Livlig start för Vanda stads sysselsättningsservice och service för internationella kunder

Nyhet

Vanda stad har sedan januari 2025 ansvarat för att ordna Vandabornas offentliga arbetskraftsservice. Tjänsterna som riktar sig till arbetssökande Vandabor och arbetsgivarna i området har startat livligt och i Dickursby har rådgivningen tidvis varit överbelastad. Också telefontjänsterna och e-posttjänsterna har ibland varit i aktivt bruk.

Kuvassa on kaksi henkilöä.

Den flerspråkiga servicen får beröm

Den stora efterfrågan på rådgivningstjänster överraskade sysselsättningsservicen och servicen för internationella kunder. Kunderna har tagit kontakt särskilt i ärenden som handlar om att aktivera jobbsökningen och kontrollera sin egen situation.

– På grund av överbelastningen strävar vi efter att hänvisa våra kunder till självständig ärendehantering via E-tjänsterna på Jobbmarknaden, där man snabbt kan kontakta en ansvarig sakkunnig och sköta sina sysselsättningsfrågor på ett mångsidigt sätt. Vi utvecklar ständigt våra tjänster och söker sätt att minska överbelastningen, försäkrar den ansvariga serviceexperten Sara Liski.

Kunderna vid Vanda stads sysselsättningsservice och service för internationella kunder har varit nöjda med den flerspråkiga rådgivningen. Tack vare Vandas språkkunniga personal har kunderna kunnat sköta sina ärenden smidigt på sitt eget modersmål. Flerspråkig rådgivning finns i samma lokaler som sysselsättningstjänsterna på Fernissagatan i Dickursby.

– Sakkunniga i integration vid den flerspråkiga rådgivningen ger råd och vägledning till exempel när det gäller att fylla i blanketter och sköta digitala ärenden, förstå myndighetsbeslut och processer samt i frågor som gäller arbete och utbildning, berättar servicechef Aadan Ibrahim.

Missnöje har däremot uppstått på grund av att nya beslut om lönesubvention inte kan fattas för tillfället. I Vanda liksom i många andra kommuner är anslagen för lönesubvention huvudsakligen bundna till utbetalningar som gäller beslut från tidigare år.

– Vi utreder för närvarande situationen i fråga om anslagen. Utbetalningen av tidigare beviljade understöd fortsätter dock normalt, preciserar servicechef Mari Leinonen.

Vi svarar på våra klienters behov

Vanda stad fungerar smidigt. Det är möjligt att utveckla stadens tjänster utifrån behov som konstaterats. Målet är att stadens tjänster ännu bättre än förr ska motsvara behoven hos kunderna i Vanda.

Sysselsättningsservicen etablerar småningom sin roll bland stadens tjänster. Ett tätare samarbete med andra tjänster i staden skapar nya möjligheter att främja sysselsättningen. Med tanke på helheten har också företagen och arbetsgivarna en central roll då det gäller att förbättra sysselsättningsläget i Vanda.

– Vi hoppas att arbetsgivarna inte tvekar att ta kontakt med oss. Vi kommer också i fortsättningen att aktivt vara i kontakt med arbetsgivarna i området, lovar kundrelationschef Sanna-Mari Levijoki