Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut

Asiasanat

Varhaiskasvatus Lapsiperheet

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut perustuvat lakiin. Maksu perustuu perheen kokoon, bruttotuloihin ja lapsen varhaiskasvatustarpeen laajuuteen. Asiakasmaksut lasketaan prosenttiosuutena perheen bruttotuloista.

Asiakasmaksun laskennassa perheen bruttotuloista vähennetään varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain mukainen tuloraja. Korkein maksu on perheen nuorimmasta lapsesta 311 €/kk, toisesta lapsesta 40 % (enintään 124 €/kk) ja perheen muista lapsista 20 % (enintään 62 €/kk) nuorimman lapsen kokoaikaisen varhaiskasvatuksen maksusta.

Asiakasmaksu laskutetaan kuukausimaksuna enintään yhdeltätoista (11) kalenterikuukaudelta toimintavuodessa (1.8.–31.7.). Kunnallisessa varhaiskasvatuksessa maksuton kuukausi on heinäkuu sillä edellytyksellä, että lapsen kunnallinen varhaiskasvatus on alkanut viimeistään edellisen vuoden syyskuussa.

Vantaalle muuttavan perheen tulee ilmoittaa varhaiskasvatuksen.asiakasmaksut@vantaa.fi, mikäli lapsi on ollut kunnallisessa varhaiskasvatuksessa muussa kunnassa toimintavuoden alkaessa. Palvelusetelillä toimivassa päiväkodissa asiakasmaksu voi olla enintään 30 euroa suurempi kuin kunnallisen varhaiskasvatuksen asiakasmaksu.

Tuloselvityksen tekeminen

Lapsen varhaiskasvatuksen asiakasmaksu tai palvelusetelin arvo määritellään perheen bruttotulojen mukaan. Perheitä pyydetään tekemään tuloselvitys Vasa-palvelun kautta lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa. Tuloselvitys tulee myös tehdä perheen yhteenlaskettujen tulojen muuttuessa vähintään 10 % sekä perheen koon muuttuessa.

Jos huoltaja hyväksyy enimmäismaksun, hänen tulee ilmoittaa siitä VaSa-palvelun sähköisellä tuloselvityksellä tai palauttamalla tuloselvityslomake.

Kirjaudu täällä VaSa-palveluun ja tee sähköinen tuloselvitys (ohje alla).

Ohje tuloselvityksen täyttöön VaSa-palvelussa(pdf, 664.11 KB)

Tulosta tästä tuloselvitys, jos joudut toimittamaan sen paperilla:

Tuloselvityslomake varhaiskasvatusmaksun määräämistä ja maksun tarkistamista varten (523040)(pdf, 222.81 KB) Varhaiskasvatusmaksun määritys, yrittäjä (523044)(pdf, 102.65 KB)

Tuloselvityksen puuttuessa varhaiskasvatuksesta peritään enimmäismaksu. Maksut tarkistetaan myös, jos asiakasmaksulakiin tai kaupungin asiakasmaksuja koskeviin päätöksiin tehdään muutoksia. Asiakasmaksulain mukaisten indeksitarkastusten tekemisessä voidaan käyttää automaattista ratkaisumenettelyä. Lisää tietoja automaattisesta ratkaisumenettelystä löytyy alla olevasta linkistä.

Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottopäätös(pdf, 187.67 KB)

Jos varhaiskasvatuksen asiakasmaksun määrääminen on perustunut asiakkaan antamiin virheellisiin tietoihin, voidaan maksua oikaista takautuvasti enintään vuoden ajalta. Tuloselvityksen tai tulotositteiden toimittamatta jättäminen ei ole peruste asiakasmaksun oikaisuun.

Asiakasmaksujen tarkistaminen

Kun lapsesi varhaiskasvatuksen asiakasmaksun tai palveluseteliarvon tarkistus on ajankohtainen, saat tuloselvityspyynnön VaSa-palvelussa. Tuloselvityspyyntöön on aikaa vastata kaksi viikkoa. Tuloselvityksen täyttöohjeet löytyvät tältä sivulta kohdasta "Tuloselvityksen täyttäminen VaSa-palvelussa".

Jos et pysty toimittamaan tuloselvitystä VaSa-palvelussa, voit täyttää paperisen tuloselvityksen. Tuloselvityksen voi toimittaa liitteineen Vantaa-infoon tai postittaa osoitteeseen Vantaan kaupunki, Talouspalvelut, PL 313, 01030 Vantaan kaupunki.

Jos tuloselvitystä ei ole palautettu määräpäivään mennessä, varhaiskasvatuksen asiakasmaksu määritellään korkeimman maksun mukaan tai palveluseteli pienimmän arvon mukaan. Määräajan jälkeen toimitettu tuloselvitys tarkistetaan seuraavan kalenterikuukauden alusta.

Usein kysytyt kysymykset

Asiakasmaksun tai palvelusetelin arvon määrittelyssä huomioon otettavat tulot

Lapsen asiakasmaksu tai palvelusetelin arvo määritellään lapsen kanssa samassa taloudessa asuvan vanhemman tai muun huoltajan sekä tämän puolison tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävän henkilön tulojen perusteella. Yhteishuollossa olevan lapsen asiakasmaksu määräytyy lähivanhemman perhekoon ja hänen perheensä tulojen mukaisesti. Myös lapsen omat tulot vaikuttavat hänestä maksettavan asiakasmaksun tai palvelusetelin arvon suuruuteen.

Bruttotulorajat 1.8.2024 lähtien

Perhekoon määrittämisessä huomioidaan huoltajat (yhteistaloudessa elävät avio- tai avopuolisot) sekä heidän kanssaan samassa taloudessa asuvat molempien alaikäiset lapset.

Asiakasmaksut lapsen varhaiskasvatusajan perusteella 1.8.2024 lähtien

Asiakasmaksut esiopetuksen täydentävässä varhaiskasvatuksessa 1.8.2024 lähtien

Perusopetuslain mukainen esiopetus on lapselle maksutonta, mutta siihen liittyvä varhaiskasvatus on maksullista.

Oikaisuvaatimus

Ennen kirjallisen oikaisuvaatimuksen tekemistä kasvatuksen ja oppimisen lautakunnalle pyydämme olemaan yhteydessä varhaiskasvatuksen asiakasmaksuihin: varhaiskasvatuksen.asiakasmaksut@vantaa.fi. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksun tai palveluseteliarvontarkistus voidaan yleensä tehdä normaalina tarkistuksena ilman oikaisuvaatimusta, kun perhe tekee uuden tuloselvityksen. Tuloselvityksen tai tulotositteiden toimittamatta jättäminen ei ole peruste asiakasmaksun takautuvaan oikaisuun.

Laskutukseen vaikuttavat poissaolot

Jos lapsi on sairautensa vuoksi poissa varhaiskasvatuksesta vähintään yksitoista (11) toimintapäivää kalenterikuukaudessa, maksuna peritään puolet kuukausimaksun määrästä. Jos lapsi on sairautensa vuoksi poissa varhaiskasvatuksesta kaikki kalenterikuukauden toimintapäivät, maksua ei peritä lainkaan. Jos lapsi on poissa varhaiskasvatuksesta muusta syystä kuin sairautensa vuoksi kalenterikuukauden kaikkina päivinä, maksuna peritään puolet kuukausimaksun määrästä.

Asiakasmaksuihin ja laskutukseen liittyvät yhteydenotot 

Asiakasmaksujen ja palvelusetelin arvon muodostumisen perusteisiin sekä tarkistamiseen liittyvissä asioissa sinua palvelee varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen ja laskutuksen asiakaspalvelu:

  • Puhelinpalvelu 09 8392 2004 ma-pe 09–11:30. Puhelinpalveluun soittaessa pääset valitsemaan, tarvitsetko apua maksu- tai arvopäätöksiin vai laskutukseen liittyvissä asioissa.
  • Sähköpostipalvelu
    • Maksu- tai arvopäätökseen liittyvät tiedustelut: varhaiskasvatuksen.asiakasmaksut@vantaa.fi. Sähköposti ei ole suojattu, joten tulotietojen lähettäminen sähköpostitse on asiakkaan omalla vastuulla.
    • Laskun maksamiseen liittyvät tiedustelut, esim. eräpäivän siirrot ja perintään liittyvät asiat: myyntilaskut@vantaa.fi.

Avainsanat

Päiväkoti Eskari