För Mårtensdals skolas elever
Våra mål
I Mårtensdals skola strävar vi till att:
• fostra våra elever till harmoniska, trygga och sunda personer, som klarar av att leva i dagens samhälle
• få våra elever att känna ansvar, uppmuntra dem till ärlighet och ordning
• stärka elevernas självförtroende, lära dem att acceptera sig själva och respektera andra
• lära eleverna samarbeta i olika grupper, över åldersgränser, språkgrupper och andra kulturer
• väcka elevernas intresse att självständigt söka kunskap, värdera sitt arbete och kritiskt bedöma resultatet
• utveckla praktiska färdigheter och uppmuntra kreativitet och initiativförmåga
De svenskspråkiga skolorna i Vanda påbörja ett långvarigt pedagogiskt utvecklingsprojekt läsår 2018 – 2019. Vi fortsätter med detta arbetet även läsår 2021 - 2022. Målen för pedagogiska utvecklingsprojektet är att:
• vi arbetar forskningsbaserat
• vi är uthålliga; villiga att försöka och att våga göra misstag
• vi samarbetar och är engagerade
Elevbedömning
Det centrala i skolvardagen är kontinuerlig, mångsidig utvärdering samt handledande respons. All bedömning och utvärdering i skolan ska grunda sig på läroplanen: på fastslagna mål och godkända bedömningskriterier. Bedömningen genomförs i samverkan med elever, lärare och vårdnadshavare i syfte att stödja och uppmuntra eleven. Merparten av bedömningen sker som handledande respons under skoldagen. Bedömningen formar också hur undervisningen genomförs.
De centrala tyngdpunktsområdena för bedömningskulturen i Vanda är:
- Självutvärdering
- Utvärderingssamtal
- Mångsidiga metoder och möjligheter för eleven att visa sina kunskaper
- Utnyttjande av formativ bedömning i planeringen av undervisningen
Utvärderingens tyngdpunkt ligger på elevens inlärningsprocess. Under inlärningsprocessen får eleven får uppmuntrande, mångsidig och handledande respons regelbundet. Respons som är uppmuntrande blickar framåt och är konkret. Eleven och läraren ställer tillsammans upp mål för elevens inlärning och gör upp en strategi för att uppnå dem.
Eleven handleds att själv utvärdera sina studier och sin inlärning. Information som erhållits genom utvärderingen utnyttjas i planeringen av undervisningen. Eleven handleds att hitta inlärningssätt som är lämpligast för hen. Eleven ges mångsidiga möjligheter att visa sitt kunnande. I bedömningen utnyttjas metoder genom vilka eleven på bästa möjliga sätt kan visa sitt kunnande: praktiskt, muntlig och/eller skriftligt samt eventuellt med hjälp av hjälpmedel. Målet är att eleven genom utvärderingen bildar en uppfattning om både sina egna styrkor och de delområden som kräver utveckling.
Utöver detta ges mellanbetyg i början av december och läsårsbetyg i slutet av läsåret. De svenska skolorna använder gemensamma betygsbotten. I årskurs 1-4 används verbal bedömning; I årskurs 5-9 används sifferbedömning som kan kompletteras med verbal bedömning. Utvärderingssamtal hålls före vinterlovet. Vid övergången från åk 2 till 3 och åk 6 till 7 hålls ett mera omfattande utvärderingssamtal. Samtalet kompletteras med en utvärdering av hur väl eleven uppnått målen för de mångsidiga kompetenserna.
Påverka
Så här kan du påverka
Varje ungdom har rätt att delta och påverka.
Du kan delta och påverka t.ex. genom att delta i Påverkardagen eller i olika ungdomsgrupper:
- ungdomsfullmäktige
- elevråd
- ungdomsgårdarnas påverkargrupper
Du kan också rösta i ungdomsfullmäktigevalet, lägga fram initiativ till kommunen, verka som kamrathandledare eller producent, medverka i någon organisation eller planera och genomföra ett eget projekt.
Påverka i den egna skolan
Du kan ställa upp som kandidat i elevrådsvalet och verka som representant för din egen klass. Det är ett förtroendeuppdrag, där man lär sig att samarbeta och föra fram gemensamma ärenden. Elevrådet har en handledande lärare.
Du kan också ta initiativ tillsammans med din klass eller dina kompisar t.ex. för att förbättra trivseln i skolan. Ni kommer väl ihåg att sakligt presenterade idéer förs fram snabbare!
Syftet med Påverkardagen är att informera och hur de unga kan påverka i Vanda samt erbjuda barn och ungdomar en möjlighet att påverka stadens utveckling och beslutsfattande. Tack vare den traditionella Påverkardagen lyssnar beslutsfattarna på barn och ungdomar i Vanda.
Elevkåren
Elevkårens sidor
Alla elever i skolan hör till elevkåren, precis som alla medborgare hör till ett samhälle. Det behövs ett mindre gäng för att föra fram elevernas ärenden. I skolorna kallas detta gäng för elevrådet, i samhället kallas motsvarande grupp för riksdagen. Elevrådet består av två elever per klass från årskurserna 1 – 6.
Elevrådet ska be om hela elevkårens åsikt i viktiga ärenden för att kunna representera alla elever. Kom ihåg att föra fram din egen åsikt när det gäller, så att sådana ärenden som är viktiga för dig förs fram.
Elevrådet i Mårtensdals skola
Skolans elevråd handleds av klassläraren Alexander Abrahamsson. Elevrådets medlemmar väljs i september – oktober. Elevrådets ordförande för läsåret 2019 - 2020 är Kasper Eklund(5A). En noggrannare beskrivning av elevrådets verksamhet finns i skolans verksamhetsplan på Wilma.
Vänelever
Väneleverna är frivilliga barn och ungdomar som arbetar för en bra skolanda och verkar som ögon och öron i skolvardagen.
Vägleder nya sjuor och hör till samspelsgruppen. Verkar för ett gott socialt klimat i hela skolan och ordnar trivselökande temadagar. Väljs på basen av ansökan av vänelevshandledarna och tidigare vänelever.
Elevhandledning
Om du har frågor kring skolgång eller vissa ämnen kan du tala med en lärare eller någon annan som hör till skolans personal. Med dem kan du också diskutera med val som anknyter till dina studier.
Din egen lärare är din viktigaste handledare. Hen känner dig och vet vad du kan och vad du ännu måste öva dig i.
Lågstadieeleverna kan bekanta sig med arbetslivet genom att besöka arbetsplatser. Ibland kan vuxna besöka skolan och berätta som sitt eget arbete. Alla äldre elever bekantar sig också med Företagsbyn
Klubbverksamhet
Klubbar ordnas före eller efter skoldagen oftast i skolornas utrymmen. Som handledare verkar bl.a. lärare, arbetare från ungdoms- och idrottsservicen samt representanter för organisationer och föreningar. Skolorna informerar om klubbar.
I Mårtensdals skola ordnas Sport- klubbar för elever i årskurserna 1 och 2, en musikklubb för elever i årskurserna 5 och 6 och en körklubb för pojkar åk 3 - 6. Det är frivilligt att delta i klubbarna samt avgiftsfritt. Sport - klubben ordnas av Sporttia kaikille Ry.
Vanda musikinstitut ordnar körverksamhet i Mårtensdals skola. Vänligen kontakta Vanda musikinstitut för mer information.
Fritidsaktiviteter
Många skolor har olika slags klubbar, som är antingen helt avgiftsfria eller mycket förmånliga att delta i.
Ungdomsgårdarna ordnar aktiviteter för ungdomar i olika åldrar, gå gärna dig och bekanta dig med utbudet t.ex. med en kompis!
Staden, idrottsföreningar och övriga föreningar erbjuder många hobbyer. Du kan också pröva Harrastushaku, vem vet, kanske du hittar en ny hobby!