Työssä aloittaminen

Asiasanat

Työnhakijat

Kun uusi työntekijä aloittaa Vantaan varhaiskasvatuksessa, haluamme varmistaa, että työn aloitus on sujuvaa. Haluamme tukea uusia työntekijöitä siinä, että he tuntevat olevansa tärkeä osa työyhteisöä. Tavoitteemme on, että onnistumme tässä yhdessä, kun hyödynnämme laadukasta perehdytystä, mentorointia ja kokeneiden työntekijöiden tukea.

nainen ja mies juttelevat.

Perehdytys

Vantaalla haluamme tarjota sinulle uutena työntekijänä parhaan mahdollisen perehdytyksen ja onnistuneen alun uudessa tehtävässäsi. Käytössäsi on kaupungin tasolla itsenäisesti suoritettava perehdytysvalmennus, joka antaa kattavan käsityksen Vantaan kaupungin strategisista suunnista ja organisaatiokulttuurista. Perehdytysvalmennus tutustuttaa tärkeimpiin palvelussuhdekäytäntöihin ja henkilöstöetuihin, osaamisen kehittämisen mahdollisuuksiin, työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä Vantaan kaupungin brändiin ja viestintään.

Tämän lisäksi varhaiskasvatuksen palvelualueella on laadittu yhteinen perehdytysmateriaali, joka tukee sekä päiväkodissa tapahtuvaa perehdytystä että itsenäistä työhön perehtymistä.

Mentorointi

Varhaiskasvatuksen palvelualueella tuetaan uransa alussa olevia varhaiskasvatuksen erityisopettajia, opettajia, sosionomeja sekä päiväkodin johtajia mentoroinnin muodossa. Mentorina toimivat henkilöt saavat koulutusta mentoreina toimimiseen.

Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien mentorointiohjelmassa kokenut mentori auttaa uutta työntekijää työuran alkuun liittyvissä kysymyksissä ja haasteissa sekä mahdollistaa keskustelut, jossa oma ammatti-identiteetti vahvistuu. Opettajien ja erityisopettajien mentoroinnissa yhdellä mentorilla on 3–5 mentoroitavaa.

Varhaiskasvatuksen sosionomeille on vielä kevään 2025 ajan vertaistapaamismuotoinen mentorointi, jossa uudet varhaiskasvatuksen sosionomit pääsevät yhdessä keskustelemaan ja kehittämään omaa tehtävänkuvaansa ja ammatti-identiteettiään. Syksyllä 2025 myös sosionomien mentorointi muuttuu rakenteeltaan vastaavanlaiseksi kuin opettajien.

Uudet päiväkodin johtajat saavat itselleen kokeneen johtajan mentoriksi. Johtaja mentoroinnissa yksi mentori mentoroi yhtä tai kahta uutta johtajaa. Mentoroinnissa korostuu valmentava ote. Lisäksi työssä aloittamista johtajana tukee oman alueen varhaiskasvatuspäällikkö sekä parijohtaja tai rinnakkaisjohtaja. Rinnakkaisjohtajuudessa toinen vastaa henkilöstöstä ja taloudesta, ja toinen pedagogiikasta ja asiakkuuksista. Parijohtajuudessa päiväkodin johtajat johtavat edelleen omaa yksikköään, mutta tekevät tiiviimpää yhteistyötä esimerkiksi rekrytoinnissa ja pedagogiikan suunnittelussa heille nimetyn johtajaparin kanssa. 

Avainsanat

Rekrytointi Työ varhaiskasvatuksessa