En ny gemensam jämställdhets- och likabehandlingsplan för de svenskspråkiga skolorna i Vanda
Svenska sektionen för fostran och lärande godkände igår grundskolornas och gymnasiets jämställdhets- och likabehandlingsplan. Detta är den första gemensamma planen för alla de svenskspråkiga skolorna. Skolorna har tidigare haft egna planer. Planen är dels gemensam för grundskolan och gymnasiet men innehåller också skolspecifika delar.
Planen definierar vad jämställdhet och likabehandling innebär enligt lagen och vad det betyder för skolmiljön i de svenskspråkiga skolorna i Vanda. Planen ger exempel på hurudana teman som kan behandlas med de olika årskurserna och fungerar som ett verktyg för att kartlägga jämställdheten i skolan.
Arbetet för planen har pågått sedan hösten 2021 och bygger på tidigare planer. Arbetsgruppen består av representanter från alla stadier: kurator, speciallärare inom grundläggande utbildning och gymnasiet samt planeraren för grundläggande utbildning och andra stadiet. Den allra viktigaste delen av planen är den skolspecifika delen där studerande är med och utarbetar planen. Jämställdhets- och likabehandlingsplanen stöder samarbetet mellan skolorna och följer som en röd tråd i skolarbetet.
Svenska sektionen för fostran och lärande fick också en presentation om den gemensamma antagningen (GEA), en presentation av Helsinge gymnasium och förändringar i studentexamen som träder i kraft detta år. Den nya strukturen på studentexamen innehåller minst fem prov i olika examensämnen medan den tidigare bestod av fyra obligatoriska prov. Alla examinander inkluderar provet i modersmål och litteratur i sin studentexamen. Dessutom ska examen innehålla minst fyra prov i olika examensämnen. Minst ett av proven ska bygga på den långa lärokursen. Det som är nytt är att ett prov kan göras om obegränsat antal gånger och man kan komplettera examen med nya examensämnen och lärokurser.
På mötet godkändes också kompletteringarna i gymnasiets läroplan. Förändringarna bestod av uppdaterade frivilliga studieavsnitt för det andra och tredje studieåret. En annan ändring gäller beskrivningen på hur man avlägger gymnasiediplom i musik, vilket inte funnits i läroplanen tidigare.