Sidan är mer än 2 år gammal

Stadsfullmäktige valde ny stadsdirektör och godkände Vandas välfärdsplan 2023–2025 samt planer i anslutning till Vandaspåran

Meddelande
En person använder en färgglad ordförandeklubba.

Stadsfullmäktige valde Pekka Timonen till ny stadsdirektör på sitt sammanträde 19.6.2023. Den nuvarande stadsdirektören Ritva Viljanen går i pStadsfullmäktige valde Pekka Timonen till ny stadsdirektör på sitt sammanträde 19.6.2023. Den nuvarande stadsdirektören Ritva Viljanen går i pension 1.8.2023.  Stadsdirektören väljs till ett tjänsteförhållande som gäller tills vidare, från och med 1.8.2023.



På sammanträdet godkändes Vandas välfärdsplan 2023–2025. 

I och med välfärdsområdesreformen överfördes Vanda stads social- och hälsovårdsservice samt räddningsväsendet till Vanda och Kervo välfärdsområde från början av år 2023. Även efter social- och hälsovårdsreformen ska kommunerna enligt lagen främja sina invånares välfärd och hälsa. I Vanda är främjande av välfärd ett strategiskt prioriteringsområde för staden. Med främjande av välfärd, det vill säga välfärdsarbete, avses framför allt att staden i samarbete med invånarna och samarbetspartner medvetet riktar resurser för att främja invånarnas välfärd och hälsa.

Vandas välfärdsplan är ett program på stadsnivå som verkställer strategitemat Ett Vanda som stärker välfärden, och som genomförs 2023–2025. Vandas särdrag är med avseende på främjandet av välfärd och hälsa, dvs. hyte-arbetet, kulturell och språklig mångfald och en stark regional differentiering.

Alla aktörer i staden svarar för förverkligandet av välfärdsplanen i samarbete med sina samarbetspartner.



På stadsfullmäktiges sammanträde godkändes spårvägens dispositionsplan YK0049. Dispositionsplanen förtydligar och preciserar de respektive områdenas lösningar i generalplanen 2020 som trädde i kraft 11.1.2023 och fungerar som underlag för spårvägens projektplan och bedömningen av konsekvenserna i anslutning till den. Planeringsområdet för dispositionsplanen omfattar en zon som bildas av spårvagnshållplatserna inom en radie av cirka 800 meter. Som underlag för planeringsarbetet har man utnyttjat önskemål som invånarna lämnat in om spårvagnsstaden. I utkastet till dispositionsplan har det uppskattats att invånarantalet skulle kunna öka med över 60 000 invånare och att arbetsplatserna skulle öka till cirka 30 000 arbetsplatser fram till år 2050.



Stadsfullmäktige godkände följande detaljplan och ändringar av tomtindelningen i anslutning till Vandaspåran:



Detaljplaneändring 002465 och ändring av tomtindelningen, 52 Skattmans. Genom planändringen breddas gatuområdet på Dickursbyvägen och Frälsevägen då delar av kvartersområdena ändras till ett gatuområde. Kvarterens tomtindelning ändras och tomterna ges nya tomtnummer. I kvarteren 52305 och 52307 anvisas nya anslutningsförbud och de nuvarande körförbindelserna ändras. Frälsevägens norra vägskäl flyttas mer västerut och gatan döps till Frälsegränden. Det riktgivande området för byggnader och anläggningar som betjänar samhällstekniskt underhåll för en elförsörjningsstation placeras i närheten av Tusbyleden vid Dickursbyvägen och vid Frälsegränden. Bullerbestämmelser läggs också till för kvartersområdena.



Detaljplaneändring 002458 och ändring av tomtindelningen, 61 Dickursby och 63 Bäckby. Genom detaljplaneändringen bereder man sig på Vandaspåran: Gatuområdena på Dickursbyvägen förstoras genom att förminska de övriga områdena. På Konvaljvägen ändras gatuområdet i Nejlikvägens korsning delvis till gågata och anslutningen från Nejlikvägen till Konvaljvägen stängs på grund av de nya trafikarrangemang som spårvägen medför. Det riktgivande området för byggnader och anläggningar som betjänar samhällstekniskt underhåll för en elförsörjningsstation placeras i Dickursbyvägens gatuområde i närheten av Malörtsvägen. I planen har ett bullerskydd anvisats i Dickursbyvägens gatuområde för att skydda kvartersområdet för offentliga byggnader 63119. I planen anvisas inte något nytt byggande.



Detaljplaneändring 002485 och ändring av tomtindelningen, 64 Fastböle, Åkerbäcken. Genom detaljplaneändringen breddas gatuområdet på Skjutsvägen, Portmossvägen och Åkerbäcksvägen genom att en del av kvarters-, park- och skyddsgrönområdet ändras till gatuområde.  I detaljplaneändringen reserverar man tillräckligt utrymme för Vandaspåran när det gäller infrastrukturen och gatumiljön och man förbereder sig på en passage till Lahtisledens byteshållplatser. Ett område för byggnader och anläggningar som betjänar samhällstekniskt underhåll för en pumpstation för fjärrvärme placeras i närheten av Åkerbäcksvägens korsning. I planen ingår också bestämmelser som hör samman med gatuområdets vibrations- och stombullerskydd, vegetationstak för spårvagnshållplats, dagvattenhantering och översvämningsrutter, hanteringen av byggplatsvatten samt kvaliteten på inomhusluften i byggnader. I planen anvisas inte något nytt byggande.



Detaljplaneändring 002452 och ändring av tomtindelningen, 94 Håkansböle. Genom detaljplaneändringen bereder man sig på Vandaspåran. För infrastrukturen och den gatumiljö som ansluter sig till den reserveras tillräckligt med gaturum på så sätt att gatuområdena på Håkansbölevägen förstoras och de övriga områdena förminskas. Hästgrändens hållplats placeras på Håkansbölevägen mellan Hästgränden och Hästhagsstigen. I planen anvisas inte något nytt byggande. De totala byggrätterna för fastigheterna ändras inte i och med arealändringarna. Beteckningar om körförbud läggs till i kvarteren längs Håkansbölevägen.



Stadsfullmäktige fortsatte också remissdebatten om ekonomiplanen 2024–2027 som inleddes på sammanträdet 5.6.2023.

 

 

 

Keywords

Administrering