Taxan för Vanda stads miljövårdsmyndighet
En handläggningsavgift i enlighet med de grunder som anges i denna taxa tas ut för handläggning av tillstånd, anmälningar, viss tillsyn eller andra ärenden enligt miljöskyddslagen (527/2014), vattenlagen (587/2011), avfallslagen (646/2011), terrängtrafiklagen (1710/1995), sjötrafiklagen (782/2019) och lagen om samordning av vissa miljörelaterade tillståndsförfaranden (764/2019) samt för tillsyn enligt miljöskyddslagen och avfallslagen.
Taxan
Vanda stads miljövårdsmyndighet tar ut en handläggningsavgift i enlighet med denna taxa för handläggningen av tillstånd, anmälningar, viss tillsyn eller andra ärenden enligt miljöskyddslagen (527/2014), vattenlagen (587/2011), avfallslagen (646/2011), terrängtrafiklagen (1710/1995), sjötrafiklagen (782/2019) och lagen om samordning av vissa miljörelaterade tillståndsförfaranden (764/2019) samt för tillsyn enligt miljöskyddslagen och avfallslagen.
Miljövårdsmyndighetens avgifter grundar sig på de genomsnittliga totala kostnaderna för handläggningen och tillsynen av ärenden. I de totala kostnaderna ingår utöver de särskilda kostnaderna för handläggningen av ett ärende, dessutom handläggningens andel av förvaltnings-, lokal- och kapitalkostnaderna samt myndighetens övriga gemensamma kostnader. Självkostnadsprincipen ligger som grund för avgifterna.
I avgiften för en tillsynsinspektion ingår förberedelserna inför inspektionen, den genomsnittliga restiden, själva inspektionen och upprättandet av en inspektionsberättelse. Om det i tillsynsinspektionen ingår både en inspektion på distans där man går igenom handlingarna och en inspektion på plats, tas endast en avgift ut.
Avgifterna för handläggning av tillstånd, anmälningar, registreringar och andra ärenden samt tillsynsåtgärder framställs i avgiftstabellen som ingår som bilaga.
Utöver grundavgiften enligt 3 § tas följande avgifter ut för handläggning av ett ärende:
- utlåtande av expertmyndighet enligt separat faktura, minst 150 euro per utlåtande
- konsult- eller expertutredning enligt separat faktura
- kostnaderna för ordnande av hörande eller syn som avses i 13 § 2 mom. i miljöskyddsförordningen eller minst 300 euro per hörande eller syn
- kostnaderna för annonsering som gäller meddelande om anhängiggörande och information om beslut i en tidningsannons
- överlämnande av ett förpliktande beslut eller förrättande av hörande i anslutning till ett förpliktande beslut med stämningsman enligt de faktiska kostnaderna
- tillkännagivande om ett förpliktande beslut eller hörande i anslutning till ett förpliktande beslut i en officiell tidning enligt de faktiska kostnaderna
Handläggningsavgiften kan fastställas till ett belopp som är högst 50 procent mindre än avgiften enligt 3 §, om den arbetsmängd som handläggningen av ärendet kräver är betydligt mindre än genomsnittet.
Handläggningsavgiften för ansökan som gäller väsentlig ändring av verksamhet (MSL 29 §), ändring av tillstånd eller beslut med anledning av anmälan (MSL 89 §) eller ändring av tillstånd utifrån särskild utredning (MSL 90 §) samt för förnyande av anmälan kan fastställas till ett belopp som är högst 50 procent mindre än avgiften enligt 3 §. Handläggningsavgiften för väsentlig ändring av registrerad verksamhet kan fastställas till ett belopp som är högst 50 procent mindre än avgiften enligt 3 §.
För handläggningen av ett tillståndsärende som avses i 41 § i miljöskyddslagen tas ut en kombinerad avgift så att det till tillståndsavgiften för den verksamhet som har den största grundavgiften fogas en avgift för andelen övriga funktioner som utgör 50 procent av avgiften för dessa funktioner.
Om tillämpningen av denna taxa med beaktande av omfattningen och arbetsmängden i anslutning till handläggningen av ett tillstånd, en anmälan eller ett annat ärende leder till en oskäligt låg avgift, kan det i specialfall och avvikande från avgifterna enligt bilagan tas ut en handläggningsavgift också utifrån självkostnadsvärdet för handläggningstiden och övriga särskilda kostnader som handläggningen av ärendet medfört. I sådana fall ska grunderna för beräkningen av avgiften samt en specifikation av andra separata kostnader fogas till beslutet om avgiften.
Om tillämpningen av denna taxa, med beaktande av tillståndets eller anmälans karaktär och betydelse, leder till uppenbar oskälighet, kan det av särskilda skäl tas ut en avgift som är lägre än avgiften enligt taxan. Avgiften ska dock i detta fall täcka myndighetens kostnader enligt 4 § och den ska uppgå till minst 50 procent av den avgift som annars skulle tas ut för handläggningen av ärendet.
För mikroföretag kan tillsynsavgifterna enligt miljöskyddslagen och avfallslagen fastställas till ett belopp som är 30 procent mindre än avgiften enligt 3 §. Med mikroföretag avses i miljöskyddslagen 206 § 2 mom. fysiska eller juridiska personer som driver ekonomisk verksamhet och som har färre än tio anställda och vars omsättning eller balansomslutning inte överstiger 2 miljoner euro per år. En sänkning av avgiften förutsätter att verksamhetsutövaren senast i samband med inspektionen lämnar tillsynsmyndigheten tillräckliga uppgifter om antalet anställda, omsättningen eller balansräkningen för att sänkningen ska beviljas. Vad som föreskrivs om juridiska personer som driver ekonomisk verksamhet ska också tillämpas på andra juridiska personer när dess storlek bedöms i syfte att fastställa avgift.
Tillsynsavgifterna tas ut med ett avdrag på 30 % från avgifterna enligt tabellen även när verksamhetsutövaren är en sådan fysisk person som inte driver ekonomisk verksamhet.
Om sökanden återkallar sin ansökan eller anmälan, eller om handläggningen av ärendet av annan orsak avbryts hos den kommunala miljövårdsmyndigheten innan beslut fattats och myndigheten har vidtagit väsentliga åtgärder för att handlägga ansökan, tas det ut minst 35 procent av avgiften enligt 3 § samt andra eventuella kostnader för handläggningen av ansökan enligt 4 §.
För en ansökan eller anmälan som har förkastats tas det ut en avgift enligt denna taxa.
Om det har fattats beslut om att lämna en ansökan eller anmälan utan prövning tas ingen avgift ut om inte myndigheten har vidtagit väsentliga åtgärder för att handlägga ärendet. I detta fall tas det ut en avgift på minst 35 procent av avgiften enligt 3 § för ett beslut om att lämna ärendet utan prövning. Dessutom tas övriga kostnader för handläggningen av ärendet ut enligt 4 §.
Från handläggningsavgiften enligt denna taxa för ett ärende som på grund av sökande av ändring i domstol remitterats för ny behandling avdras den avgift som tagits ut för ett tidigare beslut i samma ärende.
Om en domstol med anledning av att ändring sökts upphäver ett beslut på grund av att sökanden inte har varit i behov av det ansökta tillståndet, returneras en avgift som eventuellt tagits ut i sin helhet.
En tillsynsavgift enligt avgiftstabellen tas ut för periodiska inspektioner enligt miljöskyddets tillsynsprogram och för annan regelbunden tillsyn som grundar sig på tillsynsprogrammet eller tillsynsplanen samt för inspektion som görs för att övervaka förbud, bestämmelser eller avbrott i anslutning till ett förvaltningstvångsärende.
Om en verksamhetsutövare inte avbokat en överenskommen inspektion, tas en avgift ut enligt den arbetstid som använts.
En tillsynsavgift enligt taxan tas ut för inspektioner vid olyckor, olägenheter eller överträdelser som leder till uppmaningar eller till meddelande av förelägganden eller förbud samt åtgärder som behövs för tillsynen över att uppmaningar, förelägganden eller förbud iakttas. Avgiften gäller all verksamhet.
En avgift enligt avgiftstabellen tas ut för granskning av årsrapporten och granskningsresultaten som hör till tillsynsprogrammet.
Om den som ansöker om tillstånd lämnar en säkerhet enligt miljöskyddslagen 59 § eller 199 § eller om säkerheten justeras, tas det ut en avgift enligt avgiftstabellen för handläggningen av ett säkerhetsärende.
Besluten om avgifter, återbetalning av avgifter, sänkning eller höjning av avgifter och uppskov av betalning fattas, på de grunder som anges i denna taxa, av miljövårdsmyndigheten eller av den tjänsteinnehavare som har delegerats rätten att besluta i huvudärendet.
Avgiften ska betalas inom den tid som anges på fakturan. Vid en försenad betalning tas en gällande dröjsmålsränta ut enligt den räntefot som avses i 4 § i räntelagen (633/1982).
Om en avgift enligt denna taxa trots påminnelser inte har betalats, kan den indrivas genom utsökning utan separat dom eller utslag i den ordning som föreskrivs i lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007) (MSL 205§).
Denna taxa och avgiftstabell träder i kraft 1.1.2025 oavsett om det eventuellt söks ändring i dem.
Avgiften fastställs i enlighet med denna taxa i ärenden som har inletts och kungjorts eller i övrigt delgetts parterna efter att denna taxa trätt i kraft. För tillsynsinspektioner tas en avgift ut enligt den taxa som gäller på tillsynsdagen. Vid återbetalningen av en avgift följs den taxa som var i kraft när avgiften fastställdes.
Avgiftstabell för vanda stads miljövårdsmyndighet
Avgiftstabell
Den kommunala miljövårdsmyndighetens offentligrättsliga avgifter från och med 1.1.2025.
1.1 Skogindustri
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| andra anläggningar som använder träskyddskemikalier än träimpregneringsinrättningar | 72 | 5620 |
1.2 Metallindustri
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| ytbehandling av metaller eller plaster | 90 | 7020 |
1.3 Energiproduktion
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| förbränning av bränslen i anläggningar | 70 | 5460 |
1.4. Tillverkning av bränslen eller upplagring eller hantering av kemikalier eller bränslen
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 1.4.1 anläggningar för tillverkning av grillkol med trä som råvara | 55 | 4290 |
| 1.4.2 upplag för flytande bränslen eller hälso- eller miljöfarliga kemikalier i flytande form | 90 | 7020 |
| 1.4.3 stenkolsupplag | 55 | 4290 |
1.5 verksamhet där organiska lösningsmedel används
| Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|
| 90 | 7020 |
1.6 Malm- eller mineralbrytning eller tagande av marksubstanser
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 1.6.1 stenbrott | 55 | 4290 |
| 1.6.2 stenkrossar eller anläggningar för kalkstensmalning | 55 | 4290 |
1.7 Tillverkning av mineralprodukter
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 1.7.1 keramik- eller porslinsfabriker | 65 | 5070 |
| 1.7.2 lättgrusfabriker | 55 | 4290 |
1.8 Produktion eller behandling av läder eller textilier i en anläggning
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| tvättinrättningar där textilier tvättas eller kemiska tvättinrättningar | 45 | 3510 |
1.9 Tillverkning av livsmedel eller foder
| Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|
| 70 | 5460 |
1.10 1.10. Djurstallar
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| pälsdjursfarmer | 70 | 5460 |
1.11 Trafik
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 1.11.1 flygplatser | 80 | 6240 |
| 1.11.2 utomhus belägna motorsportbanor | 80 | 6240 |
1.12 Behandling av avfall som sker yrkesmässigt eller i en anläggning samt behandling av avloppsvatten
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 1.12.1 avstjälpningsplatser för marksubstanser | 75 | 5850 |
| 1.12.2 annan behandling än deponering på avstjälpningsplats av icke-förorenat jordavfall, betongavfall, tegelavfall eller asfaltavfall eller annat inert avfall | 70 | 5460 |
| 1.12.3 lagringsplatser för farligt avfall eller lagringsplatser för skrotfordon eller kasserade elektriska och elektroniska produkter | 70 | 5460 |
| 1.12.4 bilskrotningsanläggningar | 75 | 5850 |
| 1.12.5 anläggningar där slaktkroppar eller animaliskt avfall behandlas | 75 | 5850 |
| 1.12.6 annan yrkesmässig behandling av avfall eller behandling av avfall i en anläggning | 75 | 5850 |
1.13 Annan verksamhet
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 1.13.1 utomhus belägna skjutbanor | 80 | 6240 |
| 1.13.2 utomhus belägna anläggningar för blästring | 70 | 5460 |
| 1.13.3 krematorier eller anläggningar för kremering av sällskapsdjur | 60 | 4680 |
1.14 tillståndspliktig verksamhet enligt MSL 27 § 2 mom.
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 1.14.1 avledande av avloppsvatten som kan orsaka förorening av ett dike, en källa eller en rännil | 30 | 2340 |
| 1.14.2 verksamhet som kan orsaka sådant oskäligt besvär som avses i 17 § 1 mom. i lagen angående vissa grannelagsförhållanden | 60 | 4680 |
1.15 tillståndspliktig verksamhet i grundvattenområde enligt MSL 28 § 1 mom.
| Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|
| 70 | 5460 |
1.16 tillståndspliktig verksamhet i grundvattenområde enligt MSL 28 § 2 mom.
| Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|
| 70 | 5460 |
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 2.1 Sågverk | 60 | 4680 |
| 2.2 Upplagring av kemikalier eller bränslen | 90 | 7020 |
| 2.3 Tillverkning av livsmedel och foder | 60 | 4680 |
| 2.4 Djurstallar | 70 | 5460 |
| 2.5 Depåer för bussar eller lastbilar eller arbetsmaskinsdepåer | 50 | 3900 |
| 2.6 Utomhus belägna skjutbanor (<10 000 skott per år) | 75 | 5850 |
| 2.7 Permanenta djurgårdar eller nöjesparker | 50 | 3900 |
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 3.1 Energiproducerande anläggningar | 15 | 1170 |
| 3.2 Asfaltstationer | 15 | 1170 |
| 3.3 Distributionsstationer för flytande bränsle | 15 | 1170 |
| 3.4 Kemisk tvättinrättning | 15 | 1170 |
| 3.5 Verksamheter eller anläggningar där det används organiska lösningsmedel | 15 | 1170 |
| 3.6 Permanenta betongstationer och fabriker som tillverkar betongprodukter | 15 | 1170 |
4.1 Tillfällig verksamhet som orsakar buller och skakningar (MSL 118 §)
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 4.1.1 Omfattande | 15 | 1170 |
| 4.1.2 Begränsad | 6 | 470 |
4.2 Verksamhet av försöksnatur (MSL 119 §)
| Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|
| 20 | 1560 |
4.3 Exceptionella situationer (MSL 120 §)
| Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|
| 20 | 1560 |
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 5.1 Godkännande eller ändring av kontrollplan (MSL 64 §) | 20 | 1560 |
| 5.2 När tillstånd eller beslut med anledning av anmälan upphör att gälla (MSL 88 §) | 15 | 1170 |
| 5.3 Förlängning av tidsfrist (MSL 91 §) | 30 | 2340 |
| 5.4 Förtydligande av tillstånd eller beslut med anledning av anmälan (MSL 92 §) | - | 78 €/h |
| 5.5 Utfärdande av bestämmelser om avslutande (MSL 94 §) | 30 | 2340 |
| 5.6 Avvikelse från behandling av hushållsavloppsvatten (MSL 157 §) | 15 | 1170 |
| 5.7 Avledande av avloppsvatten på annans område (MSL 158 §) | 15 | 1170 |
| 5.8 Beslut om inledande av verksamhet oberoende av överklagande, separat beslut (MSL 199.2 §) | - | 78 €/h |
| 5.9 Undantag från miljöskyddsföreskrifterna | 10 | 780 |
| 5.10 Handläggning av ett ärende som uppenbart har väckts utan grund på yrkande av någon annan än en myndighet eller en part som orsakas olägenhet | 15 | 1170 |
| Verksamhet | Avgift (€) |
|---|---|
| 6.1 Separat handläggning av ett säkerhetsärende | 78 €/h |
| 6.2 Handläggning av annat ärende | 78 €/h |
7.1 Avgifter för regelbunden tillsyn enligt tillsynsprogrammet
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 7.1.1 periodisk inspektion, omfattande | 20 | 1560 |
| 7.1.2 periodisk inspektion, begränsad | 10 | 780 |
| 7.1.3 förnyad inspektion på grund av brister som upptäckts under den periodiska inspektionen | - | 78 €/h |
| 7.1.4 granskning av årsrapporten och kontrollresultaten, omfattande | 10 | 780 |
| 7.1.5 granskning av årsrapporten och kontrollresultaten, begränsad | 5 | 390 |
| 7.1.6 granskning av kompletterad årsrapport | - | 78 €/h |
| 7.1.7 påminnelse om att årsrapporten inte har lämnats in | - | 40 |
| Verksamhet | Avgift (€) |
|---|---|
| 7.2 Inspektion vid olyckor, olägenheter eller överträdelser (MSL 169 §) | 78 €/h |
| 7.3 Inspektion för tillsyn över att en uppmaning, ett föreläggande eller avbrytande iakttas (MSL 175, 176, 181 §) | 78 €/h |
| 7.4 Annan åtgärd för tillsyn över att ovan nämnda uppmaning, föreläggande eller avbrytande iakttas | 78 €/h |
8.1 Handläggning av ärenden enligt avfallslagen
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift(€) |
|---|---|---|
| 8.1.1 anmälan om avfallsinsamling (AL 100 §) | 4 | 310 |
| 8.1.2 handläggning av annat ärende | - | 78 €/h |
8.2 Beslut om när avfall upphör att klassificeras som avfall
| Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|
| 40 | 3120 |
8.3 Regelbunden tillsyn enligt avfallslagen
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 8.3.1 periodisk inspektion | 7 | 550 |
| 8.3.2 annan tillsynsåtgärd för regelbunden tillsyn | - | 78 €/h |
8.4 Annan än regelbunden tillsyn enligt avfallslagen
| Verksamhet | Avgift (€) |
|---|---|
| 8.4.1 inspektion för meddelande av ett förbud eller ett beslut enligt 75, 125 och 126 § | 78 €/h |
| 8.4.2 annan tillsynsåtgärd för meddelande av ett förbud eller ett beslut enligt 75, 125 och 126 § och för tillsyn över att förbudet eller beslutet iakttas | 78 €/h |
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 9.1 Begränsning av uttag av hushållsvatten (VL 4:2 §) | - | 78 €/h |
| 9.2 Ärenden som gäller dikning (VL 5:5, 5:9 och 5:14 §) | - | 78 €/h |
| 9.3 Undantag från skyddsområdesbestämmelserna som avses i VL 4 kap 12 § i samband med miljötillstånd | 20 | 1560 |
| Verksamhet | Genomsnittlig handläggningstid (h) | Avgift (€) |
|---|---|---|
| 10.1 Tillstånd till tävlingar och övningar enligt terrängtrafiklagen 30 § | 30 | 2340 |
| 10.2 10.2 Tillstånd för anordnande av ett enstaka evenemang enligt terrängtrafiklagen 30 § | 10 | 780 |
| 10.3 Tillstånd till tävlingar och övningar enligt sjötrafiklagen 106 § | 30 | 2340 |
| 10.4 Tillstånd för anordnande av ett enskilt evenemang enligt sjötrafiklagen 106 § | 10 | 780 |
| Verksamhet | Avgift (€) |
|---|---|
| 11.1 Avgift för samordning enligt lagen om samordning av vissa miljörelaterade tillståndsförfaranden | 78 €/h |
| 11.2 Annan handläggning av den kommunala miljövårdsmyndighetens lagstadgade uppgifter | 78 €/h |
Avgifter för granskning och tillsyn i enlighet med marktäktslagen
Den som ansöker om tillstånd eller vidtar en åtgärd för granskning av täktplan, tillsyn över täktverksamheten och för andra uppgifter som ankommer på myndigheterna är med stöd av 23 § i marktäktslagen (555/81) och 79 § i bygglagen (751/2023) skyldig att betala en avgift till staden i enlighet med denna taxa.
Den som ansöker om tillstånd är skyldig att för granskning av täktplan betala följande avgifter till staden:
- En avgift på 500 euro per plan och enligt täktområdets areal 400 €/ha samt enligt volymen på den marksubstans som föreslås för täkt i ansökan 0,012 euro/m3, dock minst 1500 euro.
- Då det gäller gemensam behandling av ansökningar om marktäktstillstånd och miljötillstånd som avses i 4 a § i marktäktslagen tas för marktäktstillståndet ut en avgift i enlighet med punkt 2.1 och för miljötillståndet tas ett belopp som motsvarar 50 % av avgiften enligt taxan för miljövårdsmyndigheten.
För beslut som gäller miljötillstånd som avgjorts i gemensamma tillstånd som gäller ändring (MSL 89 § och MSL 90 §), förlängning av tidsfrist för miljötillståndsbestämmelse (MSL 91 §) och förtydligande av miljötillstånd (MSL 92 §) tas det ut en avgift enligt taxan för miljövårdsmyndigheten. - En avgift på 500 euro per ändring av täktplan, till den del den gäller ett område enligt ett gällande täkttillstånd och substansmängden överstiger den täktmängd som beviljats för täkt i ett tidigare tillstånd samt dessutom enligt volymen på den marksubstans som föreslås i ansökan och som överskrider det tidigare tillståndet 0,012 euro/m3. Minimiavgiften är dock 900 euro.
En avgift på 500 euro per avvikelse från täktplanen eller tillståndsbestämmelserna som godkänts i tillståndsbeslutet enligt 16 § 2 mom. i marktäktslagen. - En avgift på 500 euro för ett projekt som i fråga om omfattning och verkningar är ringa och för vilket inte krävs en separat täktplan.
- Då granskningsavgiften fastställs, beaktas 50 procent av täktområdets areal som föreslås i ansökan till de delar denna överstiger 50 hektar.
Då granskningsavgiften fastställs, beaktas 50 % av den substansmängd som föreslås för täkt i ansökan till de delar denna överstiger 500 000 m3. - Om tillståndsansökan avslås, tas 60 procent ut av avgiften enligt denna taxa, dock minst 500 euro.
- Ingen granskningsavgift tas ut om den som ansöker om tillstånd återtar sin tillståndsansökan innan tillståndsmyndigheten har vidtagit väsentliga åtgärder för att granska täktplanen.
Om tillståndsmyndigheten har vidtagit betydande åtgärder för att granska täktplanen och tillståndsansökan återtas innan beslut ges tas den andel av avgiften ut som motsvarar de vidtagna åtgärderna. - Om tillståndet återtas eller tillståndsbestämmelserna ändras med stöd av 16 § 2 punkten i marktäktslagen kan tillståndsmyndigheten återbetala den del av granskningsavgiften som motsvarar volymen på den substansmängd som inte blir tagen.
- Om tillståndshavaren avstår från marktäkten genom att inte inleda täkten eller medan tillståndet är i kraft återbetalas granskningsavgiften inte.
- Den som ansöker om tillstånd ska betala den avgift som avses i 2 § efter att beslutet getts. Om avgiften inte betalas inom utsatt tid ska ränta betalas på den förfallna avgiften på det sätt som anges i räntelagen.
För tillsynen över täktverksamheten ska tillståndshavaren årligen betala följande avgifter:
- Enligt den årliga substansmängd som beviljats för täkt i tillståndsbeslutet 0,02 euro/m3 samt 90 euro/ha enligt täktområdets areal, dock minst 300 euro.
Om den årliga substansmängd som beviljats för täkt i tillståndsbeslutet överstiger 50 000 m3, beaktas 50 procent av den substansmängd som överstiger 50 000 m3 och för marksubstansmängd som överstiger 500 000 m3, beaktas 25 procent då den årliga tillsynsavgiften fastställs.
Om inga årliga substansmängder anges i tillståndsbeslutet, delas den totala substansmängden med antalet år som tillståndet är i kraft då tillsynsavgiften fastställs. Det medelvärde som då fås används som grund vid bestämmandet av den årliga tillsynsavgiften.
Om tillståndet är i kraft endast under en del av året, tas för det året ut endast en motsvarande del av den årliga tillsynsavgiften för den substansmängd som beviljats för täkt. - Tillsynsavgiften för tagande av marksubstanser i enlighet med marktäktslagen ska erläggas årligen före utgången av mars månad.
- Under tillståndets giltighetstid kan tillståndshavaren beviljas en nedsatt tillsynsavgift, ifall tillståndshavaren skriftligen meddelat tillsynsmyndigheten i förväg, senast 15.1, att marksubstanser inte tas under det aktuella året. Då tar man för tillsynen ut av tillståndshavaren enbart tillsynsavgift enligt täktområdets areal i enlighet med punkt 3.1, dock minst 100 euro.
En sänkning av tillsynsavgiften är möjlig endast under tillståndets giltighetstid. - Om tillståndshavaren innan tillståndsperioden går ut meddelar att tillståndshavaren helt har avslutat den marktäkt som avses i tillståndsbeslutet och tillståndsförpliktelserna har fullgjorts, tas inga tillsynsavgifter ut för åren efter det aktuella året.
Om tillståndet återtas med stöd av 16 § i marktäktslagen, tas inte tillsynsavgifter ut för åren efter det aktuella året under förutsättning att tillståndsförpliktelserna har fullgjorts i fråga om den marksubstans som tagits. Tillsynsavgift i enlighet med punkt 3.1 tas ut tills det täktområde som tillståndet gäller har slutgranskats med godkänt resultat. - Om eftervården av täktområdet sker i etapper, kan tillsynsavgiften med tillsynsmyndighetens beslut sänkas i samma proportion som områdets eftervård blivit genomförd på ett godtagbart sätt. Besluten om sänkning av tillsynsavgiften fattas en gång per år så att den nedsatta avgiften beaktas från början av det påföljande året.
- Om den beviljade årliga täktmängden överskrids, ska tillståndshavaren/den som utövar täktverksamheten göra en skriftlig anmälan om överskridningen till tillsynsmyndigheten. Staden har rätt att genast ta ut överskridningens andel av tillsynsavgiften.
- Om tillsynen kräver specialåtgärder kan tillsynskostnaderna uppbäras enligt de kostnader som åtgärderna medfört staden:
- extra tillsyn - 400 euro per granskning
- behandling och godkännande av kontrollplan - 600 euro
- Om tillsynsmyndigheten på grund av icke laglig hushållstäkt granskar, avbryter eller vidtar andra åtgärder, beräknas avgifterna i tillämpliga delar enligt denna taxa.
Utöver avgiften i enlighet med 2 § uppbärs för behandlingen av ett ärende följande tilläggsavgifter:
- tillståndsmyndigheten hör en granne eller en part - 55 euro/person som hörts; samt
- kostnader för annonsering som gäller meddelande om anhängiggörande och information om beslutet i en tidningsannons uppbärs enligt de verkliga kostnaderna
- Beviljande av tillstånd i enlighet med marktäktslagen att utföra en åtgärd innan tillståndet vunnit laga kraft (21 § i marktäktslagen) - 500 euro.
- Godkännande, byte eller ändring av säkerhet - 200 euro/säkerhet.
- Tillsynsmyndighetens eller en av myndigheten utsedd tjänsteinnehavares beslut om att täktverksamheten ska avbrytas (15 § i marktäktslagen) - 400 euro.
- Tillsynsmyndighetens beslut om att skyldigheter ska fullgöras (14 § i marktäktslagen) - 400 euro.
- Beslut om vite eller hot om tvångsutförande (14 § i marktäktslagen) - 400 euro.
- Beslut om utdömande av vite (10 § i viteslagen) eller verkställande av hot om tvångsutförande (15 § i viteslagen) - 400 euro.
- En extra granskning som beror på att en åtgärd vidtagits utan tillstånd eller i strid med ett tillstånd eller att den som utför en åtgärd på annat sätt har försummat sina skyldigheter (14 § i marktäktslagen) - 400 euro
Om en marktäktsrätt som grundar sig på ett redan befintligt tillstånd har överförts till någon annan och tillståndshavaren efter ansökan befrias från de skyldigheter som är förenade med tillståndet och den andre godkänns i hans ställe, tas av den som befriats från skyldigheterna en avgift på 300 euro.
Om säkerhet enligt 12 § i marktäktslagen krävs av den nya tillståndshavaren, tas av denne en avgift enligt 5 §.
- Då avgifterna fastställs betraktas marksubstansens volym i naturligt tillstånd (mängden fast kubikmeter) som volymen på den marksubstans som tas.
- Avgiftsgrunderna är lika för alla marksubstanser som är beroende av tillstånd enligt marktäktslagen.
- Om gransknings- och tillsynsuppgifterna som anhängiggjorts av en myndighet orsakas av en åtgärd som är olovlig eller strider mot tillståndet eller av att den som utfört åtgärder i övrigt har försummat sina skyldigheter, kan det tas ut en separat avgift.
Om avgiften inte betalas inom utsatt tid ska ränta betalas på den förfallna avgiften på det sätt som anges i räntelagen. - I avgifterna ingår den avgift som staden fastställt för inlösen av handlingar.
- Då man bestämmer taxeenliga avgifter beaktar man hur omfattande och krävande åtgärden är, hur mycket tidmyndigheterna använt och övriga faktorer som inverkar på frågan. Enligt hur krävande projektet är kan man höja eller sänka avgiften 20–50 procent, ifall åtgärden väsentligt avviker från den gällande taxans genomsnittliga nivå.
- Granskningsavgiften fastställs enligt den taxa som är i kraft då avgiften fastställs. Tillsynsavgiften fastställs första gången enligt den taxa som är i kraft då avgiften fastställs och justeras därefter årligen enligt den taxa som under det aktuella året är i kraft då tillsynsavgiften fastställs.
- Återbetalningens belopp beräknas enligt den taxa som var i kraft då avgiften fastställdes.
Denna taxa är i kraft fr.o.m. 1.1.2025.