Kaupunginvaltuusto hyväksyi Vantaan ratikan tarkistetun hankesuunnitelman
Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 17. marraskuuta Vantaan ratikan tarkistetun hankesuunnitelman. Kokous jatkuu edelleen. Esityslistalla on mm. vuoden 2026 talousarvio, veroprosentit sekä taloussuunnitelma vuosille 2026-2029.
Kaupunginvaltuusto äänesti Vantaan ratikan tarkistetun hankesuunnitelman hylkäämisestä. Hylkäysesitys kaatui äänin 44–23. Asiakohtaan jätettiin neljä pöytäkirjalausumaa ja neljä eriävää mielipidettä.
Vantaan ratikan rakentaminen pääsee vauhtiin – lentoaseman päätepysäkistä päätös vuonna 2027
Vantaan ratikan hankesuunnitelmaa, kokonaishintaa ja tuloarviota on tarkistettu. Suurimmat tarkistukset koskevat hankkeen kokonaishintaa sekä raitiotien tarkempaa toteutusta. Myös arviota hankkeen synnyttämistä tuloista on tarkennettu.
Tarkistetun hankesuunnitelman mukaan Vantaan ratikka-allianssi rakentaa raitiotien ensimmäisessä vaiheessa Mellunmäestä Aviapoliksen aseman pohjoiselle sisäänkäynnille ja jatkosta Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalialueelle päätetään vuoden 2027 loppuun mennessä.
Lentoaseman päätepysäkistä laaditaan suunnitelma yhteistyössä Finavian kanssa vuoden 2026 kesäkuun loppuun mennessä. Suunnitelmasta tulee käydä ilmi uusi pääteasema siihen liittyvine järjestelyineen ja kustannusarvio. Muilta osin reitti toteutuu pääsääntöisesti aiemman suunnitelman mukaisesti.
Ratikka on kannattava investointi
Ulkopuolisen asiantuntijan laatiman kiinteistötaloudellisen arvion perusteella ratikka tulee tuomaan Vantaan kaupungille enemmän tuloja kuin sen rakentaminen maksaa. Ratikan hankesuunnitelman tarkistettu kokonaiskustannusarvio on noin 750 miljoonaa euroa, josta Vantaan rahoitusosuus on 541 miljoonaa euroa.
Ratikan taloudelliset vaikutukset kattavat rakentamiskustannukset. Vaikutukset kaupungin talouteen 40 vuoden ajalta ovat yhteensä 60 miljoonaa euroa positiiviset. Arvio ei sisällä ratikan kaavarunkoalueen ulkopuolisia maankäyttöhyötyjä.
Kaupunkitalouden kannalta ratikan suurimmat vaikutukset ovat ratikan kiinteistötaloudelliset tulot, rakentamis- ja rahoituskustannukset, liikennöintikustannukset ja lipputulot.
Vantaan ratikan rakentaminen alkaa vuonna 2025 ja liikennöinti voidaan aloittaa vuoden 2029 lopulla.
Esityslista ja myöhemmin kokouksen pöytäkirja löytyvät osoitteesta www.vantaa.fi/paatoksenteko