Sidan är mer än 3 år gammal

Den svenskspråkiga sektionen inom nämnden för fostran och lärande godkände den svenskspråkiga lärstigen i samarbetsmodellen för hem och lärande

Meddelande

De finsk- och svenskspråkiga nämnderna för fostran och lärande bearbetar denna höst samarbetsmodellen för hem och lärande. Samarbetsmodellen är viktig eftersom en trygg skoldag förutsätter ett gott samarbete mellan de vuxna i skolan och hemmet.

Samarbetsmodellens avsikt är att:
-Daghemmets/skolans/läroanstaltens verksamhetsmodeller för att stödja barnens/de ungas inlärning och välmående kommuniceras tydligt till vårdnadshavarna.
-Vårdnadshavarna ges möjlighet att påverka utvecklingen av skolans/läroanstaltens verksamhet och renoverings- och byggprocesser samt andra förändringar.
-Vårdnadshavarna informeras om verksamhetsmodellerna för att förebygga och ingripa i mobbning samt om principerna för ett tryggare rum.

Svenskspråkiga sektionen inom nämnden för fostran och lärande diskuterade igår på sitt sammanträde den nya samarbetsmodellen för hem och lärande. På mötet beslöt sektionen att godkänna samarbetsmodellens avsnitt som gäller den svenskspråkiga lärstigen. Detta avsnitt gäller de lokala gemensamma ärendena som vi har på svenska inom fostran och lärande.

Samarbetsmodellen fungerar som en handbok för hur vårdnadshavarna, personalen i enheterna och barnen och de unga och stadens administrativa personal samarbetar. Den förtydligar vilka ärenden som behandlas var och av vem.

Alla enheter inom serviceområdet för den svenskspråkiga servicen ska följa samarbetsmodellen i sin helhet. Den slutliga samarbetsmodellen behandlas i nämnden för fostran och lärande i november. Vanda stads samarbetsmodell för hem och lärande, som tidigare kallades samarbetsmodellen för hem och skola, uppdaterades senast år 2013.

Keywords

Grundskolor Gymnasier