitin jatkosta Aviapoliksesta Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalialueelle päätetään vuoden 2027 loppuun mennessä. 

Tikkurila on yksi maan vilkkaimmista rautatieasemista. Sieltä on säännölliset yhteydet niin lentoasemalle kuin kaukojunien maanlaajuiseen verkostoon.

Ratikkalinjalle tulee vaihtopysäkit pääkaupunkiseudun maantieliikenteen merkittäville pääväylille, kuten Tuusulanväylälle, Lahdenväylälle ja Porvoonväylälle. Pysäkeiltä pääsee jatkamaan matkaa sujuvasti pitkän matkan bussiyhteyksillä.

Ratikkalinja päättyy idässä Mellunmäen metroasemalle, josta on suora yhteys itäiseen Helsinkiin ja jopa Espooseen asti.

Ratikan ympärille rakennetaan esteettömiä ja kestäviä ratkaisuja

Vantaa on palvelujen suunnittelussa yksi saavutettavuuden edelläkävijöistä. Myös ratikasta tehdään esteetön kulkuväline.

Liikkumisen apuvälineitä tarvitsevat henkilöt, seniorit ja lapsiperheet hyötyvät esteettömästä palvelusta. Myös kulkureitit pysäkeille rakennetaan esteettömiksi.

Ratikan käyttöönotto vaikuttaa merkittävästi myös kaupungin ympäristötavoitteiden toteutumiseen. Sähköllä kulkevan ratikan uskotaan vähentävän liikenteen päästöjä alueella.

Ratikkapysäkkien läheisyyteen sijoitetaan kaupunkipyöräasemia ja tehdään pyöräparkit kevyelle liikenteelle. Reitin varrelle tulee baanatasoista reittiä kevyelle liikenteelle sekä muita pyöräteitä. Baanatasoisella reitillä tarkoitetaan kevyelle liikenteelle omistettua väylää.

Vantaan tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

Ratikan lyhyt historia

  • Ajatus ratikasta heräsi jo 1990-luvun alussa. Vuonna 1992 tehtiin ensimmäiset suunnitelmat yleiskaavaa varten.
  • Ratikka kirjattiin yleiskaavaan vuonna 2007.
  • Vuonna 2011 vertailtiin raitiovaunua sekä sen vaihtoehtoja johdinautoa ja runkobussia.
  • Alustava yleissuunnitelma valmistui vuonna 2018 ja yleissuunnitelma 2019.
  • Kaupunginvaltuusto päätti joulukuussa 2019 käynnistää yksityiskohtaisen suunnittelun.
  • Toukokuussa 2023 kaupunginvaltuusto päätti ratikan rakentamisesta.
  • Ratikan kaupunkikehitystä ohjaava kaavarunko hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa toukokuussa 2023.
  • Rakennuskumppanien valintaan liittyvät neuvottelut käynnistyivät vuonna 2024. Vantaan ratikka toteutetaan allianssihankkeena. Allianssilla tarkoitetaan yhteistoimintamallia, jossa tilaaja ja hankkeen muut toimijat muodostavat yhteisen organisaation, jolla on oma johto ja seuranta.
  • Ratikkalinjan rakentaminen alkoi valmistelevilla töillä, kuten johtosiirroilla, vuoden 2024 lopulla. Laajemmin työt käynnistyivät kesällä 2025. Käyttöönotto on aikaisintaan vuonna 2029.

Tällainen on Vantaan ensimmäinen pikaraitiotie

  • Ratikka kulkee enintään 70 km:n tuntinopeudella.
  • Ratikkaan mahtuu enintään 174 henkilöä vaunua kohti.
  • Vuoroväli tulee olemaan 7,5–20 minuuttia.
  • Matkustajia arvioidaan olevan vuonna 2030 noin 31 000 henkilöä vuorokaudessa.
  • Ratikkalinja valmistuu arviolta vuonna 2029.
  • Vuoden pituisen kehitysvaiheen tuloksena allianssi esitti lokakuussa 2025 hankkeen kokonaishintaan muutosta. Lopullinen hinta olisi 750 (647 M€) miljoonaa euroa, josta Vantaan rahoitusosuus olisi 541 (448 M€) miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuusto hyväksyi tarkistetun hankesuunnitelman 17.11.2025.

Artikkeliin on 17.11.2025 päivitetty tiedot hankkeen etenemisestä.