Frågan om S2-undervisningen i Vandas svenskspråkiga skolor är aktuell

Nyhet

Sjutton lärare tillsammans med rektorn från Dickursby - och Västersundom skola, åkte på fortbildningsresa i mars till Fjällenskolan i Järfälla, Sverige för att kartlägga hur S2-undervisningen i grannlandet ser ut.

Med begreppet S2 menas undervisning för individer med svenska som andraspråk. S2 lärs ut för elever vars språkkunskaper i svenska inte är på modersmålsnivå. S2-undervisningens uppgift är att heltäckande utveckla elevens svenska språkkunskaper så att eleven förstår och förstås i olika samspelssituationer och får tillräckliga färdigheter att lära sig språket enligt elevens åldersnivå. S2- undervisningen hör inte till stöd – eller speciallärartjänster.

Emilia Lindqvist lärare samt vice-rektor för Dickursby skola och Pernilla Lindström, klasslärare i Dickursby skola var researrangörerna och tog initiativ till att ordna resan. Idén att åka till Sverige kom från själva ämnet och nätverket, säger Lindqvist. Samtidigt finns det ett växande behov av ett system i de svenskspråkiga skolorna för S2-undervisning och Sverige har en mer fungerande modell, samt flera elever med svenska som andraspråk. Både Lindqvist och Lindström hävdar att behovet för resurser inom S2 är aktuellt i Vandas svenskspråkiga skolor.  

- Det saknas en lärstig för elever med en annan språkbakgrund. Detta har länge varit ett problem i Vanda, säger Pernilla Lindström. 

Lindqvist och Lindström berättade hur de under fortbildningsresan till Sverige blev uppdelade i tre grupper. Grupperna roterade och besökte olika klasser från årskurs 1–9. Stefan Grufman, rektor för Fjällenskolan i Järfälla, höll en presentation till lärarna från Dickursby och Västersundom om hur samhället samt omständigheter ändras och hur undervisningen bör följa med. Dessutom presenterade Grufman hur Fjällenskolan ser, tänker och handlar kring S2-undervisningen. I Sverige är S2-eleverna i årskurs 1–6 integrerade i en stor klass och svenska som andra språk ges parallellt med den svenska undervisningen. Däremot har eleverna i årskurs 7–9 skilda svenska språkgrupper och lärare.  

Som utmaningar inom S2-undervisningen i Vandas svenskspråkiga skolor lyfter Lindqvist och Lindström fram bland annat resurs, schema- och personaltekniska problem. Båda lärarna är eniga över att det behövs en S2-lärare som ger sin tid och satsning till eleven själv, men även till hens familj.  

- Skolan fungerar som en knytpunkt, säger Lindström.  

Med detta menar Lindström att familjer med svenska som andraspråk ofta behöver mer än S2- undervisning i skolan. Samtidigt behöver läraren känna igen elevernas behov och kunna utforma undervisningen på ett kultursensitivt sätt med modeller och material som stärker inlärningen. Just nu läggs elever med svenska som andraspråk ofta i en mindre grupp med speciallärare eller en handledare med elever som har särskilda inlärningsbehov som till exempel läs -och skrivsvårigheter. 

- Detta är inte optimalt, men här finns vuxenresurs eller handledare vilket ger barnet mer stöd, berättar Lindqvist och Lindström. 

Samtidigt resonerar Lindström hur det inte är rättvist för eleverna med behov för S2 att inte kunna integrera sig på den svenska sidan.  

- Just nu sköts S2- undervisning med vänstra handen av lärare som har bordet fullt som det är, hävdar Lindström 

Något som lärarna Lindqvist och Lindström uppskattade speciellt mycket under fortbildningsresan var faktumet att de fick fokusera på ett tema alltså S2, tillsammans med sina lärarkollegor. Även samhörigheten samt samarbetet mellan lärarna och de egna diskussionerna om tankar, värderingar och idéer om S2-undervisningen ansågs vara en viktig del av processen enligt Lindqvist och Lindström.  

- Att öronmärka resurs är det viktigaste just nu, enligt Lindqvist och Lindström. 

På den finska sidan i Vanda fungerar S2-undervisningen smidigare, eftersom de har ett system och mer elever med andra språkbakgrunder. Dock påminner lärarna om att vardagen i de finska skolorna i Vanda ser annorlunda ut, precis som i Sverige. En orsak till att resurserna inom svenskspråkiga skolorna i Vanda är sämre kan bero på att det i genomsnitt finns färre elever med behov av S2-undervisning.  

- Det är en utsatt grupp, en minoritet i en minoritet, säger Lindström. 

Samtidigt påpekar Lindqvist och Lindström att faktumet att de inte har flera elever med behov av S2-undervisning kan bero på att det inte finns en systematisk process eller modell för elever som skulle behöva undervisningen. Lärarna önskar att situationen skulle ändras och att även de politiska beslutsfattarna skulle reagera på vikten av problemet. Lärarna i de svenskspråkiga skolorna i Vanda där S2-undervisning ges gör sitt bästa för att alla elever ska få den språkliga undervisningen som behövs. Både Lindqvist och Lindström är hoppfulla om utformningen av en process för S2-undervisningen inom när framtid samt glada över att ha sett hur ämnet undervisas i en skola i Sverige.  

Vanda stad har just nu öppen rekrytering för en S2-lärare för Dickursby och Helsinge Skola. Ansök här.