Stadsfullmäktige godkände reviderad projektplan för Vandaspåran

Nyhet

Vandaspårans projektplan, dess totala kostnad och beräknade intäkter har preciserats. Vid sitt extra möte den 17 november beslutade Vanda Stadsfullmäktige godkände reviderad projektplan för Vandaspåran. En ny plan för flygplatsterminalen kommer att utarbetas 2026. Ett beslut om att förlänga spårvagnslinjen till flygplatsens ändstation kommer att fattas 2027.

Vandaspårans projektplan, dess totala kostnad och beräknade intäkter har preciserats. Under det ett år långa utvecklingsskedet har alliansparterna gått igenom samtliga byggplaner och kostnader för Vandaspåran. Utifrån det utvecklingsarbete som gjorts presenterar Vandaspårans allianser en reviderad projektplan.

De största justeringarna gäller projektets totala kostnad samt en mer detaljerad genomförandeplan för spårvägen. Prognosen för projektets intäkter har också uppdaterats.

Under den första fasen byggas spårvägen från Mellungsbacka till den norra ingången vid Aviapolis station. Sträckan vidare till terminalområdet vid Helsingfors-Vanda flygplats skulle genomföras i ett senare skede. I övrigt följer rutten i huvudsak den tidigare planen.

En ny plan för flygplatsterminalen kommer att utarbetas 2026. Ett beslut om att förlänga spårvagnslinjen till flygplatsens ändstation kommer att fattas 2027.

På vissa sträckor har spårvägen flyttats från mitten av gatuområdet till dess kant, vilket gör att man sparar mer på gatans och vattenförsörjningens konstruktioner. Det är motiverat att genomföra vissa gång- och cykelvägar samt förbättringar av gatumiljön vid ett senare tillfälle.

Som ett resultat av utvecklingsfasen föreslås en justering av projektets totala kostnad.  Den slutliga kostnaden skulle uppgå till 750 miljoner euro, av vilket Vandas andel av finansieringen skulle vara 541 miljoner euro.

Bakom förändringen i den totala kostnaden ligger flera orsaker.  Efter att projektplanen godkändes 2023 har den allmänna kostnadsnivån inom infrastruktursektorn stigit. Detta gäller både material och arbetskostnader. Under utvecklingsfasen har omfattande markundersökningar och mätningar genomförts, vilket har påverkat omfattningen av grundförstärkningslösningarna. Arbetsarrangemang i stadsmiljön under byggtiden, och särskilt kostnader som orsakas av långvariga byggarbetsplatser samt av riskerna och projekthanteringen i ett stort projekt, har kunnat bedömas mer tillförlitligt än tidigare.

– Alliansmodellen säkerställer att den totala kostnaden förväntas hållas under kontroll framöver, eftersom alla parter förbinder sig till den. I alliansmodellen gynnas alla parter om den totala kostnaden underskrids och förlorar om den överskrids, säger Hannu Lehtikankare, projektdirektör för Vandaspåran.

Vandaspåran har beretts som en investering, vars intäkter är en viktig del av helhetsbedömningen. Intäkterna var också ett avgörande kriterium när Vanda stadsfullmäktige beslutade att bygga Vandaspåran år 2023. Enligt den justerade projektplanen skulle Vanda stad, efter investeringskostnaderna, få intäkter på 60 miljoner euro över en period på 40 år. Stadens intäkter består främst av fastighetsrelaterade intäkter, såsom ersättningar för markanvändning och tomtförsäljning. Dessutom förväntar sig staden ökade skatteintäkter.  Helsingforsregionens trafik (HRT) betalar för sin del infrastrukturersättningar till Vanda stad för spårvägen.

Till Vanda väntas dessutom investeringar och fördelar från den privata sektorn i och med spårvägen, något som inte syns i den uppdaterade beräkningen av stadens egna intäkter.  Vandaspåran ger aktörer inom den privata sektorn långsiktig förutsägbarhet för beslut, investeringar och fastighetsutveckling. 

En investering i stadens utveckling och tillväxt

– Framtidens Vanda uppstår inte av sig själv, utan Vandaspåran är en investering i stadens utveckling och tillväxt. Den banar väg för ett nytt Vanda, säger stadsdirektör Pekka Timonen.

– Vandaspåran är viktig för att möjliggöra tillväxt. Målet är att befolkningen längs spårvägskorridoren ska fördubblas till cirka 120 000 invånare och att antalet arbetsplatser ska öka till över 82 000 fram till år 2050.

Avsikten är att Vandaspåran fungerar som en drivkraft för stadsutvecklingen i Vanda. Den öppnar upp en betydande tomtreserv för hållbar användning, bland annat genom områden som frigörs från Sandbanan. Spårvägens dispositionsplan styr i sin tur fastighetsutvecklingen i Vanda och svarar mot huvudstadsregionens växande bostadsbehov. Spårvägen binder samman stadsdelar som tidigare skilts åt av stora trafikleder till en sammanhängande stadsstruktur.

Spårvägen bedöms också stärka Vandas attraktionskraft.  Den stödjer Vandas image som en urban, hållbar och framtidsorienterad stad.  Vandaspåran och den nya typ av spårvagnsstad den möjliggör lockar invånare, investeringar, företag och tjänster.

Artikeln har uppdaterats den 19 november 2025.

Keywords

Spårvagn