Järnvägar skapar livskraft
I år var det 10-årsjubileum för Ringbanan. Spåren förbinder staden och bygger framtiden, säger Tero Anttila, biträdande stadsdirektör för stadsmiljö, i ledaren i invånartidningen.
Ringbanan öppnades för tio år sedan och har förändrat Vanda för alltid. Den har inte bara gjort det lättare att ta sig runt, utan också styrt stadens tillväxt i nya riktningar och visat vilken viktig roll järnvägstransporterna spelar för Vanda.
Stationerna som byggts längs Ringbanan – Veckals, Kivistö, Aviapolis, Flygplatsens och Lejle – har gett upphov till aktiva bostads- och arbetsområden runt omkring sig. Även om förändringen är mest påtaglig i nya stadsdelar som Lejle och Kivistö, sträcker sig Ringbanans påverkan även till äldre centrum. Området kring Dickursby station har genomgått en förvandling, Myrbackas centrum har renoverats och förbindelserna till flygplatsen har blivit smidigare. Aviapolis har vuxit till Finlands näst största arbetsplatsområde. Aviapolis har vuxit till att bli Finlands näst största arbetsmarknadsområde.
Utvecklingen av järnvägarna stannar inte vid Ringbanan. Vandaspåran i Vanda kommer att fortsätta och förstärka denna förändring. Precis som Ringbanan kommer den att förbinda olika delar av staden och ge östra Vanda fördelarna med järnvägstransporter. Järnvägstransporterna stöder också Vanda miljömål. De minskar trafikutsläppen, främjar koldioxidneutralitet och effektiviserar pendeltrafiken. Spårvagnen kommer att öka stadens attraktionskraft både för invånare och företag.
Även om investeringarna är betydande kommer de att betala sig på lång sikt. Det är viktigt att komma ihåg att effekterna av järnvägstransportprojekt är mycket långvariga: till exempel används stationerna i Londons tunnelbana, som byggdes på 1800-talet, fortfarande idag. Spårvagnen är inte bara ett 19 kilometer långt järnvägsprojekt, utan ett steg mot en sammanhållen, levande och hållbar stad.
Järnvägar bygger framtiden – de ger liv och attraktionskraft långt in på 2000-talet. Med Ringbanan och Vandaspåren går Vanda mot en smart och hållbar framtid på räls.
Tero Anttila, biträdande stadsdirektör för stadsmiljö