Henkilötietojen käsittely Vantaan kaupungin työvoimaviranomaisessa

Asiasanat

Työ & elinkeinot

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti henkilölle on annettava tieto, jos hänen henkilötietojaan kirjataan johonkin henkilörekisteriin. Henkilötietoja ovat muun muassa nimi- ja osoitetiedot. Rekisteröidylle on myös kerrottava henkilötietojen käsittelyn tarkoituksesta, mihin tietoja säännönmukaisesti luovutetaan ja rekisteröidyn oikeuksista.

Tässä asiakirjassa kerrotaan yleisesti, millä tavoin Vantaan kaupunki käsittelee sinun tietojasi, kun olet asiakkaana työvoimaviranomaisessa (julkiset työvoimapalvelut).

Työvoimaviranomaisen asiakkaalla tarkoitetaan työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023, jäljempänä järjestämislaki) mukaan henkilöasiakasta sekä työnantajaa, joka hakee tai saa mainitussa laissa tarkoitettua palvelua, tukea tai korvausta.

Lisäksi Vantaan kaupunki käsittelee työvoimapalveluiden tuottajien tietoja työvoimapalveluiden järjestämiseksi.

1. Mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään?

Työvoimaviranomaisen asiakkaiden ja työvoimapalvelujen tuottajien tietoja voidaan käyttää järjestämislain (380/2023) 13 luvun 12 §:n perusteella:

  • järjestämislaissa (380/2023) tarkoitettujen palvelujen ja tehtävien järjestämiseen sekä tuottamiseen;
  • kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa, työttömyysturvalaissa, kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa työvoimaviranomaiselle säädettyjen tehtävien hoitamiseen;
  • edellä mainittuja tehtäviä koskevaan valvontaan, kehittämiseen, seurantaan, arviointiin, tilastointiin, ennakointiin ja ohjaukseen.

Lisäksi työvoimaviranomainen voi käsitellä työtöntä henkilöä koskevia tietoja sille työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetussa laissa (381/2023) säädettyjen, monialaisen tuen yhteistoimintamalliin liittyvien tehtävien hoitamiseksi ja näitä tehtäviä koskevaan valvontaan, kehittämiseen, seurantaan, arviointiin, tilastointiin, ennakointiin ja ohjaukseen.

Emme koskaan käytä edellä mainittuja tietoja muuhun tarkoitukseen, kuten esimerkiksi suoramarkkinointiin tai kaupallisiin tarkoituksiin.

2. Mihin henkilötietojen käsittely perustuu?

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisen kannalta välttämättömien henkilötietojen käsittely perustuu työvoimaviranomaisen lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen.

Käsittelyn oikeusperuste:

  • EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) 6 artiklan 1 kohdan c alakohta
  • Tietosuojalaki (2018/1050) 6 §

Työvoimaviranomaisen toimintaan sovellettava keskeinen erityislainsäädäntö:

  • Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023)
  • Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta (383/2023)
  • Laki työllistymisen monialaisesta edistämisestä (381/2023)
  • Työttömyysturvalaki (1290/2002)
  • Laki kotoutumisen edistämisestä (681/2023)
  • Laki kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001)
  • Laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017)
  • Laki sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista koskevan Euroopan unionin lainsäädännön soveltamisesta (352/2010)

3. Mitä henkilötietoja työvoimaviranomaisessa kerätään

Henkilöasiakkaasta voidaan järjestämislain (380/2023) 114 §:n 1 momentin mukaan käsitellä seuraavia tietoja:

  1. henkilötunnus;
  2. nimi ja yhteystiedot;
  3. työvoimapalvelujen asiakkuuteen ja työvoimaviranomaisen kanssa asiointiin sekä asioinnin mahdollisesti edellyttämiin erityisjärjestelyihin liittyvät tiedot;
  4. koulutusta, työhistoriaa ja ammatillista osaamista koskevat tiedot sekä muut työnvälityksessä käytettävät tiedot;
  5. palvelutarvetta, suunnitelmia ja suunnitelmien toteuttamista koskevat tiedot;
  6. tiedot työ- ja koulutustarjouksista ja esittelyistä työnantajalle;
  7. tiedot julkisista työvoimapalveluista, työttömyysturvalaissa tarkoitetuista työllistymistä edistävistä palveluista, muista työnhakua ja työllistymistä tukevista palveluista sekä asiantuntija-arvioinneista;
  8. sellaiset terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot ja arviot, joilla on vaikutusta henkilön työllistymiseen ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi hänelle;
  9. työttömyysturvaan liittyvät selvitykset, työvoimapoliittiset lausunnot ja muut lausunnot sekä ilmoitukset; mainittuja tietoja sekä työvoimapoliittisen lausunnon ja muun lausunnon antamiseksi välttämättömiä tietoja voidaan käsitellä myös silloin, kun luonnollinen henkilö ei ole henkilöasiakas;
  10. tiedot julkisiin työvoimapalveluihin kuuluvista etuuksista.

Työnantajasta, joka hakee tai saa julkisia työvoimapalveluja, voidaan käsitellä järjestämislain (380/2023) 114 §:n 2 momentin mukaisesti työnantajan edustajan yksilöintitietoja.

Työvoimapalvelujen tuottajasta voidaan käsitellä järjestämislain 114 §:n 3 momentin mukaisesti palveluntuottajan edustajan yksilöintitietoja.

Työttömästä henkilöstä, joka osallistuu työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamalliin (TYM) voidaan käsitellä tym-lain (381/2023) 11 §:n 2 momentin perusteella seuraavia tietoja:

  1. nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot;
  2. monialaisen tuen yhteistoimintamallin asiakkuuteen ja asiointiin sekä asioinnin mahdollisesti edellyttämiin erityisjärjestelyihin liittyvät tiedot;
  3. koulutusta, työhistoriaa ja ammatillista osaamista koskevat tiedot;
  4. sellaiset sosiaalista tilannetta koskevat tiedot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi;
  5. sellaiset terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot ja arviot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi hänelle;
  6. palvelutarvetta koskevat tiedot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä;
  7. monialaista työllistymissuunnitelmaa ja sen toteutumista, seurantaa ja tarkistamista koskevat tiedot.

4. Onko henkilötietojen antaminen välttämätöntä ja mistä saamme tietojasi?

Henkilötietojen antaminen on välttämätöntä. Julkisia työvoimapalveluita ei voida järjestää sinulle ilman henkilötietojasi. Jo yksin työnhakijaksi ilmoittautuminen edellyttää, että henkilö ilmoittaa työvoimaviranomaiselle järjestämislain (380/2023) 4 luvun 27 §:ssä määritellyt tiedot.

Työnhaun alettua henkilötietojasi tarvitaan mm. palvelutarpeesi arviointiin, työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimiseen/päivittämiseen sekä työttömyysturvalausuntojen antamiseen työttömyysetuuden maksajalle (Kela, työttömyyskassa), joka on edellytys etuuden maksamiselle.

Saamme tietoja julkisten työvoimapalveluiden rekisteriin sinulta itseltäsi, ja niitä kertyy rekisteriin eri palvelutilanteissa, kuten asioidessasi paikan päällä, sähköisessä asioinnissa, Teams-videoneuvottelussa ja puhelimessa.

Työvoimaviranomaisena saamme tietoja myös luovutuksina toiselta työvoimaviranomaiselta, muulta kunnan viranomaiselta, valtion viranomaiselta, hyvinvointialueelta, Kansaneläkelaitokselta, työttömyyskassalta, Eläketurvakeskukselta, Työllisyysrahastolta, työvoimapalvelujen palveluntuottajalta, muulta työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovitun työvoimaviranomaisen järjestämän työllistymistä tukevan palvelun tuottajalta sekä työkokeilun toteuttajalta (järjestämislaki 380/2023 115 § 1 mom.).

Lisäksi meillä on työvoimaviranomaisena oikeus saada palkkatuen ja 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuen myöntämisen edellytysten selvittämiseksi sakon täytäntöönpanosta annetun lain (672/2002) 46 §:ssä tarkoitetusta sakkorekisteristä tiedot järjestämislain (380/2023) 83 §:n 3 momentin 4 kohdassa tarkoitetuista ratkaisuista.

5. Luovutetaanko henkilötietoja eteenpäin?

Kirjallisella suostumuksellasi luovutamme työnantajalle työpaikan täyttämistä varten tarpeellisia tietoja sinusta työnhakijana (järjestämislaki 380/2023 13 luku 118 § 1–2 mom.) Tällaisia laissa määritelty tarpeellisia tietoja työpaikan täyttämiseksi ovat:

  1. työnhakijan nimi ja yhteystiedot, äidinkieli, muu kielitaito ja kansalaisuus;
  2. työnhakijan koulutus ja suorittamat ammatilliset tutkinnot sekä tarpeellisin osin niiden sisältö ja arvosanat;
  3. työhistoria työtodistuksesta ilmenevine tietoineen;
  4. asevelvollisuuden suorittaminen;
  5. erityisosaaminen, työ- ja koulutustoiveet samoin kuin työnhakijan itsensä laatima työnhakuesittely työnantajia varten;
  6. työsopimuslain 1 luvun 3 a §:ssä ja merityösopimuslain 1 luvun 4 a §:ssä tarkoitetun määräaikaisen työsopimuksen solmimisedellytysten selvittämiseksi tieto siitä, että henkilö on ollut yhdenjaksoisesti työtön työnhakija edellisen 12 kuukauden ajan.

Työnantajalle luovutetaan työnhakijan terveydentilaa koskevia tietoja vain, jos työnhakija antaa siihen yksilöidyn kirjallisen suostumuksen ja jos tiedot ovat välttämättömiä avoimen työpaikan tai kyseisen ammattialan erityisten terveydentilavaatimusten täyttämiseksi taikka sellaisen työnhakijan työllistymisen edistämiseksi, jonka vamma tai sairaus vaikeuttaa työllistymistä (järjestämislaki 380/2023 118 § 3 mom.).

Lisäksi työnantajalla on oikeus tietää, onko työnantajan yksilöimä entinen työntekijä työnhakijana työvoimaviranomaisessa, kun se toteuttaa työ- ja virkasuhdetta koskevissa laeissa säädettyä takaisinottovelvollisuuttaan (järjestämislaki 380/2023 118 § 4 mom.)

Tietoja voidaan luovuttaa myös työvoimapalvelujen tuottajalle ja työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovitun
työvoimaviranomaisen järjestämän työllistymistä tukevan palvelun tuottajalle,
jos tiedot ovat välttämättömiä palvelun tuottamiseksi ja toteuttamiseksi. Kuitenkin asiakkaan terveydentilaa koskevien tietojen luovuttaminen palveluntuottajalle on mahdollista vain, jos asiakas antaa tietojen luovuttamiseen yksilöidyn kirjallisen suostumuksen (järjestämislaki 380/2023 116 § 4 mom.).

Työvoimakoulutuksen opiskelijavalintaa koskevan valintaryhmän jäsenellä on koulutuksen suunnittelua ja opiskelijavalintaa varten oikeus saada salassapitosäännösten estämättä tieto koulutukseen hakeneen henkilön hakemuksesta liitteineen (järjestämislaki 380/2023 117 §).

Työvoimaviranomaisella, Kansaneläkelaitoksella (Kela), työttömyyskassoilla sekä ulkomaisilla laitoksilla, joilla on toimivalta käsitellä henkilön työnhakuun ja työttömyysturvaan liittyviä tehtäviä, on oikeus vaihtaa keskenään työnhakuun ja työttömyysturvaan liittyviä tietoja, joilla on vaikutusta henkilön oikeuteen saada työttömyysetuutta (työttömyysturvalaki 11 luku 4 b § sekä 13 luku 1 ja 3 §, laki sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista koskevan Euroopan unionin lainsäädännön soveltamisesta).

Aluehallintovirastolla (AVI) on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä laillisuusvalvonnan suorittamiseksi välttämättömät tiedot työvoimaviranomaiselta (järjestämislaki 116 § 3 mom.)

KEHA-keskuksella on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä työvoimaviranomaiselta tiedot, jotka ovat välttämättömiä sille järjestämislaissa (380/2023) tai muussa laissa säädettyjen työvoimapalvelujen toimeenpanoon, seurantaan ja arviointiin liittyvien tehtävien hoitamiseksi (järjestämislaki 116 § 1 mom.).

Pysyvään säilytykseen arkistolain (831/1994) nojalla määrätyt asiakastiedot siirretään säilytettäväksi Kansallisarkistoon asiakastietojärjestelmästä poiston jälkeen.

Muuten luovutamme henkilötietojasi eteenpäin vain, jos luovutus perustuu lakiin tai jos olet antanut suostumuksen tietojesi luovuttamiselle. Suostumuksen tietojen eteenpäin luovuttamiselle voi peruuttaa koska tahansa. Tietoja ei koskaan luovuteta ulkopuolisille tahoille markkinointi- tai muihin kaupallisiin tarkoituksiin.

6. Millä tavoin henkilötiedot on suojattu?

Yksityisyytesi takaamiseksi henkilötietojen tietoturva- ja tietosuoja on varmistettu erilaisin teknisin ja organisatorisin toimenpitein. Henkilötietoja saavat esimerkiksi käsitellä vain ne henkilöt, jotka tarvitsevat tietoja työ- tai virkatehtäviensä hoitamiseksi ja vain siinä laajuudessa, kuin yksittäinen tehtävä sitä edellyttää. Asiakastietojärjestelmässä tätä valvotaan mm. lokitietojen avulla. Paperisia asiakirjoja säilytetään kaupungin eri arkistotiloissa turvallisessa paikassa, jonne kukaan ulkopuolinen ei pääse.

Henkilökunnalla on salassapito- ja vaitiolovelvollisuus, joka jatkuu työ- ja virkasuhteen päättymisen jälkeen.

7. Siirretäänkö henkilötietoja EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle?

Tapauksissa, joissa henkilötietojen käsittelijä käsittelee henkilötietoja Vantaan kaupungin lukuun, asianmukaisesta tietoturvan ja tietosuojan tasosta on sovittu käsittelijän kanssa tehdyssä sopimuksessa. Henkilötietojen käsittelijällä tarkoitetaan tahoa, joka käsittelee henkilötietoja kaupungin puolesta, esimerkiksi palveluntuottaja.

Pääsääntöisesti tietoja käsitellään vain EU:n tai ETA:n alueella, mutta käsittelijä voi siirtää tietoja myös EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Siirto on kuitenkin sallittu vain, kun siirto täyttää sille tietosuojalainsäädännössä ja sopimuksessa asetetut vaatimukset, joilla varmistetaan riittävä henkilötietojen suojan taso.

Vantaan kaupungin käyttämissä Microsoft M365-palveluissa olevia tietoja voidaan käsitellä EU/ETA-alueen ulkopuolella, vaikka ne pääsääntöisesti sijaitsevatkin EU:n alueella. Siirto perustuu Euroopan komission 10.7.2023 hyväksymään päätökseen Yhdysvaltojen tietosuojan riittävästä tasosta. Yhdysvaltalaiset yritykset, joille tietoja siirretään ovat sertifioituneita yrityksiä, jotka ovat sitoutuneet EU:n ja Yhdysvaltojen kesken sovittuihin suojatoimiin. Siirto on tällöin EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen.

8. Miten kaupunki toimii tietoturvaloukkauksen sattuessa?

On mahdollista, että suojauksesta huolimatta henkilötietosi voivat poikkeustapauksessa joutua tietoturvaloukkauksen kohteeksi sekä ulkopuolisen haltuun. Näissä tilanteissa ryhdymme välittömästi toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ja ilmoitamme tietoturvaloukkauksesta tietosuojavaltuutetulle, jos tietoturvaloukkaus aiheuttaa riskin sinulle. Ilmoitus tehdään viimeistään 72 tunnin kuluessa loukkauksen ilmitulosta. Mikäli tietoturvaloukkaus aiheuttaa korkean riskin, ilmoitamme tietoturvaloukkauksesta myös sinulle.

9. Kuinka pitkään tietoja säilytetään?

Tiedot säilytetään ja hävitetään Vantaan kaupungin tiedonohjaussuunnitelman mukaisesti. Tiedonohjaussuunnitelmassa määritellyt asiakirjojen säilytysajat perustuvat lainsäädäntöön, Kansallisarkiston määräyksiin pysyvästi säilytettävistä asiakirjoista sekä Kuntaliiton suosituksiin määräajan säilytettävistä asiakirjoista. Säilytysajan päätyttyä tiedot hävitetään.

Kaikki asiakasta ja palveluntuottajaa koskevat tiedot poistetaan valtakunnallisesta tietovarannosta neljän (4) vuoden kuluttua asiakkuuden tai sopimussuhteen päättymisestä. Tietoja ei kuitenkaan poisteta, jos ne ovat tarpeen säännöksiin perustuvan tehtävän hoitamiseksi tai vireillä olevan asian takia (järjestämislaki 380/2023 122 §).

Kansallisarkisto on määrännyt osan asiakastiedoista arkistolain (831/1994) nojalla pysyvään säilytykseen. Pysyvään säilytykseen määrätyt tiedot siirretään, kun ne on poistettu julkisten työvoimapalveluiden asiakastietojärjestelmästä, säilytettäväksi Kansallisarkistoon. KEHA-keskus vastaa edellä mainitun järjestelmän asiakirjojen sekä Työmarkkinatorin Asiointi- palvelun kautta toimitettujen asiakirjojen poistamisesta.

Vantaan kaupunki on itsenäinen arkistonmuodostaja siltä osin, kun kyse ei ole edellä mainittujen järjestelmien sisältämistä tai kautta toimitetuista asiakirjoista. Kaupunki vastaa tehtäviensä yhteydessä sille saapuneiden ja syntyneiden asiakirjojen arkistoinnista arkistolain mukaisesti. Kaupungille saapuneiden ja kaupungilla syntyneiden asiakirjojen käsittely ja arkistointi tapahtuvat Vantaan kaupungin tiedonohjaussuunnitelman mukaisesti.

10. Käytetäänkö tietoja profilointiin tai automaattiseen päätöksentekoon?

Tietojasi ei käytetä profilointiin tai automaattiseen päätöksentekoon.

11. Mitä oikeuksia rekisteröidyllä on ja miten oikeuksia voi käyttää? Kuinka kauan asian käsittely kestää?

Rekisteröidyllä tarkoitetaan henkilöä, jonka henkilötietojen käsittelystä on kyse. Jos käsittelemme henkilötietojasi, sinulla on EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (TSA) perusteella oikeus: 

  • tarkastaa, mitä tietojasi käsitellään (TSA, artikla 15)
  • vaatia virheellisten tai epätarkkojen tietojesi oikaisemista (TSA, artikla 16)
  • vaatia tietojesi poistamista (TSA, artikla 17)
  • vaatia tietojesi käsittelyn rajoittamista (TSA, artikla 18)
  • vastustaa tietojesi käsittelyä (TSA, 21 artikla)
  • oikeus saada tietosi ja siirtää ne toiselle rekisterinpitäjälle (TSA, artikla 20) sekä peruuttaa antamansa suostumus milloin tahansa, jos käsittely perustuu suostumukseen (TSA, 7 artikla 3 kohta).

Oikeutta em. TSA 17 artiklassa tarkoitettuun tietojen poistamiseen ei ole, kun käsittely perustuu Vantaan kaupungin lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen (julkisten työvoimapalveluiden järjestäminen) tai kun käsittely tapahtuu yleistä etua koskevan tehtävän suorittamista tai kaupungille kuuluvan julkisen vallan käyttämistä varten.

Oikeutta TSA 18 artiklassa tarkoitettuun tietojen käsittelyyn rajoittamiseen ei ole järjestämislain (380/2023) 114 § 5 mom. nojalla.

Peruuttaessasi aiemmin antamasi suostumuksen tiedon antamiseen/vaihtamiseen, niin suostumuksen peruuttaminen ei vaikuta suostumuksen perusteella ennen sen peruuttamista suoritetun käsittelyn lainmukaisuuteen (TSA 7 artikla 3 kohta).

Voit tehdä henkilötietojen tarkastuspyynnön sähköisen asiointipalvelun kautta, paikan päällä Vantaa-infossa tai postittamalla tarkastuspyyntölomakkeen Vantaan kaupungin kirjaamoon. Tarkemmat ohjeet löytyvät kaupungin Tietosuojasivulta.

Mikäli haluat käyttää rekisteröidyn muita oikeuksia tai kysyä lisätietoja henkilötietojen käsittelystä, olethan yhteydessä alla kohdassa 14 mainittuun yhteyshenkilöön. Laissa säädetyt edellytykset oikeuksien käyttämiseksi tarkistetaan tapauskohtaisesti. Oikeuksien käyttäminen voi edellyttää henkilöllisyyden todistamista.

Toteutamme tietopyynnöt ilman aiheetonta viivytystä, mutta kuitenkin viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella ottaen huomioon pyynnön monimutkaisuus ja tietojen määrä. Jos määräaikaa jatketaan, ilmoitamme tästä sinulle.

12. Onko oikeuksien käyttö maksullista?

Oikeuksien käyttäminen on lähtökohtaisesti maksutonta. Voimme kuitenkin periä pyynnön toteuttamisesta hallinnollisia kustannuksia vastaavan kohtuullisen maksun tai kieltäytyä suorittamasta pyydettyä toimenpidettä, jos pyyntö on ilmeisen perusteeton, kohtuuton tai toistuva. Jos pyyntösi toteuttamisesta aiotaan periä maksu, olemme yhteydessä sinuun. Mikäli kieltäydymme suorittamasta pyytämääsi toimenpidettä, sinulle ilmoitetaan kirjallisesti kieltäytymisen perusteet sekä tieto mahdollisuudesta saattaa asia tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi tai käyttää muita oikeussuojakeinoja.

13. Miten voin tehdä valituksen valvontaviranomaiselle?

Jos epäilet, että henkilötietojasi käsitellään lainvastaisesti, voit tehdä valituksen tietosuojavaltuutetulle. Lisätietoa ja ohjeita valituksen tekemiseen saat kohdassa 14 mainitulta yhteyshenkilöltä, kaupungin tietosuojavastaavalta sekä tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta ja puhelinneuvonnasta:

Tietosuojavaltuutetun toimisto / www.tietosuoja.fi
Käyntiosoite: Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki
Postiosoite: PL 800, 00531 Helsinki
Sähköposti: tietosuoja(at)om.fi 
Puhelin (vaihde): 029 566 6700
Puhelin (neuvonta yksityishenkilöille): 029 566 6777

14. Mistä voin pyytää lisätietoja ja kuka on rekisterinpitäjä?

Rekisterinpitäjä on Vantaan kaupungin työllisyyden ja kotoutumisen palveluiden johtaja. Vantaan kaupungin työvoimaviranomainen vastaa rekisterinpitäjän tehtävistä asiakkaidensa osalta, kuten laissa säädetään (järjestämislaki 380/2023, 123 §).

Yhteisrekisterinpitäjät. KEHA-keskus ja työvoimaviranomaiset ovat järjestämislaissa (380/2023) tarkoitetun valtakunnallisen tietovarannon yhteisrekisterinpitäjiä. KEHA-keskus vastaa rekisterinpitäjänä sille laissa erikseen säädetyistä rekisterinpitäjän velvollisuuksista (järjestämislaki 380/2023, 123 §)

Rekisterinpitäjän ja Vantaan kaupungin tietosuojavastaavan sekä yhteisrekisterinpitäjänä toimivan KEHA-keskuksen yhteystiedot löydät alta:

Rekisterinpitäjä (Vantaan kaupungin työvoimaviranomainen)    
Vantaan kaupunki                     
Työllisyyden ja kotoutumisen palveluiden johtaja                
Y-tunnus 0124610–9             
Asematie 7, 01300 Vantaa            

Tietosuojavastaava
tietosuojavastaava@vantaa.fi

Kirjaamo    
Postiosoite: PL 1100, 01030 Vantaan kaupunki
Käyntiosoite: Tikkurilan Vantaa-info, Dixi, Ratatie 11, 2. krs, 01300 Vantaa.
Puhelin (vaihde): 09 839 11
Faksi 09 8392 4163, sähköposti: kirjaamo(at)vantaa.fi

Yhteisrekisterinpitäjä KEHA-keskus
tietosuoja.keha@ely-keskus.fi

Henkilötietojen käsittelijät
Vantaan kaupunki voi ulkoistaa asiakkaidensa henkilötietojen käsittelyä toiselle työvoimaviranomaiselle, järjestelmätoimittajalle tai palveluntarjoajalle erillisellä sopimuksella. Henkilötietojen käsittely tapahtuu tällöin kaupungin puolesta ja lukuun, ja kaupungin määrittämän tarkoituksen toteuttamiseksi. Kaupunki säilyy asiakkaidensa henkilötietojen rekisterinpitäjänä. Kaupunki ja palveluntarjoaja vastaavat yhdessä henkilötietojesi käsittelyn asianmukaisuudesta.

Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä saat alla mainitulta yhteyshenkilöltä. Otathan ystävällisesti huomioon, että sähköposti ei ole turvallinen väline henkilötietojen käsittelyyn, joten ethän lähetä esimerkiksi henkilötunnusta tai arkaluonteista tietoa sähköpostilla.

Lisätietoja

Tietosuojan yhteyshenkilöt

Työllisyyden ja kotoutumisen palvelualue tietosuoja-tyko@vantaa.fi