Elevbedömning

Elevbedömning

Bedömningen i den grundläggande utbildningen fokuserar på lärandet,  kunnandet, arbetet och uppförandet.

Det centrala i skolvardagen är kontinuerlig, mångsidig bedömning och handledande respons. Bedömning i skolan grundar sig på det som står i den lokala läroplanen, de fastslagna målen och kunskapskraven för läroämnena.

Bedömningen genomförs i samverkan med elever, lärare och vårdnadshavare i syfte att stödja och uppmuntra eleven. Genom samarbetet skall eleverna och vårdnadshavarna få tillräckligt med information om bedömningsförfarandet. En viktig del av bedömningen sker även som handledande respons under skoldagen.

All bedömning främjar lärandet. Vid självbedömning handleds eleven att bedöma sina studier och sin inlärning. Den formativa bedömningen ger förståelse för framsteg. Den summativa bedömningen ger en uppfattning om nivån på kunnandet vid en viss tid. 

Eleven ges olika möjligheter att visa sitt kunnande genom olika prov på kunnande: skriftligt, muntligt, praktiskt, individuellt eller i grupp. Målet är att eleven genom mångsidig bedömning bildar en uppfattning om sina egna styrkor och de delområden som kräver utveckling.

De centrala tyngdpunktsområdena för bedömningskulturen i Vanda är:

  • Självbedömning
  • Lärandesamtal
  • Mångsidiga metoder och möjligheter för eleven att visa sina kunskaper
  • Utnyttjande av formativ bedömning i undervisningen
  • Summativ bedömning där elevens kunnande vägs mot målen i läroplanen

Keywords

Skolor