Vantaan ratikan hankesuunnitelma, kokonaishinta ja tuloarvio tarkentuneet
Vantaan ratikan hankesuunnitelma, kokonaishinta ja tuloarvio ovat tarkentuneet. Vantaan kaupunginhallitus päätti ylimääräisessä kokouksessaan 10. marraskuuta esittää Vantaan ratikan tarkistetun hankesuunnitelman kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi. Lentoaseman päätepysäkistä tehdään uusi suunnitelma vuoden 2026 kesäkuun loppuun mennessä.
Vantaan ratikan hankesuunnitelma, kokonaishinta ja tuloarvio ovat tarkentuneet. Vuoden kestäneen kehitysvaiheen aikana allianssiosapuolet ovat käyneet läpi kaikki ratikan rakentamissuunnitelmat ja kustannukset. Tehdyn kehitystyön pohjalta Vantaan ratikka -allianssi esittää tarkistetun hankesuunnitelman.
Suurimmat tarkistukset koskevat hankkeen kokonaishintaa sekä raitiotien tarkempaa toteutusta. Myös arviota hankkeen synnyttämistä tuloista on tarkennettu.
Esityksen mukaan allianssi rakentaisi raitiotien ensimmäisessä vaiheessa Mellunmäestä Aviapoliksen aseman pohjoiselle sisäänkäynnille, ja jatko Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalialueelle toteutettaisiin myöhemmin. Muilta osin reitti toteutuisi pääsääntöisesti aiemman suunnitelman mukaisesti. Osalla matkaa raitiotie on siirretty kulkemaan keskeltä katualueen reunaan, jolloin säästetään enemmän kadun ja vesihuollon rakenteita. Joitakin kävely- ja pyöräreittejä ja katuympäristön kohentamiseen liittyviä kohteita on perusteltua toteuttaa myöhemmin.
Kehitysvaiheen tuloksena hankkeen kokonaishintaan esitetään muutosta. Lopullinen hinta olisi 750 miljoonaa euroa, josta Vantaan rahoitusosuus olisi 541 miljoonaa euroa.
Vuonna 2023 hyväksytyssä hankesuunnitelmassa kustannukset olivat kokonaishinta 647 miljoonaa euroa, josta Vantaan rahoitusosuus oli 448 miljoonaa euroa.
Kokonaishinnan muutoksen taustalla on useita syitä. Vuonna 2023 hyväksytyn hankesuunnitelman jälkeen infra-alan yleinen kustannustaso on noussut. Tämä koskee sekä materiaalien että työn osuutta. Kehitysvaiheessa on toteutettu laajasti maaperätutkimuksia sekä mittauksia, mitkä ovat vaikuttaneet pohjavahvistusratkaisujen laajuuteen. Kaupunkiympäristössä tehtäviä työnaikaisia järjestelyjä ja erityisesti pitkäkestoisten rakennustyömaiden sekä suuren hankkeen riskien ja projektinhallinnan aiheuttamia kustannuksia on pystytty arvioimaan aiempaa luotettavammin.
– Allianssimalli varmistaa sen, että kokonaishinnan odotetaan jatkossa pysyvän hyvin kurissa, sillä kaikki osapuolet sitoutuvat siihen. Allianssimallissa kaikki osapuolet hyötyvät, jos kokonaishinta alittuu ja häviävät, jos se ylittyy. Vastaavien, aiempien ratikka-allianssien kustannukset ovat alittuneet 3–15 prosentilla, toteaa Vantaan ratikan hankejohtaja Hannu Lehtikankare.
Vantaan ratikkaa on valmisteltu investointina, jonka synnyttämät tulot ovat tärkeä osa kokonaisarviota. Tulot olivat myös tärkeä kriteeri, kun Vantaan kaupunginvaltuusto päätti ratikan rakentamisesta vuonna 2023. Ratikkahankkeen tarkistetun hankesuunnitelman mukainen, investointikustannusten jälkeinen tulo Vantaan kaupungille olisi 60 miljoonaa euroa 40 vuodelle laskettuna. Kaupungin saamat tulot koostuvat kiinteistötalouden tuloista, joita ovat muun muassa maankäyttökorvaukset ja tontinmyyntitulot. Lisäksi kaupunki arvioi verotulojen kasvavan. HSL puolestaan maksaa Vantaan kaupungille raitiotiestä infrakorvauksia.
Vantaalle odotetaan lisäksi ratikan myötä yksityisen sektorin investointeja ja hyötyjä, jotka eivät näy tarkistetussa kaupungin omien tulojen laskelmissa. Ratikka antaa yksityisen sektorin toimijoille pitkäjänteistä ennakoitavuutta päätöksille, sijoituksille ja kiinteistökehitykselle.
Investointi kaupungin kehitykseen ja kasvuun
– Tulevaisuuden Vantaa ei synny itsestään, vaan ratikka on investointi kaupungin kehitykseen ja kasvuun. Se avaa tietä uuden ajan Vantaalle, toteaa kaupunginjohtaja Pekka Timonen.
– Ratikka on tärkeä kasvun mahdollistaja. Tavoitteena on, että vuoteen 2050 mennessä ratikkakäytävän väestö kaksikertaistuu noin 120 000 asukkaaseen ja työpaikkojen määrä kasvaa yli 82 000:een.
Ratikan on tarkoitus toimia Vantaan kaupunkikehityksen veturina. Se avaa merkittävän tonttivarannon kestävään käyttöön muun muassa Santaradalta vapautuvien alueiden myötä. Ratikan kaavarunko ohjaa osaltaan kiinteistökehitystä Vantaalla ja vastaa pääkaupunkiseudun kasvavaan asuntotarpeeseen. Ratikka yhdistää aiemmin suurten väylien erottamat kaupunginosat yhdeksi kaupunkirakenteeksi.
Ratikan arvioidaan vahvistavan myös Vantaan vetovoimaa. Se tukee Vantaan imagoa urbaanina, kestävänä ja tulevaisuuteen valmiina kaupunkina. Ratikka ja sen mahdollistama uudenlainen ratikkakaupunki houkuttelee asukkaita, investointeja, yrityksiä ja palveluja.
Kaupunginhallitus käsitteli hankesuunnitelman tarkistusta 10.11. kokouksessaan. Asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 11-4.
Tarkistettuun hankesuunnitelmaan voi tutustua kokousliitteissä.
Uutiseen on 11.11.2025 päivitetty käsittelyn vaihe.